Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-08, 19:23
  #1
Medlem
Hej,

Apple MacBook Pro "Core i7" 2.3 15" 16gb ram - Late 2013

Jag har ett läge att köpa in denna dator från min arbetsgivare, jag själv har aldrig använt denna dator eller sett någon bild. Jag tolkar dock av den information jag har att den ska vara i normalt skick.


Datorn säljs via en intern aktion och jag la precis det första budet på 4100 kr(reservationspris 4000kr).

Det som sticker ut i mina ögon är att det är att den först har en i7 quadcore processor, 15'' retina skärm samt 16 gb ram.

Förutsatt att den är i normalt skick, är det inte ett kanonläge att handla in dator?

Vad anser du att datorn är värd?

Edit: Glömde skriva med att det är 512 gb flash
__________________
Senast redigerad av EnkeltNamn 2017-12-08 kl. 19:49.
Citera
2017-12-08, 19:31
  #2
Medlem
Bra pris. Kan normalt gå för kring 10 000-11000.
Citera
2017-12-08, 19:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Bra pris. Kan normalt gå för kring 10 000-11000.

Okej nice, kan tänka mig att priset går upp några hundra men jag kommer köra på!

Vet du vad nypriset vad för datorn, eller har du någon sida man kan kika på?

Lyckades inte hitta när jag kikade.
Citera
2017-12-08, 19:54
  #4
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnkeltNamn
Okej nice, kan tänka mig att priset går upp några hundra men jag kommer köra på!

Vet du vad nypriset vad för datorn, eller har du någon sida man kan kika på?

Lyckades inte hitta när jag kikade.

Nypriset var ca 25000 ink moms, lite beroende på hur stor SSD det är i den. En riktigt bra maskin som kommer hålla flera år till. För runt 4000 kr är det ett bra köp.

Appen Mactracker är bra för att kolla upp Macmodeller. Priserna står i dollar, men gångrar man med tio så får man ungefärligt pris i kronor ink moms.
__________________
Senast redigerad av Rassa 2017-12-08 kl. 19:57.
Citera
2017-12-08, 20:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Nypriset var ca 25000 ink moms, lite beroende på hus stor SSD det är i den. En riktigt bra maskin som kommer hålla flera år till. För runt 4000 kr är det ett bra köp.


Tack, det kommer vara min första macbook faktiskt. Alltid velat ha en, men aldrig tagit tag i det hela.

Hur ser det ut med operativsystemet, hur länge tror du att den kommer vara supportad av apple? Alternativt när ska man sluta uppdatera en sådan dator för att inte den ska lagga? Är operativsystemet likt en Iphone där det inte går att nedgradera eller är det som en vanlig Windows dator där man kan hoppa fritt mellan operativsystemen

Jag glömde skriva med det i inlägget.
512 GB Flash

Edit: Tankar hem appen nu
__________________
Senast redigerad av EnkeltNamn 2017-12-08 kl. 20:05.
Citera
2017-12-08, 20:03
  #6
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnkeltNamn
Tack, det kommer vara min första macbook faktiskt. Alltid velat ha en, men aldrig tagit tag i det hela.

Hur ser det ut med operativsystemet, hur länge tror du att den kommer vara supportad av apple? Alternativt när ska man sluta uppdatera en sådan dator för att inte den ska lagga? Är operativsystemet likt en Iphone där det inte går att nedgradera eller är det som en vanlig Windows dator där man kan hoppa fritt mellan operativsystemen

Jag glömde skriva med det i inlägget.
256 GB Flash

Det går att välja vilken version av operativet man vill köra, och jag skulle tro att Apple supportar att datorer från 2013 kan köra det senaste operativet i åtminstone två-tre år till.
Citera
2017-12-08, 21:28
  #7
Medlem
Jag är inte en pro användare, ibland editerar man någon bild via PS eller redigerar något klipp(extremt sällen. Datorn kommer vara tänk till att skolarbete, lättare gameing(csgo & liknande) halvintensiv surfing. Jag har en stationär dator som klarar av tung editering och gameing så kommer aldrig behöva använda MBP till det.

Det "tunga" som kan tänkas är lite mer avancerade skolprogram i kombination med varandra och vardagssysslor(mutitasking) så som Excel, SPSS, MS Word, Windows 10(duelboot) och liknade.

Den här dator kommer klara av detta, men vad har ni för erfarenhet av en dator som har några år på nacken. Kan jag förvänta mig en rimlig prestation om 4 år?

Som sagt kommer satsa på datorn men kul att veta lite vad jag kan förvänta mig.

Hur skulle ni gissa att datorn beter sig om jag vänder, word, google drive, 6-8 flikar uppe, samtidigt som man kollar på en youtube video i 1080p(eller vad den max klarar av).
Citera
2017-12-08, 21:43
  #8
Medlem
edelmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnkeltNamn
Jag är inte en pro användare, ibland editerar man någon bild via PS eller redigerar något klipp(extremt sällen. Datorn kommer vara tänk till att skolarbete, lättare gameing(csgo & liknande) halvintensiv surfing. Jag har en stationär dator som klarar av tung editering och gameing så kommer aldrig behöva använda MBP till det.

Det "tunga" som kan tänkas är lite mer avancerade skolprogram i kombination med varandra och vardagssysslor(mutitasking) så som Excel, SPSS, MS Word, Windows 10(duelboot) och liknade.

Den här dator kommer klara av detta, men vad har ni för erfarenhet av en dator som har några år på nacken. Kan jag förvänta mig en rimlig prestation om 4 år?

Som sagt kommer satsa på datorn men kul att veta lite vad jag kan förvänta mig.

Hur skulle ni gissa att datorn beter sig om jag vänder, word, google drive, 6-8 flikar uppe, samtidigt som man kollar på en youtube video i 1080p(eller vad den max klarar av).

Den kommer att hålla i många år till. Min Mac Mini late 2012 med liknande specs känns precis lika snabb som en ny dator. De saker du räknade upp fixar den utan att gäspa.
Citera
2017-12-08, 21:55
  #9
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Har en 8 år gammal iMac som tuffar på. Det du ska göra klarar den (och mer därtill).
Kör PC virtuellt via WMWare, och där segar den som sjutton, men det beror sannolikt på att hårddisken är knökfull så att WMW inte får det utrymme det behöver (har inte brytt mig om att utreda det, för då måste jag rensa... har en PC för jobb i Windows).

Vet dock inte vad SPSS har för krav.
Citera
2017-12-08, 21:59
  #10
Medlem
torrenttobbes avatar
Har en macbook sen 2012, kör senaste OS, allting flyter precis som det har gjort i alla år.
Det är en väldigt bra deal, datorn kommer hålla för vardagsbruk i minst 7 år.
Citera
2017-12-08, 22:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Har en macbook sen 2012, kör senaste OS, allting flyter precis som det har gjort i alla år.
Det är en väldigt bra deal, datorn kommer hålla för vardagsbruk i minst 7 år.

Nice!

Nu har jag lagt budet som jag skrev,

Jag har dock några alternativ:
* Antigen datorn i frågan - Apple MacBook Pro Core i7 2.3 15 tum retina 16gb ram, 515 GB Flash - Late 2013
* Apple MBP - i7 16GB 256GB SSD 13.3 tum retina - tidig 2015. Denna ligger på 4500 kr just nu och jag tror att folk kommer buda upp den en bit.
*MBP Retina, 13 tum, mitten 2014 - Har igen mer info datorn(utfår då från det sämsta/lägsta) och nuvarande bud är 3150 kr. Här är min gissning att det inte kommer vara super mycket aktivitet med budande.

De två andra datorerna är 13 tum vilket är mindre bra, även om det inte spelar stor roll. Dock är båda duelcore, troligtvis mindre ram och minne.

Fördelen är att de är nyare.

Vad säger ni nu om situationen, hålla kvar eller byta(om någon nu budar över mig)?
__________________
Senast redigerad av EnkeltNamn 2017-12-08 kl. 22:16.
Citera
2017-12-08, 22:16
  #12
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnkeltNamn
Nice!

Nu har jag lagt budet som jag skrev,

Jag har dock några alternativ:
* Antigen datorn i frågan - Apple MacBook Pro Core i7 2.3 15 tum retina 16gb ram, 515 GB Flash - Late 2013
* Apple MBP - i7 16GB 256GB SSD 13.3 tum retina - tidig 2015. Denna ligger på 4500 kr just nu och jag tror att folk kommer buda upp den en bit.
*MBP Retina, 13 tum, mitten 2014 - Har igen mer info datorn(utfår då från det sämsta/lägsta) och nuvarande bud är 3150 kr. Här är min gissning att det inte kommer vara super mycket aktivitet med budande.

Vad säger ni nu om situationen, hålla kvar eller byta(om någon nu budar över mig)?

Frågar du mig så är 15" lite för stort för mig, gillar att ha datorn i knät och slösurfa, hade jag arbetat med bild/video eller dyl så hade jag velat ha 15".
Hade kört på MBP tidig 2015. Superdator för dom pengarna!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback