Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-08, 16:02
  #1
Medlem
WhatsGuccis avatar
Har tänkt köpa min första bil, funtar på en Audi eller BMW, fast Volvo funkar också.
Men jag undrar hur många mil de olika diverse bilmärkena får ha körts för att inte köpas?
Volvo kan rulla länge vet jag , men tex en Audi A6 , hur många mil får den högst ha körts för att undvika att saker går sönder?
Tack för svar!
Citera
2017-12-08, 16:48
  #2
Medlem
2560ps avatar
Ska du köpa VW/Audi så kolla hur det är med kamremsbyten. Är det en gammal bil och det börjar bli dags för byte, så nej. Vissa modeller kostar apa att byta på, så det är bättre att skrota bilen än att få den bytt. Sinnessjukt. Vet inte vilka modeller dock, det får någon kunnig svara på.

Jag hade en 850 som rullat 45000 mil när jag sålde den.
Citera
2017-12-08, 16:48
  #3
Medlem
Smurfen22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsGucci
Har tänkt köpa min första bil, funtar på en Audi eller BMW, fast Volvo funkar också.
Men jag undrar hur många mil de olika diverse bilmärkena får ha körts för att inte köpas?
Volvo kan rulla länge vet jag , men tex en Audi A6 , hur många mil får den högst ha körts för att undvika att saker går sönder?
Tack för svar!

Du skriver ingenting om hur gammal bilen kan vara.. saker börjar oftast kosta efter 6 år. 10.000mil
Citera
2017-12-08, 16:54
  #4
Medlem
Bilar som körs hårt och är varvvilliga klarar mindre mil än lågvarviga motorer. Audi och Bmw är inte kända för att vara billiga i drift. Köp något som inte har mer än 8000 mil och inte äldre än 5 år. Köp en "vanlig" bil typ Peugeot Skoda Citroen eller en volvo så blir livet lätt för dig.
Citera
2017-12-08, 16:57
  #5
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Ska du köpa VW/Audi så kolla hur det är med kamremsbyten. Är det en gammal bil och det börjar bli dags för byte, så nej. Vissa modeller kostar apa att byta på, så det är bättre att skrota bilen än att få den bytt. Sinnessjukt. Vet inte vilka modeller dock, det får någon kunnig svara på.

Jag hade en 850 som rullat 45000 mil när jag sålde den.
Kamremsbyte på en Audi? Byter man inte motor på dem?
Citera
2017-12-08, 16:58
  #6
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
allting hänger på hur den är körd samt hur den är underhållen.

du kan köpa en bil som gått 20k mil som är ungdoms körd, dvs burnout vid varje stopljus som är halv rasad.
sedan kan du köpa en taxi-bil som gått 50 k mil som är i bra skick.

att köpa en bil med stor motor är ofta ett dåligt köp, då dom som köper dom vill köra fort = sönder körd.

få ägare är ett plus, speciellt om ägaren är en gammal farbror som pedantskött bilen.

sedan om märkena spelar någon roll, nej skulle jag vilja påstå, det är ifrån modell till modell, alla bilmärken har haft dåliga modeller.

Alla bilar har svaga punkter, så skulle jag varit i din sits så kolla på flera bilar, hitta en där ägaren verkar vara en skötsam person, bil märket spelar sällan roll, utan det är den som äger den som spelar den största rollen i bilens skick.

och undvik invandrare, finns skötsamma, men dom flesta försöker luras, pratar av erfarenhet.
Citera
2017-12-08, 17:09
  #7
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Kamremsbyte på en Audi? Byter man inte motor på dem?

Jo, det var lite det jag menade Har för mig att man måste ta väck hela fronten för att komma åt.
Citera
2017-12-08, 17:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
allting hänger på hur den är körd samt hur den är underhållen.

du kan köpa en bil som gått 20k mil som är ungdoms körd, dvs burnout vid varje stopljus som är halv rasad.
sedan kan du köpa en taxi-bil som gått 50 k mil som är i bra skick.

att köpa en bil med stor motor är ofta ett dåligt köp, då dom som köper dom vill köra fort = sönder körd.

få ägare är ett plus, speciellt om ägaren är en gammal farbror som pedantskött bilen.

sedan om märkena spelar någon roll, nej skulle jag vilja påstå, det är ifrån modell till modell, alla bilmärken har haft dåliga modeller.

Alla bilar har svaga punkter, så skulle jag varit i din sits så kolla på flera bilar, hitta en där ägaren verkar vara en skötsam person, bil märket spelar sällan roll, utan det är den som äger den som spelar den största rollen i bilens skick.

och undvik invandrare, finns skötsamma, men dom flesta försöker luras, pratar av erfarenhet.

Du har fel i att en bil med stor motor oftast är sönderkörd! Det är tvärt om!
Citera
2017-12-08, 17:20
  #9
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mg57
Ny bil för honom menar han ju såklart, är du helt oförmögen att tolka texter ditt jävla aspie😂
På ett skrivet forum är det vad som är skrivet som gäller. Om alla har gissningar och egna fria tolkningar av inlägg blir det förbannat svårt att hänga med på slutet.

Vad är en "ny bil"? I min värld är en "ny bil" ny och inte en 15 år gammal holk som gått 28 000 mil, även om den är "ny" för köparen. I det här fallet skulle TS ställt frågan "Köpa bil-miltal?", om han är ute efter att köpa en begagnad bil.

För att återknyta till ämnet så går det inte att säga varken hur många mil, år eller kombinationer av dessa som är gränssättande för hållbarheten. Det kan finnas bilar som är tre år gamla och gått 15 000 mil som fortfarande är "bra", samtidigt som det finns 10 år gamla bilar som gått 7 000 mil som är rena skiten. Att köpa begagnad bil är alltid förenat med bedömningar och chansningar.
Citera
2017-12-08, 18:26
  #10
Moderator
Ny är ju som sagt ny, den enda nya jag köpt hade rullat 5 km när jag fick nyckeln. Det är väl där det bär ligga.

Begagnat däremot, det beror på så mycket. En välskött nyare bil, säg max 5 år, då är ju 25-30k mil inga problem. Är det däremot en 15 år gammal så skulle jag inte vilja att den rullat mer än hälften av det. Ålder tar minst lika mycket på bilen som milen.
Citera
2017-12-08, 19:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Du har fel i att en bil med stor motor oftast är sönderkörd! Det är tvärt om!

Det beror på vad vi menar med stor motor. En 850/V70 med 2 liters feman men 126 hk är nog vanligtvis mer sliten än motsvarende 2.5 med 144/170 hk men... En 850/V70 R /T5 (turbo)
är nästan garanterat hårdkörd av 10 st 19 åringar.
__________________
Senast redigerad av Neida 2017-12-08 kl. 19:44.
Citera
2017-12-08, 20:32
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Det beror på vad vi menar med stor motor. En 850/V70 med 2 liters feman men 126 hk är nog vanligtvis mer sliten än motsvarende 2.5 med 144/170 hk men... En 850/V70 R /T5 (turbo)
är nästan garanterat hårdkörd av 10 st 19 åringar.

Det beror på hur hårt man belastar motorn, det är ju varvtalet och brist på varmkörning plus servece som kör slut på motorn. Själv belastar jag aldrig en motor innan motorn är varm.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback