Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-08, 16:14
  #1
Medlem
För er som har sett filmen vet vad det handlar om, -vidskeplighet inom religion.

Historien i filmen utspelar sig på ett munkkloster där ett mord äger rum på 1500-talet.
Munkarna tror att det är Satan som ligger bakom. Men en klipsk utomstående munk börjar nysta i
härvan och hittar mördaren. Denna film, efter Umberto Eccos roman är briljant, och fångar
på ett utmärkt sätt upp den vidskepelse som florerade bland de kristna förr i tiden,

Nu är min frågeställning: Är det fortfarande vanligt med vidskepelse bland kristna? Och islam som
sägs vara så modern och vara framtiden, är den fortfarande kvar där vi kristna var för
flera hundra år sedan? Alla kan ju se att vi bör inte ta ett steg tillbaka i utvecklingen och
bli vidskepliga muslimer. Modern kristendom är, hur vi än vrider och vänder på det, Europas
öde för framtiden.
Citera
2017-12-08, 16:45
  #2
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
För er som har sett filmen vet vad det handlar om, -vidskeplighet inom religion.

Historien i filmen utspelar sig på ett munkkloster där ett mord äger rum på 1500-talet.
Munkarna tror att det är Satan som ligger bakom. Men en klipsk utomstående munk börjar nysta i
härvan och hittar mördaren. Denna film, efter Umberto Eccos roman är briljant, och fångar
på ett utmärkt sätt upp den vidskepelse som florerade bland de kristna förr i tiden,

Nu är min frågeställning: Är det fortfarande vanligt med vidskepelse bland kristna? Och islam som
sägs vara så modern och vara framtiden, är den fortfarande kvar där vi kristna var för
flera hundra år sedan? Alla kan ju se att vi bör inte ta ett steg tillbaka i utvecklingen och
bli vidskepliga muslimer. Modern kristendom är, hur vi än vrider och vänder på det, Europas
öde för framtiden.

Skum fråga. Religion ÄR ju vidskeplighet - så ja, det är väldigt vanligt, för att inte säga helt universellt.

Bra film för övrigt, länge sen jag såg den.
Citera
2017-12-08, 16:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Skum fråga. Religion ÄR ju vidskeplighet - så ja, det är väldigt vanligt, för att inte säga helt universellt.

Bra film för övrigt, länge sen jag såg den.


Du säger att religion är vidskeplighet, men modern kristendom är inte vidskepligt.

Det var en tråd som drogs tillbaka som hette "Islam 600 är yngre än kristendom" där
jag ifrågasatte om islam som sägs vara framtiden verkligen inte är vidskeplig?

Men jag håller inte med i det vad du säger, modern kristendom har en uppfattning om Matrixen.
Citera
2017-12-08, 17:00
  #4
Medlem
proconsuls avatar
Religioner är ju vidskepelse per definition.

"Vidskepelse är en tankevilla om verklighetens beskaffenhet som inte baserar sig på kunskap eller förnuft."

Som religioner.
Citera
2017-12-08, 17:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Religioner är ju vidskepelse per definition.

"Vidskepelse är en tankevilla om verklighetens beskaffenhet som inte baserar sig på kunskap eller förnuft."

Som religioner.


Jag tror inte du har riktigt koll på vad topp modern kristendom är. Matrix tänket är inte
främmande för mig i allafall.
Citera
2017-12-08, 17:08
  #6
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jag tror inte du har riktigt koll på vad topp modern kristendom är. Matrix tänket är inte
främmande för mig i allafall.

Vad är Matrix-tänkandet? Syftar du på filmen så är det ju knappast vetenskapligheter som behandlas i den. Tror man att det är så det ligger till i världen är man just - vidskeplig.
Citera
2017-12-08, 17:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Vad är Matrix-tänkandet? Syftar du på filmen så är det ju knappast vetenskapligheter som behandlas i den. Tror man att det är så det ligger till i världen är man just - vidskeplig.

Måhända, men är det bra att vara modern vidskeplig, eller gammaldags vidskeplig?
Citera
2017-12-08, 17:12
  #8
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jag tror inte du har riktigt koll på vad topp modern kristendom är. Matrix tänket är inte
främmande för mig i allafall.

Jag ställer samma fråga som 2560p i inlägget under, #6.
Citera
2017-12-08, 17:15
  #9
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Måhända, men är det bra att vara modern vidskeplig, eller gammaldags vidskeplig?

Frågar du mig så är det aldrig bra att vara vidskeplig. Jag är misstänksam mot alla såna människor, oavsett om det är Gud, homeopati, Matrix eller kristaller.
Citera
2017-12-08, 17:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag ställer samma fråga som 2560p i inlägget under, #6.

Ni kanske inte är medvetna om att det pågår en maktkamp i himlasfärerna som inte
alltid syns. Kristna är insyltade i den, och har varit så under två tusen år. Vår moderna
tidsålder har inte ändrat på det faktumet en enda centimeter. Kristendomen är inblandad
i en maktkamp. Vi måste helt enkelt hävda vår rätt, the Holy Sepulcre i Israel
har börjat röra på sig lite. De är resterna av korsfararstaterna i Israel som hävdar sin
rätt till kristendomens heliga platser. Vi måste stödja Holy Sepulcre.
__________________
Senast redigerad av pk2 2017-12-08 kl. 17:31.
Citera
2017-12-08, 17:30
  #11
Medlem
Tubbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
För er som har sett filmen vet vad det handlar om, -vidskeplighet inom religion.

Historien i filmen utspelar sig på ett munkkloster där ett mord äger rum på 1500-talet.
Munkarna tror att det är Satan som ligger bakom. Men en klipsk utomstående munk börjar nysta i
härvan och hittar mördaren. Denna film, efter Umberto Eccos roman är briljant, och fångar
på ett utmärkt sätt upp den vidskepelse som florerade bland de kristna förr i tiden,

Nu är min frågeställning: Är det fortfarande vanligt med vidskepelse bland kristna? Och islam som
sägs vara så modern och vara framtiden, är den fortfarande kvar där vi kristna var för
flera hundra år sedan? Alla kan ju se att vi bör inte ta ett steg tillbaka i utvecklingen och
bli vidskepliga muslimer. Modern kristendom är, hur vi än vrider och vänder på det, Europas
öde för framtiden.


Vad är egentligen vidskeplse?

Ja, jag tror att vidskepelse är vanligt bland kristna. Jag vill dock tillägga att vidskepelse också förekommer hos icke-kristna.

Som exempel kan nämnas astronomen Fred Hoyles avfärdande av Big Bang-teorin eftersom den påminde om religiösa beskrivningar av universums uppkomst. Han var tydligt påverkad av sin egen ateistiska vidskepelse.

Eller?
Citera
2017-12-08, 17:32
  #12
Medlem
proconsuls avatar
Du skriver först det här:


Citat:
Nu är min frågeställning: Är det fortfarande vanligt med vidskepelse bland kristna?

Och sedan det här:

Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Ni kanske inte är medvetna om att det pågår en maktkamp i himlasfärerna som inte alltid syns. Kristna är insyltade i den, och har varit så under två tusen år. Vår moderna
tidsålder har inte ändrat på det faktumet en enda centimeter. Kristendomen är inblandad
i en maktkamp. Vi måste helt enkelt hävda vår rätt, the Holy Schepulcure i Israel
har börjat röra på sig lite. De är resterna av korsfararstaterna i Israel som hävdar sin
rätt till kristendomens heliga platser. Vi måste stödja Holy Schepulchure.

Vad i ordet "vidskepelse" är det du inte förstår?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback