Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-01, 16:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Knappast helt olika, ingen extrem skillnad med tanke på att man inte gärna kan lasta offensiva fram/motgångar på målvakten, och Janosevic är ju ingen supermålis. 55% hållna nollor för honom, 61% för Linnér. Tre av Janosevic sju insläppta mål var även i hemmamatchen mot Peking som jag såg, och där gick det inte att klandra målvakten för något av målen. Däremot ett havererat försvar efter att Karlsson utgick skadad. Räknar man ut vad Janosevic har för insläppta per match med Peking-matchen borträknad så blir det plötsligt 0,5 vilket ju är liknande mot Linnér. Oavsett vilket så är dock en sample size på nio matcher för lite för att göra en rättvis jämförelse.

Det hade för övrigt varit intressant att se Allsvenskans målvakters räddningsprocent 2018. Någon som vet var man kan hitta den statistiken?

Det är stor skillnad på deras prestationer. Statistiken förtydligar bara klasskillnaden även om underlaget är rätt skralt. Linnér är den främsta orsaken till att vi håller nollan med honom i målet. Vårt försvar är stabilt men i många matcher så dyker det ändå upp farliga målchanser som Linnér i 9 fall av 10 lyckas rädda. Han stod för avgörande räddningar i många tajta matcher. Med en annan målvakt är jag övertygad om att vi hade släppt in fler mål.

Janosevic tycker jag däremot är fruktansvärt dålig. Särskilt med fötterna. Han blir räddad av sina medspelare i nästan varje match han står. Trots att han oftast fått stå mot dåliga bottenlag så ser det inte alls särskilt förtroendeingivande ut. Jag hoppas att vi säljer honom. Så kass är han. Av hans utsparkar går kanske 90% ut till inkast eller motståndarna. Jag vet inte hur många gånger som backarna rensat bort bollar framför hans fötter.

Offensivt skapar vi fler målchanser när Linnér står. Jag tycker inte det är en slump. Det statistiska underlaget är kanske för litet, men jag som ser varje match noterar att våra uppspel håller mycket högre klass med honom i kassen. Mittfältarna får mer tid med bollen, backarna likaså och Linnér slår även utsökta djupledsbollar som friställer anfallarna emellanåt. Förra året var det lite mer blandat från hans sida. Jag kände mig trygg, men inte alls som i år. Nu blir man knappt orolig ens när motståndarna får frilägen. För han tar ju även de skotten i 8 fall av 10.

Sen kanske det är så att man blir lite hemmablind emellanåt. Men Linnér har ändå noterats för 38 nollor på 76 matcher i AIK; 27 nollor på 54 matcher i AS. Endast 21 år gammal har han 8:e flest nollor i AIK:s historia. Han har passerat Turina, tangerar Carlgren och är snart förbi Asper också trots att han har spelat klart färre matcher än alla tre. Jag tycker det är larvigt att ens antyda att det är någon annans förtjänst.
Senast redigerad av anbo1987 2018-12-01 kl. 16:54.
Citera
2018-12-02, 05:43
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Var utråkad så jag tog fram det. Detta är baserat på de siffror som kan hittas på Fantasy Allsvenskan.

https://i.imgur.com/9BPabkq.png

Säg till ifall någon är intresserad av filen, inte för att det finns mer att se än detta.

Nu förtäljer förstås inte procenten hela historien, men det är svårt att klandra gbg-fansen för deras åsikter rörande Dahlin när man ser den där statistiken. Jag menar... 36%?!?! Stabilt - i handboll.

Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
text

Fair enough. Håller inte med om allt, men ett tydligare redogörande för ståndpunkten är svårt att be om.
Citera
2018-12-02, 10:21
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Vi(Företaget) har prenumerationer på ett antal dagstidningar, om inte annat så är det alltid bra att ha när man går på toa.

Ibland är GP bra, men inte pga GP sport, det mest underhållande är Fria Ord med alla arga insändare, även om det blivit väldigt mycket av t ex Västlänken, och dom har en del begåvade journalister, typ Verdicchio.

Inga större nyheter dock. Georgi borde vara prioritet om vi skall köpa något, skulle han fortsätta på inslagen väg så är jag förhållandevis säker på att det blir en bra affär även ekonomiskt genom en framtida försäljning.

Nygren/Söder/Sargon

Georgi - Paka - SebO

Sakor - Erling Jr

Giorgi blir förvisso ett köp men jag räknar inte riktigt det som nåt "in" iom att han redan varit med under året.

Den uppställningen är trolig ja, frågan blir ju hur backlinjen kommer se ut. Det är extremt tyst om DBW vars kontrakt går ut vid årsskiftet och det är ju faktiskt också tyst om Emil men han lär ju lämna.
Starfelt ska ju lägga sig under kniven så förhoppningsvis blir han bra igen av det, hans problem kan förklara den sämre hösten dessutom. Han var ju absolut tvungen att spela, speciellt sedan Calisir gått sönder.
Jag tror nog vi får se Starfelt-Calisir och nån ny förmåga som tredje mittback.

Citat:
Var utråkad så jag tog fram det. Detta är baserat på de siffror som kan hittas på Fantasy Allsvenskan.

https://i.imgur.com/9BPabkq.png

Säg till ifall någon är intresserad av filen, inte för att det finns mer att se än detta.

Dahlin alltså, direkt pinsamma siffror.
Låter ju konstigt det att försvara Amos men han gjorde dock bara ett misstag och det var ena målet mot Bajen, även om jag tycker att backlinjen kommit lindrigt undan där.

Känns iaf skönt att greken kommit in där, lär ju inte bli sämre...
Citera
2018-12-03, 13:00
Medlem
AIPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Nu förtäljer förstås inte procenten hela historien, men det är svårt att klandra gbg-fansen för deras åsikter rörande Dahlin när man ser den där statistiken. Jag menar... 36%?!?! Stabilt - i handboll.

Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Dahlin alltså, direkt pinsamma siffror.
Låter ju konstigt det att försvara Amos men han gjorde dock bara ett misstag och det var ena målet mot Bajen, även om jag tycker att backlinjen kommit lindrigt undan där.

Känns iaf skönt att greken kommit in där, lär ju inte bli sämre...

Nu hade jag räknat helt fel... Så går det när man inte haft med matematik att göra på evigheter.

Här är den korrekta listan. Hemskt ledsen för felaktiga siffror.

https://i.imgur.com/zn5Mtdd.png

EDIT: Kan man inte längre redigera gamla inlägg? Skulle någon mod vara vänlig och ta bort inlägget "https://www.flashback.org/sp65993307" då länken där är felaktig?
Senast redigerad av AIP 2018-12-03 kl. 13:05.
Citera
2018-12-03, 13:42
Medlem
Korders avatar
Citat:
Nu hade jag räknat helt fel... Så går det när man inte haft med matematik att göra på evigheter.

EDIT: Kan man inte längre redigera gamla inlägg? Skulle någon mod vara vänlig och ta bort inlägget "https://www.flashback.org/sp65993307" då länken där är felaktig?

Haha, ja när jag tittar på den första listan nu är det ju rätt tydligt att den var felräknad. Det var dock inget jag märkte när man kom hem på fyllan tidig söndagsmorgon... Intressant lista hur som helst. Dahlin alltså likväl sämst - om än knappt - i Allsvenskan av de som spelade 10+ matcher.

Man kan redigera inlägg inom en viss tidsram, typ.
Citera
2018-12-03, 14:00
Medlem
landofmoronss avatar
Är det inte dags att skrota den här tråden o öppna ny? Silly season 2019!
Citera
2018-12-04, 11:41
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:

Dahlin fortsatt usel dock.
Amos egentligen väldigt bra sett till antalet insläppta mål på det fåtalet matcher.
Citera
2018-12-04, 15:29
Moderator
easy_dans avatar
Ssewankambo kontraktslös nu, skulle inte bli förvånad om det blir allsvenskan och typ dif.
Citera
2018-12-04, 17:30
Medlem
paras0nics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Ssewankambo kontraktslös nu, skulle inte bli förvånad om det blir allsvenskan och typ dif.

Nystart i Blåvitt kanske? Är ju från Angered.
Citera
2018-12-05, 06:35
Medlem
Fred Friendlys avatar
Eskelinen till DIF verkar vara en done deal. Synts på DIFs hockeymatch med hockeyns hedersordförande. Surt, men klokt av DIF
Citera
2018-12-05, 09:10
Medlem
Hört att Alexander Jallow i J-Södra är på g till DIF. Ligger det något i det?

Ny vänsterback i Häcken trots att Dennis Widgren var "Klar". Förhoppningsvis blir det Bajen.
Citera
2018-12-05, 09:41
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paras0nic
Nystart i Blåvitt kanske? Är ju från Angered.

Det har ju ryktats lite om honom så det är väl inte helt osannolikt. Var ju hos oss som liten pôjk med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback