Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-08, 14:42
  #1
Medlem
Dags för bilbyte! Jag letar efter en bil med hyfsat stor motor, automatlåda och fyrhjulsdrift. Jag skulle egentligen klara mig med en mindre bil, men det känns svårt att hitta något som ger mer bang for the buck, utrustningsmässigt, än Passaterna. Högre markfrigång hos Alltrack är ett stort plus men inget krav, hittar jag en vanlig passat (finns det höjda icke-alltracks?) med tillräcklig prisskillnad så blir det förmodligen en sådan.

Jag tänker mig en generation 7 för max 200k. Vill ha drag, parkeringsvärmare, bra stereo med blåtand och gärna skinnsäten.

Exempel: https://www.blocket.se/stockholm/Vol...htm?ca=1_4&w=3

Något speciellt jag ska tänka på? Vad tittar jag efter för typiska fel på en lågmilad Passat? Någon som har koll på serviceplan och ungefärliga kostnader? Vet att det är en större DSG-service på 6000 mil. Kanske värt att sikta på en bil som rullat precis över 6000 och fått den gjord redan?

Alternativa bilar jag bör överväga?

Tacksam för tips och råd!
Citera
2017-12-08, 19:33
  #2
Moderator
Rassas avatar
Det har varit en del tveksamheter kring driftsäkerheten hos VAG-koncernens bilar. Problem med automatlådor och kamrem / kamkedja, bl.a.

Kanske en Subaru vore ett alternativ? Tex: https://m.blocket.se/stockholm/Subar....htm?ca=11&w=3

Nu var det inte drag och värmare på just detta ex, men det är väl bara att leta runt tills man hittar ett passande exemplar.
__________________
Senast redigerad av Rassa 2017-12-08 kl. 19:35.
Citera
2017-12-20, 10:37
  #3
Medlem
Skoda Octavia scout kan vara ett alternativ. Då det råder en del tveksamheter angående vw kvalitet kanske det inte känns motiverat att betala de förhållandevis höga summor som begärs för dessa bilar. Octavian har ju vw drivlina med pigg o snål dieselmaskin och den numera välfungerande haldexdrivningen.
Citera
2018-01-01, 21:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av facen
Skoda Octavia scout kan vara ett alternativ. Då det råder en del tveksamheter angående vw kvalitet kanske det inte känns motiverat att betala de förhållandevis höga summor som begärs för dessa bilar. Octavian har ju vw drivlina med pigg o snål dieselmaskin och den numera välfungerande haldexdrivningen.

Men nu har väl Skoda i princip samma motorer och drivlina som VW så då borde väl in sådana fall även tveksamheterna med kvalitét förja med?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback