Jag, Bonnie och Sebastian åkte i somras ut i skogen ut i skogen för att ha en liten ritual. Vi campade vid en sjö i en skog mitt i Värmland och hade svamp med oss. Sebastian som är en trippledare hade redan i förväg bestämt att det skulle bli en ritual, så jag tog extra mycket och förberedde mig på ett äventyr. Det här är vad jag upplevde.
”Nu när våra själar är rena kan vi sätta dem i gungning i takt med naturen. Detta görs förstås bäst med musik.” Sebastian dök in i tältet och återkom snart med tre instrument i famnen. Han gav en trumma till Bonnie, tog själv en flöjt och gav mig ett litet tumpiano, sedan slog han sig ner emellan oss, så att vi alla tre satt och tittade ut över den lilla sjön. Jag betraktade den runda lilla burken av trä jag nu hade i händerna. Den var ungefär lika stor som en halv honungsmelon och vackert snidade mönster löpte längs dess perfekt rundade kant. Mitt på den platta framsidan satt ett hål, utanför vilket det satt elva stycken pinnar av metall som gav ett lustigt plinkande läte när man knäppte på dem.
”För den här övningen behövs ingen ramsa.” Fortsatte Sebastian, som annars är ett stort fan av mantran av alla de slag. ”Se din själ som en sträng, som när du slår an den resonerar genom livet. Med den här övningen ska vi justera resonansen, så att vi unisont svänger i harmoni med universum.”
”Ska vi alltså stämma våra själar typ?” Frågade Bonnie.
”Ja, så kan man se det!” Svarade Sebastian uppspelt. Han blundade lyckligt, satte flöjten till munnen och blåste. Ur flöjten for en liten melodi i en skala jag inte kunde placera. Melodin var ganska kort och Sebastian upprepade den gång på gång. Bonnie gav sig ivrigt in i jammet och trummade med till melodin så gott hon kunde. Jag stirrade förundrat på de båda blundande figurerna som redan satt djupt insjunkna i sina instrument och sin musik. Jag kunde inte göra något annat än att fingra på mitt instrument jag också.
Till en början prövande och tvekande, men så småningom mer och mer självsäkert hängde jag med i musiken. Flöjten Sebastian spelade på och mitt tumpiano måste varit byggda för samma tonart för jag upptäckte snart att vilken ton jag än spelade verkade passa in i musiken. Detta nyfunna svängrum var som luft under mina vingar. Jag plinkade och plonkade med allt större entusiasm. Varje pling från mitt instrument var som en pytteliten smekning i mina öron, och ju längre jag flöt med i musiken desto lättare verkade det krampaktiga greppet som hungern och kylan hade kring min undernärda kropp.
Jag lät tonerna flöda in i mina öron, ner genom nacken och ut genom armarna till tummarna där de åter förvandlades till nya toner av mitt magiska tumpiano. Med tonerna som slog emot mig kunde jag känna energin de bar med sig. Varje ton var så mycket mer än bara ljud. Tonernas vibrationer sköljde över mig som en pulserande kraft, vilken jag absorberade och genast konverterade till nya toner. Men tonerna jag skapade flödade inte bara mot mig, utan också mot Bonnie och Sebastian, precis som deras toner svävade mot mig. När jag tog till mig deras toner och lät dem kollidera med mina var det som om de duplicerades. Sebastians flöjt spred inte bara en, utan två och tre stämmor som tillsammans fyllde ut den magiska symfonin. Tonerna från mitt tumpiano staplades på varandra som byggstenar i ett torn, och Bonnies ensamma trumma ekade över sjön som ett helt batteri av trumslagare. Våra toner svävade tillsammans ut över sjön, och det var som om sjön följde med i musiken, för vattenytan tycktes krusa sig i takt med våra toner. Varje ton jag skapade spred sig som en ring från strandkanten där jag satt. Vågorna som Sebastian skapade mötte de vågor som skapats av Bonnie och mig, men istället för att ta ut varandra tycktes de smälta ihop och bli större. Våra toner slog emot varandra kraschande och splashande i form av vågor på sjön, konstant ökande i intensitet. Det som nyligen varit ett jam där jag mest fokuserat på mig själv blev allt mer interaktivt. Jag, Bonnie och Sebastian spelade snabbare och snabbare, hårdare och hårdare, för att få vågorna att nå så högt som möjligt.
Mitt ute på sjön där vågorna slog som högst var det som om det kokade av energi. Vågorna skummade och sprakade allt högre och rätt som det var kände jag ett ryck. Utan att sluta spela tittade jag på de andra, de hade också känt det. För i vågornas vilda bubblande fanns det nu något mer, något som rörde sig av sig själv. Som om musiken vore linor och rep försökte vi tillsammans tämja den ryckande kraften med vår musik. Det var inte längre bara sjön som rörde sig med musiken, det fanns något under ytan. En fisk eller… nej, den var inte under vattnet. Den var vattnet, den var själva sjön! Sjön blev vildare och vildare, och vi följde med hela tiden, ömsom lugnande den vilda besten och ömsom retande. Det magiska vattendjuret vi jammat fram och som nu framträdde allt tydligare fortsatte att sprattla och slita, vildsint av brinnande raseri. I vågorna av vår musik tyckte jag mig då och då kunna se ett par lysande ögon, en sprattlande svans, och vid ett tillfälle en gapande mun med rad efter rad av sylvassa huggtänder.
”Ge inte efter!” Hörde jag Sebastian ropa. Hans rop lät onaturligt avlägset, som om han var på andra sidan en djup dal när han i själva verket bara satt någon meter ifrån mig. ”Tappa inte taget!” Det behövde han inte säga två gånger, jag var fast besluten om att tämja sjöns vågor.
Vi spelade länge. Ju längre vi spelade, desto mer kunde jag känna hur vidundret som var sjön följde våra rörelser. Kraften i dess vildsinta rörelser avtog aldrig, men vi lärde oss hela tiden mer och mer hur vi skulle följa den, och samtidigt lärde den sig att följa oss. Det var som en dans. När den högg mot oss vek vi undan, och när den blottat sin sida för oss motade vi den med våra spjut av musik. Denna stridsdans blev mer och mer synkroniserad, som en koreografi, och så småningom spelade vi helt i takt med sjöbestens rörelser. Vi spelade i takt med dess rörelser och den dansade skvalpande till musiken. Tre hade blivit fyra, fyra hade blivit en.
Striden var över, men dansen fortsatte. När vi inte längre kämpade mot sjöbesten, och den mot oss, var det som att den istället absorberade musiken vi kastade in i den. Utan att tappa takten en enda gång svalde den rytmiskt vår pulserande musik, och växte sig med den större och större i takt med smattrandet från trumman. Sjön svällde som en ballong. Som om vattenytan vore ett skinn av gummi blåstes den upp, fortfarande skvalpande som vatten i takt med musiken. När den svällt till en sådan storlek att den måste varit alldeles klotrund började den med samma rytmiska pulserande krympa ihop igen. Med rörelser som om den vore en ständigt flåsande lunga krympte sjön långsamt ihop igen. För varje andetag blev den lite mindre än den tidigare varit, tills den var ungefär lika stor som en apelsin, fritt svävande över sjöns tillfälligt torrlagda botten. Då vände den och började växa igen. Med allt högre intensitet i andetagen växte nu sjömonstret igen, för att sedan krympa ihop igen precis som förut. Detta upprepades gång på gång, med högre och högre hastighet, tills den magiska bestlungan svällde från apelsinens ynka storlek och upp till trädtopparnas höjd på ett enda andetag. Plötsligt imploderade sjöanden, och hela utrymmet som det precis fyllt med sin storhet förvandlades till ett vakuum. Men vi hann inte ens upphöra med spelandet för att fundera över vart sjön tagit vägen innan den exploderade ut ur vakuumet och fyllde hela Sebastians dal och hela skogen som ett svallande hav. Den enorma svallvågen sköljde över mig med en sådan kraft att jag lättade från marken och spolades bort som en trasa i en tsunami.
Fortsättning i nästa inlägg
”Nu när våra själar är rena kan vi sätta dem i gungning i takt med naturen. Detta görs förstås bäst med musik.” Sebastian dök in i tältet och återkom snart med tre instrument i famnen. Han gav en trumma till Bonnie, tog själv en flöjt och gav mig ett litet tumpiano, sedan slog han sig ner emellan oss, så att vi alla tre satt och tittade ut över den lilla sjön. Jag betraktade den runda lilla burken av trä jag nu hade i händerna. Den var ungefär lika stor som en halv honungsmelon och vackert snidade mönster löpte längs dess perfekt rundade kant. Mitt på den platta framsidan satt ett hål, utanför vilket det satt elva stycken pinnar av metall som gav ett lustigt plinkande läte när man knäppte på dem.
”För den här övningen behövs ingen ramsa.” Fortsatte Sebastian, som annars är ett stort fan av mantran av alla de slag. ”Se din själ som en sträng, som när du slår an den resonerar genom livet. Med den här övningen ska vi justera resonansen, så att vi unisont svänger i harmoni med universum.”
”Ska vi alltså stämma våra själar typ?” Frågade Bonnie.
”Ja, så kan man se det!” Svarade Sebastian uppspelt. Han blundade lyckligt, satte flöjten till munnen och blåste. Ur flöjten for en liten melodi i en skala jag inte kunde placera. Melodin var ganska kort och Sebastian upprepade den gång på gång. Bonnie gav sig ivrigt in i jammet och trummade med till melodin så gott hon kunde. Jag stirrade förundrat på de båda blundande figurerna som redan satt djupt insjunkna i sina instrument och sin musik. Jag kunde inte göra något annat än att fingra på mitt instrument jag också.
Till en början prövande och tvekande, men så småningom mer och mer självsäkert hängde jag med i musiken. Flöjten Sebastian spelade på och mitt tumpiano måste varit byggda för samma tonart för jag upptäckte snart att vilken ton jag än spelade verkade passa in i musiken. Detta nyfunna svängrum var som luft under mina vingar. Jag plinkade och plonkade med allt större entusiasm. Varje pling från mitt instrument var som en pytteliten smekning i mina öron, och ju längre jag flöt med i musiken desto lättare verkade det krampaktiga greppet som hungern och kylan hade kring min undernärda kropp.
Jag lät tonerna flöda in i mina öron, ner genom nacken och ut genom armarna till tummarna där de åter förvandlades till nya toner av mitt magiska tumpiano. Med tonerna som slog emot mig kunde jag känna energin de bar med sig. Varje ton var så mycket mer än bara ljud. Tonernas vibrationer sköljde över mig som en pulserande kraft, vilken jag absorberade och genast konverterade till nya toner. Men tonerna jag skapade flödade inte bara mot mig, utan också mot Bonnie och Sebastian, precis som deras toner svävade mot mig. När jag tog till mig deras toner och lät dem kollidera med mina var det som om de duplicerades. Sebastians flöjt spred inte bara en, utan två och tre stämmor som tillsammans fyllde ut den magiska symfonin. Tonerna från mitt tumpiano staplades på varandra som byggstenar i ett torn, och Bonnies ensamma trumma ekade över sjön som ett helt batteri av trumslagare. Våra toner svävade tillsammans ut över sjön, och det var som om sjön följde med i musiken, för vattenytan tycktes krusa sig i takt med våra toner. Varje ton jag skapade spred sig som en ring från strandkanten där jag satt. Vågorna som Sebastian skapade mötte de vågor som skapats av Bonnie och mig, men istället för att ta ut varandra tycktes de smälta ihop och bli större. Våra toner slog emot varandra kraschande och splashande i form av vågor på sjön, konstant ökande i intensitet. Det som nyligen varit ett jam där jag mest fokuserat på mig själv blev allt mer interaktivt. Jag, Bonnie och Sebastian spelade snabbare och snabbare, hårdare och hårdare, för att få vågorna att nå så högt som möjligt.
Mitt ute på sjön där vågorna slog som högst var det som om det kokade av energi. Vågorna skummade och sprakade allt högre och rätt som det var kände jag ett ryck. Utan att sluta spela tittade jag på de andra, de hade också känt det. För i vågornas vilda bubblande fanns det nu något mer, något som rörde sig av sig själv. Som om musiken vore linor och rep försökte vi tillsammans tämja den ryckande kraften med vår musik. Det var inte längre bara sjön som rörde sig med musiken, det fanns något under ytan. En fisk eller… nej, den var inte under vattnet. Den var vattnet, den var själva sjön! Sjön blev vildare och vildare, och vi följde med hela tiden, ömsom lugnande den vilda besten och ömsom retande. Det magiska vattendjuret vi jammat fram och som nu framträdde allt tydligare fortsatte att sprattla och slita, vildsint av brinnande raseri. I vågorna av vår musik tyckte jag mig då och då kunna se ett par lysande ögon, en sprattlande svans, och vid ett tillfälle en gapande mun med rad efter rad av sylvassa huggtänder.
”Ge inte efter!” Hörde jag Sebastian ropa. Hans rop lät onaturligt avlägset, som om han var på andra sidan en djup dal när han i själva verket bara satt någon meter ifrån mig. ”Tappa inte taget!” Det behövde han inte säga två gånger, jag var fast besluten om att tämja sjöns vågor.
Vi spelade länge. Ju längre vi spelade, desto mer kunde jag känna hur vidundret som var sjön följde våra rörelser. Kraften i dess vildsinta rörelser avtog aldrig, men vi lärde oss hela tiden mer och mer hur vi skulle följa den, och samtidigt lärde den sig att följa oss. Det var som en dans. När den högg mot oss vek vi undan, och när den blottat sin sida för oss motade vi den med våra spjut av musik. Denna stridsdans blev mer och mer synkroniserad, som en koreografi, och så småningom spelade vi helt i takt med sjöbestens rörelser. Vi spelade i takt med dess rörelser och den dansade skvalpande till musiken. Tre hade blivit fyra, fyra hade blivit en.
Striden var över, men dansen fortsatte. När vi inte längre kämpade mot sjöbesten, och den mot oss, var det som att den istället absorberade musiken vi kastade in i den. Utan att tappa takten en enda gång svalde den rytmiskt vår pulserande musik, och växte sig med den större och större i takt med smattrandet från trumman. Sjön svällde som en ballong. Som om vattenytan vore ett skinn av gummi blåstes den upp, fortfarande skvalpande som vatten i takt med musiken. När den svällt till en sådan storlek att den måste varit alldeles klotrund började den med samma rytmiska pulserande krympa ihop igen. Med rörelser som om den vore en ständigt flåsande lunga krympte sjön långsamt ihop igen. För varje andetag blev den lite mindre än den tidigare varit, tills den var ungefär lika stor som en apelsin, fritt svävande över sjöns tillfälligt torrlagda botten. Då vände den och började växa igen. Med allt högre intensitet i andetagen växte nu sjömonstret igen, för att sedan krympa ihop igen precis som förut. Detta upprepades gång på gång, med högre och högre hastighet, tills den magiska bestlungan svällde från apelsinens ynka storlek och upp till trädtopparnas höjd på ett enda andetag. Plötsligt imploderade sjöanden, och hela utrymmet som det precis fyllt med sin storhet förvandlades till ett vakuum. Men vi hann inte ens upphöra med spelandet för att fundera över vart sjön tagit vägen innan den exploderade ut ur vakuumet och fyllde hela Sebastians dal och hela skogen som ett svallande hav. Den enorma svallvågen sköljde över mig med en sådan kraft att jag lättade från marken och spolades bort som en trasa i en tsunami.
Fortsättning i nästa inlägg
__________________
Senast redigerad av Thubbe 2017-12-08 kl. 21:11.
Senast redigerad av Thubbe 2017-12-08 kl. 21:11.