Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-08, 19:17
  #1
Medlem
Skulle försöka få in video från VHS-C band till digital form. Har en adapter som jag sätter bandet i som gör att det passar i en vanlig video.

Problemet är banden som är inspelade med longplay går inte att se på. Bilden bara fladdrar trotts att videon klarar av longplay. Har testat på två olika videoapparater som båda har longplay-funktionen.

Vad kan detta bero på?
Klarar inte adaptern av longplay?
Citera
2017-12-08, 19:29
  #2
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Har ett svagt minne av att jag hade något på baksidan av vhs-spelaren där man kunde justera hastigheten på motorn som driver kassetten.
Citera
2017-12-08, 19:42
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nile-City
Skulle försöka få in video från VHS-C band till digital form. Har en adapter som jag sätter bandet i som gör att det passar i en vanlig video.

Problemet är banden som är inspelade med longplay går inte att se på. Bilden bara fladdrar trotts att videon klarar av longplay. Har testat på två olika videoapparater som båda har longplay-funktionen.

Vad kan detta bero på?
Klarar inte adaptern av longplay?

Nej, det räcker inte att videon klarar long play. Det har att göra med hur många grader trumman roterar för en bildruta. Faktorn skiljer mellan VHS och VHS c. Så med en mekanisk adapter är det bara normal hastighet som han användas.
Citera
2017-12-08, 22:25
  #4
Medlem
Hur gör jag då för att spela upp filmen då kameran ej finns kvar?

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, det räcker inte att videon klarar long play. Det har att göra med hur många grader trumman roterar för en bildruta. Faktorn skiljer mellan VHS och VHS c. Så med en mekanisk adapter är det bara normal hastighet som han användas.
Citera
2017-12-08, 23:39
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nile-City
Hur gör jag då för att spela upp filmen då kameran ej finns kvar?

http://www.bgavideo.com/sidor/VHS-till-USB första träffen på Google. (Eller köp en kamera på blocket och spela upp ifrån)
Citera
2017-12-09, 07:03
  #6
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Nyfiken som jag är googlade jag lite. Dåliga nyheter.
Vhs-c longplay är tydligen känt för att vara ospelbart med adapter.
Vhs-c shortplay däremot funkar än idag.
Citera
vhs

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback