Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-08, 23:21
  #1
Medlem
NonCompliances avatar
Kickboxare har en guard där man håller handskarna på hakan så att pannan blir öppen. Jag förstår inte meningen med den här guarden. Du skyddar ju inte pannan.

Kan någon förklara tanken bakom denna guard?
Citera
2017-12-08, 23:27
  #2
Medlem
För att pannan tål mer stryk?
Ser inte riktigt hur pannan skulle vara mer sårbar?
Citera
2017-12-09, 00:07
  #3
Medlem
Som-Gjutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
För att pannan tål mer stryk?
Ser inte riktigt hur pannan skulle vara mer sårbar?

Ha kanske tänker på hjärncellerna som får sig en omgång hehehe

Sen är det ju inte deirekt meningen att man ska ta emot slagen, det oftast möjlighet till att parera slagen för att kontra slag mot motståndarens nylle

OM du täcker pannan så skymmer du din sikt och på så sätt blir mer sårbar.
När du skyddar pannan så skyddar dina armbågar inte lika bra för rundsparkar eller låga krokar vilket kan leda till en riktigt "skön" smäll
Citera
2017-12-09, 09:38
  #4
Medlem
Kickboxare brukar väl ha ett skydd som täcker upp hela huvudet, så då borde det väl vara bättre att sänka garden och skydda kroppen istället.
Citera
2017-12-09, 11:42
  #5
Medlem
Du kan ta smällar på pannan väldigt bra. Det känns knappt.

I sparring brukar jag ibland locka personen att jabba mot min panna och gå under jabben med en straight.
Citera
2017-12-09, 13:05
  #6
Medlem
Apologists avatar
Det viktigaste är ju att skydda hakan.

Om man tittar på klassiska fullcontact killar som Bill Wallace, Joe Lewis m.fl så rör de huvudet upp o ner, sida till sida, duckar m.m. Så det verkar som om de skyddar pannan på det sättet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback