Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-08, 15:55
  #1
Medlem
Tänkte höra med er angående filosofie kandidatexamen inriktning sociologi/pedagogik/kriminologi, kanske något annat, har inte riktigt bestämt än.

Vet inte riktigt exakt vad jag vill jobba med så jag tänker att det kanske är bättre att satsa på en sådan examen, då man kan jobba med lite vad som helst, om man nu får jobb, än att hoppa på någon mer yrkesinriktad utbildning för att sedan komma fram till att man vill jobba med något annat.

Vad jag har förstått så är det svårare att få jobb än om jag tex skulle bli socionom eller annat yrkesprogram. Men är det en helt onödig grej att ha en kandidatexamen i CVt, eller ökar det ens möjligheter till jobb några procent?

Så som jag förstått så krävs 90 hp i det ämne man vill ta examen i, och 90 hp valfria kurser.

Har sedan tidigare läst tre kurser: IT-upphandling, informationsteknologi samt
datorer och data från grunden. Skulle vara skönt att kunna inkludera dom i de valfria kurserna, vad för inriktning måste man satsa på då?

Kanske blev lite luddigt och otydligt, hoppas ni förstår frågeställningen.
Citera
2017-12-08, 16:00
  #2
Medlem
En kandidatexamen är ju inte så mycket att hänga i granen, men å andra sidan är det bättre än ingen examen. Jo, något snäpp ökar du nog chansen att få jobb bland konkurrensen.
Citera
2017-12-08, 16:39
  #3
Medlem
TheGreenHulkens avatar
De flesta tar en kandidatexamen idag, vilket innebär att om du inte har den ligger du redan vid jobbintervjun
Citera
2017-12-08, 17:28
  #4
Medlem
Vad vill du bli?

Batman?
Citera
2017-12-08, 17:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av findus2017
Vad vill du bli?

Batman?

Ja, alternativ spiderman!

Nä men jag vet inte riktigt, arbeta med människor, kanske någonting inom HR eller inom ekonomi på ett företag kanske.

Kanske ska skippa pedagogik/sociologi flum spåret och kanske köra på något inom ekonomi/it istället?

Vilken kandidatexamen kan vara relevant med dessa kurser inräknade?

IT-upphandling 7.5 hp
Informationsteknologi 7.5 hp
Datorer och data från grunden 7.5 hp
Citera
2017-12-09, 09:32
  #6
Medlem
Offscreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Vilken kandidatexamen kan vara relevant med dessa kurser inräknade?

IT-upphandling 7.5 hp
Informationsteknologi 7.5 hp
Datorer och data från grunden 7.5 hp

Det är så lite poäng det rör sig om, så det spelar inte så stor roll. Det hjälper med bredd och sen så är folk inte så intresserade av dina enskilda kurser, såvida att du uppfyller kraven. De kurserna skulle eventuellt passa in i en kandidat i systemvetenskap. Tycker du ska fundera ett steg till vad du egentligen är intresserad av, innan du ger dig in på någonting.
Citera
2017-12-09, 09:57
  #7
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01.

I förtydligande syfte är rubriken ändrad från "Fil kandidatexamen något att ha?" till "Värt att satsa på fil. kand.? (sociologi/pedagogik/kriminologi, m.m.) [/Mod.]".

/Mod.
Citera
2017-12-09, 22:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Ja, alternativ spiderman!

Nä men jag vet inte riktigt, arbeta med människor, kanske någonting inom HR eller inom ekonomi på ett företag kanske.

Kanske ska skippa pedagogik/sociologi flum spåret och kanske köra på något inom ekonomi/it istället?


Alltså... det är inte mycket människor du träffar om du jobbar IT, HR eller ekonomi (om du inte ska bli säljare och kränga prylar).

Annars är "arbeta med människor" ett begrepp som kan betyda allt eller inget. Man jobbar med människor på alla jobb som finns.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback