Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-08, 15:31
  #13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flex1
förstår innebörden av det men tycker personligen inte att argumentationen blir lika hög med en massa känsloargument :/
Hehe, du kanske bara ska prata om den rökandes känslor och argument då
Men det vet vi nog bägge det inte kommer ta väl emot, för det låter faktiskt som att man vill förhindra "knarkessäs" med den.
Citera
2017-12-08, 15:41
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Då bäst och ha med dessa då.
Men samtidigt berätta att känsloargumenten är mer skadliga för individ, genom påvisa problemen med ha det lagligt.

En ni inte kan missa ha med, är hur länder som Portugal minskat sina problematiska konsumenter med 50%, heroinister med 75% och narkotikarelaterade sjukdomar ned(har ingen siffra där).
Och i en avkriminalisering och inriktning på vård.
Man ser samma i Tjeckien och Estland, Estland är de som låg etta i narkotikadödlighet innan dom ändrade sin politik 2000-talet och har idag halverat sina narkotika dödade.

Nu har inte detta direkt med cannabis och göra, men problematiken är den samma fast en annan fördelning(och givetvis dör ingen av cannabis)
Och hur du syr in detta är nått du får lösa.
Tack så mycket för informationen 👍🏼
Citera
2017-12-08, 15:45
  #15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flex1
Tack så mycket för informationen 👍🏼
Problemet är att det finns så mycket information, och man får svårt och välja vilket.
Du vill ju inte se ut som en haschtomte, men inte heller en som far med osanning.

Men fråga på om det är nått, vet lite grann om ämnet.
Citera
2017-12-08, 15:59
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Problemet är att det finns så mycket information, och man får svårt och välja vilket.
Du vill ju inte se ut som en haschtomte, men inte heller en som far med osanning.

Men fråga på om det är nått, vet lite grann om ämnet.
Jo men exakt, vill ju ändå få fram hur det verkligen är. Vilken bra effekt det kan ha genom att legalisera cannabis men även dem negativa sidorna.
Citera
2017-12-08, 16:05
  #17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flex1
Jo men exakt, vill ju ändå få fram hur det verkligen är. Vilken bra effekt det kan ha genom att legalisera cannabis men även dem negativa sidorna.
Då får du läsa upp dig om Colorado, det finns en del matnyttigt där.
Men det som blir lite jobbigt är att det är uppdelat i två delar där, där den medicinska cannabisen var steg ett och mot legaliserat.
Men sen själva legaliseringen gäng år senare.

Tror det finns någon tråd här om detta.
Men i den medicinska cannabisens införande så gick allvarliga olyckor ned 9%.
Där spekulerade man i om det var pga folk rökte på istället för ta alkohol.
osv...mindre konsumtion bland minderåriga har jag för mig man kom fram till.

Hur stort ska arbetet vara?
Citera
2017-12-08, 16:37
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Då får du läsa upp dig om Colorado, det finns en del matnyttigt där.
Men det som blir lite jobbigt är att det är uppdelat i två delar där, där den medicinska cannabisen var steg ett och mot legaliserat.
Men sen själva legaliseringen gäng år senare.

Tror det finns någon tråd här om detta.
Men i den medicinska cannabisens införande så gick allvarliga olyckor ned 9%.
Där spekulerade man i om det var pga folk rökte på istället för ta alkohol.
osv...mindre konsumtion bland minderåriga har jag för mig man kom fram till.

Hur stort ska arbetet vara?
Arbetet är inte så stort alls är en debattartikel som jag tänkte göra på några sidor som sedan ska debatteras om, jag själv är inte jätte kunnig om just detta ämne men tycker att det är väldigt intressant.
Citera
2017-12-08, 17:47
  #19
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flex1
Arbetet är inte så stort alls är en debattartikel som jag tänkte göra på några sidor som sedan ska debatteras om, jag själv är inte jätte kunnig om just detta ämne men tycker att det är väldigt intressant.
Det gör det rätt svårt, och man får nischa in sig på en eller ett fåtal saker då.
Citera
2017-12-08, 22:43
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goose420
Finns inget mer irriterande än folk som använder känslor som argument, håll er till fakta och statistik så ska det nog gå bra.
Klart man måste använda känsloargument också, annars övertygar man inte den korkade pöbeln vilket är 90% utav våran befolkning.

TS spela upp klipp på barn med epileptiskt anfall som lugnar ner sig när dom får cannabisolja.

Hittade den här: https://www.youtube.com/watch?v=EvLhSqQ5ip8

Känslor > Fakta
__________________
Senast redigerad av SmutsigtSinne 2017-12-08 kl. 22:51.
Citera
2017-12-08, 23:38
  #21
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmutsigtSinne
Klart man måste använda känsloargument också, annars övertygar man inte den korkade pöbeln vilket är 90% utav våran befolkning.

TS spela upp klipp på barn med epileptiskt anfall som lugnar ner sig när dom får cannabisolja.

Hittade den här: https://www.youtube.com/watch?v=EvLhSqQ5ip8

Känslor > Fakta
Det kan vara en bra infallsvinkel och använda sig av.
Vi har ju ett par fall i Sverige, där mamma och dotter ställde upp i TV och detta.
En del blev väldans upprörda.
Citera
2017-12-09, 01:25
  #22
Medlem
Här är några argument jag kan komma på sådär på studs:

För
- Alternativ är bra och kan minska alkoholbruk vilket är en farligare drog på många sätt
- Det är trevligt att röka gräs, varför borde staten ha makten att förbjuda det?
- Det skulle minska intäkter till kriminella nätverk
- Det ökar kvaliten och konsumentsäkerheten
- Folk drar sig inte för att söka hjälp med beroende pga stigma och legala konsekvenser
- Det skulle kunna minska tillgängligheten för barn och ungdomar
- Det skulle vara lättare att använda cannabis som medicin

Emot
- Samhället borde sträva mot drogfrihet, varför ta steg bakåt?
- Det skulle kunna öka risken för att man är mer villig till att prova fler droger som är mer destruktiva
- Det är otroligt lätt att producera. Lite som att man hade kunnat plantera vinflaskor i trädgården och få litervis tillbaka per planta, vilket skulle kunna betyda att staten tappar kontroll över tillgängligheten

Jag låter dig bestämma vad som är känslo- och faktaargument
Citera
2017-12-09, 17:03
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungdom
Här är några argument jag kan komma på sådär på studs:

För
- Alternativ är bra och kan minska alkoholbruk vilket är en farligare drog på många sätt
- Det är trevligt att röka gräs, varför borde staten ha makten att förbjuda det?
- Det skulle minska intäkter till kriminella nätverk
- Det ökar kvaliten och konsumentsäkerheten
- Folk drar sig inte för att söka hjälp med beroende pga stigma och legala konsekvenser
- Det skulle kunna minska tillgängligheten för barn och ungdomar
- Det skulle vara lättare att använda cannabis som medicin

Emot
- Samhället borde sträva mot drogfrihet, varför ta steg bakåt?
- Det skulle kunna öka risken för att man är mer villig till att prova fler droger som är mer destruktiva
- Det är otroligt lätt att producera. Lite som att man hade kunnat plantera vinflaskor i trädgården och få litervis tillbaka per planta, vilket skulle kunna betyda att staten tappar kontroll över tillgängligheten

Jag låter dig bestämma vad som är känslo- och faktaargument
Tack så mycket 😃
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback