Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-08, 10:52
  #1
Medlem
Hej Flashback!

Firade lite extra förra fredagen med några linor kokain.
Väl ute på stan så tappar jag det sista vi hade kvar som en vakt hittar och därför får jag åka in och pissa hos polisen.

Jag nekade till bruk och innehav och fick spendera några timmar i fyllecell innan jag fick åka hem.

Pisset lär ju komma tillbaka positivt, vet inte riktigt varför jag nekade. Men höll mig till vad vi gjort utan att nämna knarket.

Vad blir nästa steg i detta?
Har läst en hel del så vet på ett ungefär vad resultatet blir men vet inte riktigt när och hur?

Gått en vecka nu.

Tack!
Mvh
Citera
2017-12-08, 11:08
  #2
Medlem
Du kanske har tur och det inte kommit i urinet än.

Hittade någon annan tråd om att kokain inte syns i pissprov förrens efter 4 timmar.
Citera
2017-12-08, 11:13
  #3
Medlem
Tror det blir svårt men ingen blir gladare än jag.

Jag är 99 på att straffet kommer, jag tänker mer på hur processen ser ut nu.
Eftesom jag nekade?

Dom hade inga bevis då på plats så när dom väl har det, blir det ett till förhör eller kommer boten direkt eller rättegång?

Och hur som haver, vad ska jag göra för att det ska bli så smärtfritt som möjligt?

Kissade väldigt lite i burken också, några droppar drygt, om det skulle göra någon skillnad.
Citera
2017-12-08, 14:17
  #4
Medlem
Du har ju alltid möjligheten att hävda att någon måste ha lagt det i ett glas eller två, det beror helt på hur mycket du har i dig.
Dock skulle jag väl säga att du får ta det som en man och stå för vad du gjort, men det är ju bara vad jag tycker..
Citera
2017-12-08, 14:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Du har ju alltid möjligheten att hävda att någon måste ha lagt det i ett glas eller två, det beror helt på hur mycket du har i dig.
Dock skulle jag väl säga att du får ta det som en man och stå för vad du gjort, men det är ju bara vad jag tycker..

Ja det är exakt det jag kommer göra, jag undrar mer hur stegen fram tills att det är klart kommer se ut?

Blir det ett till förhör, direkt till rättegång? Böter via post?

Mvh
Citera
2017-12-08, 21:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvryttaren123
Ja det är exakt det jag kommer göra, jag undrar mer hur stegen fram tills att det är klart kommer se ut?

Blir det ett till förhör, direkt till rättegång? Böter via post?

Mvh

När analysen av narkotikan och ditt urin är klart så kommer du kallas till förhör. Då får du se analyserna och ge ”din version” av vad som hände och förklara varför du har kokainrester i urinet och kokain i en påse. Troligen åker du på det. Att påstå att någon lagt dyrt kokain i din drink när du dessutom slänger påsar omkring dig som innehåller just kokain hade inte jag köpt om jag satt i domstolen. Men man vet ju aldrig...

Vid det förhöret kommer du tillfrågas om du är villig att ta emot ett strafföreläggande (böter hem i brevlådan). Godtar du det så kan du få böter på posten om åklagaren tycker det är lämpligt. Du blir då fälld för brottet men slipper gå på rättegång. Jag tror även att du inte hamnar på lexbase då.

Nekar du/godtar inte strafföreläggande så kallas du senare till rättegång där du antingen frias eller fälls (jag tror du fälls). Då får du böter i domstolen som du måste betala ganska omgående. Kokain är det rätt dyra böter på så ett tips är att lägga undan lite pengar om du inte redan har en hög sparad.

Så just nu väntar du på att analyserna ska bli klara. Därefter kallas du till ett avslutande förhör och då får du läsa hela utredningen mot dig (för den är troligen helt klar då). Därefter får du välja mellan böter eller rättegång. Detta förutsätter ju såklart att du urinprovet var positivt och att det faktiskt var kokain i påsen. Erkänner du så åker du ju såklart på det, nekar du kan du klara dig men riskerar lexbase pga rättegång.

Det är väl typ det du har framför dig
Citera
2017-12-08, 23:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lollapalooza
När analysen av narkotikan och ditt urin är klart så kommer du kallas till förhör. Då får du se analyserna och ge ”din version” av vad som hände och förklara varför du har kokainrester i urinet och kokain i en påse. Troligen åker du på det. Att påstå att någon lagt dyrt kokain i din drink när du dessutom slänger påsar omkring dig som innehåller just kokain hade inte jag köpt om jag satt i domstolen. Men man vet ju aldrig...

Vid det förhöret kommer du tillfrågas om du är villig att ta emot ett strafföreläggande (böter hem i brevlådan). Godtar du det så kan du få böter på posten om åklagaren tycker det är lämpligt. Du blir då fälld för brottet men slipper gå på rättegång. Jag tror även att du inte hamnar på lexbase då.

Nekar du/godtar inte strafföreläggande så kallas du senare till rättegång där du antingen frias eller fälls (jag tror du fälls). Då får du böter i domstolen som du måste betala ganska omgående. Kokain är det rätt dyra böter på så ett tips är att lägga undan lite pengar om du inte redan har en hög sparad.

Så just nu väntar du på att analyserna ska bli klara. Därefter kallas du till ett avslutande förhör och då får du läsa hela utredningen mot dig (för den är troligen helt klar då). Därefter får du välja mellan böter eller rättegång. Detta förutsätter ju såklart att du urinprovet var positivt och att det faktiskt var kokain i påsen. Erkänner du så åker du ju såklart på det, nekar du kan du klara dig men riskerar lexbase pga rättegång.

Det är väl typ det du har framför dig

Jepp. För kokain(innehav) är det som lägst 100DB upp till 150DB. Det gäller för upp till 0,6g. Över 0,6gram är inte längre ringa narkotikabrott utan av normal grad. Då blir det fängelse(oftast i form av villkorlig dom) plus böter.
Kokain har ett straffvärde på ca 1månad per gram.
Citera
2017-12-09, 08:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvryttaren123
Hej Flashback!

Firade lite extra förra fredagen med några linor kokain.
Väl ute på stan så tappar jag det sista vi hade kvar som en vakt hittar och därför får jag åka in och pissa hos polisen.

Jag nekade till bruk och innehav och fick spendera några timmar i fyllecell innan jag fick åka hem.

Pisset lär ju komma tillbaka positivt, vet inte riktigt varför jag nekade. Men höll mig till vad vi gjort utan att nämna knarket.

Vad blir nästa steg i detta?
Har läst en hel del så vet på ett ungefär vad resultatet blir men vet inte riktigt när och hur?

Gått en vecka nu.

Tack!
Mvh
Det vakterna hittade, har det glömts bort eller, för det bevisar ju att du innehaft det, då de såg dig tappa det och därför fick du pissa? Isåfall har de ju både innehav, förvisso ringa, samt att du pissar positivt. Så det åker du på. Hade det bara varit i pisset hade du som ngn annan sa kunnat klara dig. Antingen genom tiden eller genom att säga att du helt enkelt inte tagit det, för det existerar liksom fall där folk fått i sig det ofrivilligt.

Till en ev nästa gång, kom ihåg detta nu, kolla på klockan när du tar det (bara på ett ungefär) och sen jämför du det med tiden då du torskar. Säg att du intagit det kl 18-19 på en förfest, och att de klipper dig kl 02 på krogen. Då har det varit i systemet i ca 7h. Då ger det vid handen att kola går från blod till urin, och urin kan man ju inte tvinga ur ngn, det kan man däremot med ett blodprov. Det du ska lämna då är ett blodprov, som du åstadkommer genom att sitta i cellen och dricka ditt vatten, testpissa, misslyckas (med vilje), tiden går, och när det gått mer än 12 h så säger du att det är ngt som låser sig och att du bara inte kan pissa. Tro mig, plitarna kommer sucka för det sista de orkar och vill är att köra dig till närmsta sjuka för blodprov, så antingen kan de släppa dig (om de får intrycket att du kan detta, vet både dina skyldigheter men även dina rättigheter) men om de kör dig till sjukan lämnar du blod.

Då har det lämnat blodet och är i urinen. Man kan säga att en drog är i blodet så länge du känner av den, och i urinen därefter. Så, tar de dig direkt du lämnar en efterfest så pissa, det har inte hunnit lämna blodet.

En annan ganska viktig sak i sammanhanget är att kokain nästintill omgående bryts ner till en annan substans, bensoylekgonin, så det är inte kokain de hittar, utan den metabolit den bryts ner till, de mäter halterna av den. För att ertappa någon med kokain i kroppen krävs det nästan att de står utanför toan på krogen och tar dig direkt, tror bara det finns en, vad jag vet, som pissat kokain. Han tog de på Grammisgalan. Övriga som är positiva pissar och pissar ut bensoylekgonin.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du kanske har tur och det inte kommit i urinet än.

Hittade någon annan tråd om att kokain inte syns i pissprov förrens efter 4 timmar.
Du är nog inte helt fel ute, det tar iaf ett tag.
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Jepp. För kokain(innehav) är det som lägst 100DB upp till 150DB. Det gäller för upp till 0,6g. Över 0,6gram är inte längre ringa narkotikabrott utan av normal grad. Då blir det fängelse(oftast i form av villkorlig dom) plus böter.
Kokain har ett straffvärde på ca 1månad per gram.

Frågan är då hur mycket som hittades eller om det inte blev ngt av det, ts verkar iaf inte lägga vikt vid det av ngn anledning.
Citera
2017-12-09, 09:38
  #9
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lollapalooza
När analysen av narkotikan och ditt urin är klart så kommer du kallas till förhör. Då får du se analyserna och ge ”din version” av vad som hände och förklara varför du har kokainrester i urinet och kokain i en påse. Troligen åker du på det. Att påstå att någon lagt dyrt kokain i din drink när du dessutom slänger påsar omkring dig som innehåller just kokain hade inte jag köpt om jag satt i domstolen. Men man vet ju aldrig...

Vid det förhöret kommer du tillfrågas om du är villig att ta emot ett strafföreläggande (böter hem i brevlådan). Godtar du det så kan du få böter på posten om åklagaren tycker det är lämpligt. Du blir då fälld för brottet men slipper gå på rättegång. Jag tror även att du inte hamnar på lexbase då.

Nekar du/godtar inte strafföreläggande så kallas du senare till rättegång där du antingen frias eller fälls (jag tror du fälls). Då får du böter i domstolen som du måste betala ganska omgående. Kokain är det rätt dyra böter på så ett tips är att lägga undan lite pengar om du inte redan har en hög sparad.

Så just nu väntar du på att analyserna ska bli klara. Därefter kallas du till ett avslutande förhör och då får du läsa hela utredningen mot dig (för den är troligen helt klar då). Därefter får du välja mellan böter eller rättegång. Detta förutsätter ju såklart att du urinprovet var positivt och att det faktiskt var kokain i påsen. Erkänner du så åker du ju såklart på det, nekar du kan du klara dig men riskerar lexbase pga rättegång.

Det är väl typ det du har framför dig
Även strafförelägganden hamnar i Lexbase.
Citera
2017-12-09, 20:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Även strafförelägganden hamnar i Lexbase.

Jaha där ser man. Är det ordningsböter som inte hamnar där eller har jag helt missuppfattat lexbase?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback