Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-11, 00:46
  #13
Medlem
MrGreyspoon13s avatar
Skiter högaktningsfullt i vad folk 'tycker'. Naturligtvis finns det grader i helvetet, men skulle aldrig till exempel följa andras tyck och smak för att vara 'inne'. Skit i det, gå din egen väg.
Citera
2017-12-11, 01:01
  #14
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettrosatangentbord
Har varit deprimerad i stort sett hela livet och alltid haft svårt för att skaffa vänner. Idag är jag ganska ensam, har en vän jag umgås med en gång i månaden kanske. Jag tror att första steget till lycka är att kunna skita i vad folk tycker om en. Den rädslan har gjort mitt liv fruktansvärt begränsat och jag vill verkligen bli av med den men så fort jag får en känsla av att någon inte gillar mig så tar jag det extremt personligt och får ännu sämre självförtroende. Fatta vad skönt att kunna skita i vad folk tänker om en[/b] och kunna slappna av och vara sig själv bland folk. Har ni några tips på hur man kan tänka för att övervinna denna rädslan?

Hur ofta sitter du och analyserar andra människor? Statistiskt sett borde de analysera dig lika ofta. (Denna 'pep-talk'-mening är baserad på att du svara 'sällan', annars blir det ju lite fel...)

Själv var jag också väldigt blyg men det blev bättre med åldern. Nu bryr jag mig väldigt lite, gör jag bort mig så ok, det kan ju alltid glädja andra, och det är snart glömt. Life goes on.

Försök träffa din kompis oftare, och be honom bjuda med en eller två andra kompisar, så blir det en sätt att träffa fler. Spela nåt gammalt brädspel eller kolla en match eller något sådant, så kommer snacket igång av sig själv.

Lycka till!
Citera
2017-12-13, 05:29
  #15
Medlem
Pungsvings avatar
Fokusera mer på det du gör eller planerar att göra. Gör saker lite snabbare så tvingar du dig till mer koncentration. Undvik situationer där ditt utfall hänger på hur andra upplever dig eller vad de gör.
Citera
2017-12-15, 12:00
  #16
Medlem
Sheen999s avatar
Jag brydde mig väldigt mycket om vad andra tyckte för några år sedan, men insåg att det tärde på mitt välmående och idag bryr jag mig bra mycket mindre. Finns fortfarande en del att jobba på men det blir bättre om man verkligen lägger fokus på att förändra sig.

Det handlar mycket om att lära sig tänka logiskt framför att tänka i gamla vanor. Det är inte rimligt att värdera andras förväntningar och åsikter framför ditt välmående och din livskvalitet. Du kommer inte dö för att du är dig själv och skiter i vad andra tycker, det enda som kommer hända är att du attraherar riktiga vänner och skrämmer bort personer som du inte vill ha någon kontakt med ändå. Vad spelar det för roll om 1 eller 2 eller 10 eller 100 eller 1000 personer tycker du är konstig i vårt enorma universum och i våra korta liv?

Precis som FreeBirdSeed skrev, vill du verkligen umgås med folk som inte accepterar dig för den du är? I helvete heller, så vad spelar det för roll vad dom tycker och tänker om dig?

Det brister totalt i logiken när man håller tillbaka sig själv pg.a andra. Den enda situationen där det kan vara nödvändigt är om man lever ute i det vilda och måste få acceptans från flocken annars dör man, men vi är långt ifrån det nu.

Det kan ta tid att ändra inrotade tankebanor men med konstant fokus på ditt mål och en stark vilja att förändra dig så kommer du komma dit.
__________________
Senast redigerad av Sheen999 2017-12-15 kl. 12:23.
Citera
2017-12-15, 12:19
  #17
Medlem
Annars kan man se det som en hjälp ifall någon tycker något om en och i så fall fundera om det kan vara något att ta till sig, håller man inte med är det nog bäst att lämna det åt sidan.
Citera
2017-12-15, 13:02
  #18
Medlem
Det finns negativa konsekvenser av att inte bry sig om vad någon tycker om en. Det är ingen som pratar om dem men dem finns där.

Jag känner att jag har gått för långt och numera inte bryr mig om vad någon tycker någonsin och att det påverkar mitt liv negativt. Man blir mer benägen att framstå arrogant och otrevlig, man skapar obekväma situationer, man kanske framstår mindre attraktiv och ja, om du inte bryr dig om vad någon tycker... varför ska någon bry sig om vad du tycker?

Jag inser mitt misstag nu och önskar att jag kunde ta tillbaka lite av min omsorg gällande vad andra tycker.

Det man egentligen ska eftersträva är väl att värdera vad man själv tycker över vad andra tycker men ändå ta vad andra tycker i beaktning. Det handlar om självförtroende och självkänsla och inte om att bli en obrydd psykopat. Satsa på det istället tycker jag
Citera
2017-12-15, 19:42
  #19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ettrosatangentbord
Har varit deprimerad i stort sett hela livet och alltid haft svårt för att skaffa vänner. Idag är jag ganska ensam, har en vän jag umgås med en gång i månaden kanske.

Jag tror att första steget till lycka är att kunna skita i vad folk tycker om en.

Vad har man för nytta av vänner om man inte bryr sig om vad de tycker om en?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback