Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-08, 21:10
  #1
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag har googlat tills Googles servrar började ryka utan att hitta detta så det kanske helt enkelt inte finns men jag tycker det borde finnas. Jag är ute efter ett tecken eller något annat standardiserat sätt för att på en ritning ange hur mycket någonting får avvika från absolut horisontellt (eller absolut vertikalt kan ju vara kul det med).

Det finns tecken för vinkelräthet ⊥ och för parallellitet = men de funkar knappast så bra för detta. T ex en traversbalk där vagnen ska åka lätt åt båda hållen är ju inte så intressant om den är parallell med golvet om golvet lutar utan det jag är ute efter är sådant som man kontrollmäter med ett vattenpass.

Max tillåten avvikelse kan sedan anges i bråkform, t ex 1/1000 för 1 mm höjdskillnad på en meter horisontellt mått eller i grader.

Visst måste det finnas ett sätt att ange sådant på ritningar utan att behöva skriva en harang med klartext?
Citera
2017-12-08, 21:58
  #2
Medlem
Inom byggkonstruktion har jag sett en symbol som utgörs av en kvadrat med ett plustecken i. Plustecknet har pilar på de fyra spetsarna. Spetsarna står ej i kontakt med kvadratens sidor.

Under symbolen anges ett tal med en decimal. Talet avser tillåtet fall [1 mm/m] som en yta får ha gentemot våg.

Inom bygg är den precisionen inte särskilt fin. Jag har sett ritningar med värden så som 5,0 och 7,0 etc.

Detta är enbart något jag stött på i äldre handlingar och inget i nutid. Således vet jag inte om det härstammar från ett symbolbibliotek eller handlingsstandard.

Inom maskinteknik eller annan precisionsteknik krävs antagligen standarder för denna typ av mått.
Citera
2017-12-08, 23:29
  #3
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Inom byggkonstruktion har jag sett en symbol som utgörs av en kvadrat med ett plustecken i. Plustecknet har pilar på de fyra spetsarna. Spetsarna står ej i kontakt med kvadratens sidor.

Under symbolen anges ett tal med en decimal. Talet avser tillåtet fall [1 mm/m] som en yta får ha gentemot våg.

Inom bygg är den precisionen inte särskilt fin. Jag har sett ritningar med värden så som 5,0 och 7,0 etc.

Detta är enbart något jag stött på i äldre handlingar och inget i nutid. Således vet jag inte om det härstammar från ett symbolbibliotek eller handlingsstandard.

Inom maskinteknik eller annan precisionsteknik krävs antagligen standarder för denna typ av mått.
Utmärkt svar om bara den där symbolen fortfarande används och förstås av folk men den kanske har utgått ur standarderna. Det är över 20 år sedan jag läste ritteknik men jag har rätt bra minne och är tämligen säker på att vi inte lärde oss någon symbol får vågräthet. Då är jag mer inne på maskinsidan och där är väl sådant inte lika vanligt som det borde vara inom bygg.

Dyker det inte upp någon välkänd symbol så är det nog bäst att skriva ut vad man menar i klartext i alla fall.

Anledningen att jag frågar är att jag fick en ritning på en maskin som ska stå på ett fundament som inte får luta mer än 1/1000. Den som ritat maskinen hade dock angivit kravet på vågräthet med det där uppochnervända T:et som betecknar vinkelräthet och sedan relaterat vinkeln till en annan fast del på sin egen maskin. Hur mycket fundamentet än lutar så kommer ju de båda maskindelarna att vara lika vinkelräta så det var inte så bra angivet. Jag tänkte jag skulle tipsa om något bra sätt att ange det istället.
Citera
2017-12-09, 02:03
  #4
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
[...]
Kanske har missuppfattat trådstarten men kan dessa vara användbara? Inte läst ritteknik mer än på gymnasiet för länge sedan.

https://www.gdandtbasics.com/wp-cont...ng-Callout.jpg
Den anger väl parallellitetstoleransen i förhållande till det angivna planet (här A)? Om A väljs till det absolut horisontella alt. vertikala planet så är det väl precis det du är ute efter?

https://www.gdandtbasics.com/wp-cont...e-with-gdt.jpg
Anger platthetstoleransen för den angivna ytan.
Citera
2017-12-09, 05:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Visst måste det finnas ett sätt att ange sådant på ritningar utan att behöva skriva en harang med klartext?
Ortogonalitet och huvudaxelriktning får nog anses "inbyggt" i ritningens koordinatsystem.

Vill du avvika från standard markerar du det med typ en "Norrpil" i tomtkartor/byggnadsritningar. Vill du sedan tillåta en angiven tolerans på detta så blir det nog en harang...

"Orientering mot lodlinje max 2/1000"
Citera
2017-12-09, 19:19
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Kanske har missuppfattat trådstarten men kan dessa vara användbara? Inte läst ritteknik mer än på gymnasiet för länge sedan.

https://www.gdandtbasics.com/wp-cont...ng-Callout.jpg
Den anger väl parallellitetstoleransen i förhållande till det angivna planet (här A)? Om A väljs till det absolut horisontella alt. vertikala planet så är det väl precis det du är ute efter?

https://www.gdandtbasics.com/wp-cont...e-with-gdt.jpg
Anger platthetstoleransen för den angivna ytan.
Det första tecknet, som ett snedställt likamedtecken är samma sak (kanske modernare) som det vanliga likamedtecknet jag nämnde i trådstarten. Det kräver att man anger en annan yta som referens och är inte speciellt för vågräthet.

Det andra tecknet gäller ytans jämnhet, hur "bucklig" den får vara och säger inget om lutningen.

Jag hittade en liten samling geometric characteristic symbols där de är med och även ett tecken för "angularity" (som < fast med undre strecket horisontellt och lite mindre vinkel mellan strecken) men gemensamt för alla är att de måste referera till något annat på ritningen och inget av dem anger vågräthet rakt av.

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Ortogonalitet och huvudaxelriktning får nog anses "inbyggt" i ritningens koordinatsystem.

Vill du avvika från standard markerar du det med typ en "Norrpil" i tomtkartor/byggnadsritningar. Vill du sedan tillåta en angiven tolerans på detta så blir det nog en harang...

"Orientering mot lodlinje max 2/1000"
Det kan vara att jag är kvar i maskinvärlden och att tecknet jag söker är vanligare i byggvärlden. Även om det skulle finnas ett tecken så är det nog så ovanligt att risken är stor att den som behöver informationen inte vet vad det betyder så jag tar nog och skriver ut det i klartext helt enkelt. "Max avvikelse från horisontalplanet: 1/1000", det ska väl förstås av alla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback