Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-08, 14:09
  #1
Medlem
kennedy8s avatar
Ja nu är det dags att skriva av mig lite, haft detta problem sen barndomen. Och det är av dunkande bas, när någon spelar musik fast man inte riktigt hör musiken utan bara basen som slår gör mig helt tokig i hjärnan. Inte alls samma problem om jag verkligen HÖR musiken. Men nu när jag bara hör dunkandet av basen får jag enorma problem.

Finns det något sätt man kan bota detta på haha? Tillexempel nu idag, en granne har spelat musik från klockan 11:00 och det håller på fortfarande. Hade utan tvekan kunnat slå sönder hela hans anläggning. På nåt sätt känns inte detta normalt, eftersom ljudet i sig inte är så högt. Det är bara det att dunkandet förstör allting för mig. Redan i barndomen hade jag detta problem när min bror började spela musik i källaren, kunde nästa bli dötokig och ligga och skrika på golvet av irritation. Detta har alltså suttit i nu ända upp i vuxen ålder. Får problem att koncentrera mig på vad jag ska göra. Enda jag brukar lösa detta med är att slå på musik själv lika jävla högt.

Har som sagt inget med musiken att göra, jag älskar musik. Är bara denna dunkande bas. Har länge tänkt att om jag bara hört musiken svinhögt istället för bara basen hade det varit tio gånger bättre haha.

Behöver verkligen hjälp alltså.. För problemet är att det blir en ilska inom mig som gör att jag inte tillslut bryr mig om någonting annat än att jag vill att basen ska sluta.
Citera
2017-12-08, 14:20
  #2
Medlem
AnnaChiaras avatar
Jag är likadan. Hög bas från tex housemusik som aldrig tar slut i 10 timmar och jag skulle glatt kunna hänga upp grannen i öronen i en köttkrok. Det är faktiskt störningar du utsätts för och du ska anteckna och sen skicka in till hyresvärden. Man får inte störa på dagtid heller, även om ljud nattetid döms hårdare.

Edit: du kan också ta fram slagborren och ”sätta upp” ett par tavlor, då brukar såna som din granne bli störda tillbaka och fatta piken.
Citera
2017-12-08, 14:37
  #3
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag är likadan. Hög bas från tex housemusik som aldrig tar slut i 10 timmar och jag skulle glatt kunna hänga upp grannen i öronen i en köttkrok. Det är faktiskt störningar du utsätts för och du ska anteckna och sen skicka in till hyresvärden. Man får inte störa på dagtid heller, även om ljud nattetid döms hårdare.

Edit: du kan också ta fram slagborren och ”sätta upp” ett par tavlor, då brukar såna som din granne bli störda tillbaka och fatta piken.
Jag är också överkänslig när det kommer till vissa frekvenser, även om jag älskar just bas när det kommer till musik jag själv lyssnar på.

Jag vet faktiskt inte om det skulle kunna gå att träna bort den här överkänsligheten, för det är det det handlar om då andra kan höra samma dova basljud från grannen utan att störas av det. Att anmäla hjälper inte när det bara handlar om ett ganska tyst, men extremt irriterande, ljud från en grannes musikanläggning.

Jag kan också bli så som TS beskriver. En mindre atombomb genom grannens brevinkast känns som rätt lösning när man sitter och äter frukost och det där svaga dunkandet och brummandet börjar.

Jag hade en granne som köpte nya högtalare vars bas fick mig att bli halvt galen, så jag gick ner till honom och berättade att det var extremt störande för just mig, men att han inte gjorde något fel. Han sänkte basen, och nu hörs det utan att störa. Något för TS att testa?
Citera
2017-12-08, 14:51
  #4
Medlem
PTHJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag är likadan. Hög bas från tex housemusik som aldrig tar slut i 10 timmar och jag skulle glatt kunna hänga upp grannen i öronen i en köttkrok. Det är faktiskt störningar du utsätts för och du ska anteckna och sen skicka in till hyresvärden. Man får inte störa på dagtid heller, även om ljud nattetid döms hårdare.

Edit: du kan också ta fram slagborren och ”sätta upp” ett par tavlor, då brukar såna som din granne bli störda tillbaka och fatta piken.
Fy fan för att bo där då, en granne som stör med sin musik och en annan som hämndborrar.
Citera
2017-12-08, 14:57
  #5
Medlem
kennedy8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Jag är också överkänslig när det kommer till vissa frekvenser, även om jag älskar just bas när det kommer till musik jag själv lyssnar på.

Jag vet faktiskt inte om det skulle kunna gå att träna bort den här överkänsligheten, för det är det det handlar om då andra kan höra samma dova basljud från grannen utan att störas av det. Att anmäla hjälper inte när det bara handlar om ett ganska tyst, men extremt irriterande, ljud från en grannes musikanläggning.

Jag kan också bli så som TS beskriver. En mindre atombomb genom grannens brevinkast känns som rätt lösning när man sitter och äter frukost och det där svaga dunkandet och brummandet börjar.

Jag hade en granne som köpte nya högtalare vars bas fick mig att bli halvt galen, så jag gick ner till honom och berättade att det var extremt störande för just mig, men att han inte gjorde något fel. Han sänkte basen, och nu hörs det utan att störa. Något för TS att testa?

Vet inte om jag vill börja konfrontera dock och ha mig ännu. Får väl se hur länge det håller på. Tänker mest om det är något psykiskt man kan "fixa"? Eftersom som jag skrev så spelar han ändå inte så hög musik, och det kan ju lätt hända jag vill köra nån fest ibland och jag brukar också kunna spela hög musik. Tänker som att då är det okej för mig att spela högt om han också gör det så då kan han fan inte klaga. Sen är han inte helt svensk heller så håller mig helst på den "goda" sidan Hade bara varit skönt att på något sätt kunna ignorera det totalt istället, men det går väl inte såvida jag inte vill köra in nålar i öronen..

Citat:
Ursprungligen postat av PTHJ
Fy fan för att bo där då, en granne som stör med sin musik och en annan som hämndborrar.

Haha, låter som en dröm. Alla andra grannar i huset hade nog uppskattat den fejden.
Citera
2017-12-09, 09:49
  #6
Medlem
Nedomanskys avatar
En whiplashskada kan ge överkänslighet för ljud, speciellt ljud i diskantregistret..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback