Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-08, 16:01
  #1
Medlem
Boardgamess avatar
Har fått instruktion från sjukgymnast att massera ett problem område med tennisboll tillsammans med rehabträning. Jag är lite fundersam över huruvida detta egentligen är en bra ide. Kan det eventuellt förvärra skadan om man irriterar den genom hård massage, eller är det rätt vederlagt att denna typ av massage fungerar läkningsfrämjande ? Ingen massiv skada en muskel som blivit "uttänjd" vid ett fall och gör ont vid tyngre belastning främst.
Citera
2017-12-08, 16:37
  #2
Medlem
Ingen fara, lyd rådet.
Citera
2017-12-08, 17:47
  #3
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boardgames
Har fått instruktion från sjukgymnast att massera ett problem område med tennisboll tillsammans med rehabträning. Jag är lite fundersam över huruvida detta egentligen är en bra ide. Kan det eventuellt förvärra skadan om man irriterar den genom hård massage, eller är det rätt vederlagt att denna typ av massage fungerar läkningsfrämjande ? Ingen massiv skada en muskel som blivit "uttänjd" vid ett fall och gör ont vid tyngre belastning främst.

På vilket sätt skulle massage kunna skada muskler? Massage är i princip det enda vi har mot muskelproblem. Du har fått en sträckning och den skall masseras och motioneras för snabbaste rehabilitering.
Citera
2017-12-08, 18:04
  #4
Medlem
Killer-queens avatar
Nejdå, det är riktig behandling om din sjukgymnast ordinerat det. Gör som hen säger.

Själv föredrar jag hårdare bollar för att mjuka upp musklerna, typ en lacrosse eller (ute)bandyboll. Finns även hårda massagebollar på Stadium för nån hundring. Har hjälpt mig mycket som prehab.
Citera
2017-12-09, 00:32
  #5
Moderator
Brutes avatar
Här kan du läsa lite om bollar för djup tryckpunktsmassage:
https://www.gymgrossisten.com/hit-pressure-point-ball

Den är hårdare än en tennisboll, som jag nästan tror är för mjuk.

//Brute
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback