Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-08, 08:31
  #1
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Vi har en äldre kattherre på 16 år. Han är i någotsånär skick förutom att han börjar bli gammal och stel så han har svårt att hoppa upp på stolar o dyl men det är ju inte så konstigt när åren börjar plockas på. Vi har haft katter i över tjugo år och i alla år har vi hållit stenhårt på principen att tiggande vid matbordet aldrig någonsin lönar sej. Ingen ger katterna mat vid bordet. Punkt. I och med det har vi aldrig haft nåt tiggande vilket varit skönt. Förrän nu... Katten tigger som fan trots att han fortfarande inte får något vid bordet och vi förstår inte varför han börjat med det för det lönar sej ju inte vilket han borde begripit vid det här laget tycker jag. Han är den första katt vi haft som blivit såpass gammal så vi har inget att jämföra med.

Är det här något åldersfenomen? Är det som med människor att med åldern krackelerar den sociala fernissan? Har ni andra med gamla katter sett samma beteende?
Citera
2017-12-08, 08:33
  #2
Medlem
Tror mera på att någon familjemedlem är inkonsekvent och matar den när du inte ser.
Citera
2017-12-08, 08:35
  #3
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av einand
Tror mera på att någon familjemedlem är inkonsekvent och matar den när du inte ser.

Tror samma eller så börjar han bli senil. Kan katter bli senila
Citera
2017-12-08, 09:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Tror samma eller så börjar han bli senil. Kan katter bli senila

Det tror jag absolut. En vän hade en väldigt ilsken katt. Den fräste och försökte bita alla utom familjemedlemmarna från det den var liten tills den blev gammal och senil. Då kom den fram, jamade och ville bli klappad.
Citera
2017-12-08, 09:40
  #5
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Det är hos mej han tigger mest och jag har aldrig gett honom något... Vi har dock funderat på om det är nån form av demens med i bilden då han i bland blir väldigt orolig och går jamande runt i huset som om han letar efter något. Han har också på sista tiden blivit mer trygghetstörstande och vill vara där vi är i alla lägen.
Citera
2017-12-08, 10:12
  #6
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
Det är hos mej han tigger mest och jag har aldrig gett honom något... Vi har dock funderat på om det är nån form av demens med i bilden då han i bland blir väldigt orolig och går jamande runt i huset som om han letar efter något. Han har också på sista tiden blivit mer trygghetstörstande och vill vara där vi är i alla lägen.

Där har du nog pudelns kärna. Han tigger inte, han vill bara vara nära er.

Har också haft katter i typ 20 år, ingen av dom har någonsin tiggt, så jag har inte ens reflekterat över att det skulle vara ett "kattbetende".
Citera
2017-12-08, 10:53
  #7
Medlem
PTHJs avatar
Var glad för att katten bara tigger, våra katter ser köket som sina jaktmarker, är man inte alert försvinner en kycklingfilé, en köttbulle eller en korv på ett nafs.
Citera
2017-12-08, 10:55
  #8
Medlem
Den tigger inte! Han är gammal och vill äta lika gott som ni gör. Ge katten gott i hans sista år snåla människa.
Citera
2017-12-08, 11:26
  #9
Medlem
I naturen sägs endast var sjunde jakt som lyckad för en katt. Så de har mentalt i sig att inte ge upp utan försöka igen och igen. Att din katt aldrig får något har den säkert glömt eller förträngt. Någon ger den säkert något någon gång eller tappar något som den uppfattar som gåva. Katter är envisa så att försöka lära den något är svårt och den är alltid öppen för att pröva sådant på nytt som tidigare varit misslyckat. Kör ut katten ur rummet när ni äter!
Citera
2017-12-08, 11:28
  #10
Medlem
SavageBreakers avatar
Är Katten överviktig?
Citera
2017-12-08, 11:36
  #11
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
Det är hos mej han tigger mest och jag har aldrig gett honom något... Vi har dock funderat på om det är nån form av demens med i bilden då han i bland blir väldigt orolig och går jamande runt i huset som om han letar efter något. Han har också på sista tiden blivit mer trygghetstörstande och vill vara där vi är i alla lägen.

Du har nog svarat bäst själv på din egen fråga.
Du har dragit i mina ögon fullständigt kloka slutsatser angående din katt och vad den gör och varför.
Citera
2017-12-08, 11:45
  #12
Medlem
Norrens avatar
Katten är äldre nu, känner igen detta då min katt är äldre än er..

Deras njurar blir dåliga och deras kroppar kan ej ta upp näringen på samma vis,
så de äter mkt mer.
Hon har börjat väcka mig på nätterna tom, aldrig hänt innan.
Hon har medecin för sin njursvikt och peppar peppar, hon är en fräsch katt för sin ålder.

Ge katten den maten den tycker om, och hur mkt den vill ha,
OM den inte är överviktig vill säga.
__________________
Senast redigerad av Norren 2017-12-08 kl. 11:50.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback