Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2017-12-16, 11:32
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Icke så värst lika, nej.

Vore intressant om du kan hitta bild på något liknande. Undrar vad det var för pryl de hade?
Citera
2017-12-19, 16:56
  #86
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag glömde nämna att jag har en gammal hushållsvåg av märket Kockums. Den har en färg som liknar smör i nyansen.
Det är den där äldre sorten med två vågskålar, en stor på toppen för tunga saker upp till 10 kg och en liten som hänger i en arm på höger sida för lättare saker upp till 300g och noggrannare. Jag kan skicka en bild på den efter Jul.
Citera
2017-12-19, 19:32
  #87
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Radioröret blev en oväntad uppfinning när man försökte förbättra glödlampan runt 1900-kallt. Det som går sönder i radiorören är glödtråden. Men de har löjligt lång livslängd, ja. Det som brukar gå sönder i gamla rörapparater är ofta kondensatorer som torkar in. Men dessa går lätt att fixa nya. Keramiska kondensatorer går sällan eller aldrig sönder såvitt jag vet, men de är alltid av låg kapacitans och sitter således inte överallt.

Jag minns dock inte 70-80-talets mikrovågsugnar med så vackra saker: Hade ett par Philips, och en Husquarna eller hur det stavas, de rostade (!) sönder av märklig anledning. Kanske samma värdelösa plåt som i dåtidens bilar? "Kaffeburksplåt" som typ rostade över natten.. Dagens är bättre där, håller typ 10 år innan de blir ett eye-sore i köket.

Ni som snackar illa om matlagning i mikro: Finns inget bättre sätt än mikro för att koka fisk: Lägg bara in filéerna frysta, salta och peppra, en klick smör på. Kör i 9 minuter, så blir det världens fisk! Fisken kokar i sitt eget spad nämligen, inget som lakas ut i vatten som på spisen.
Jag kan omvittna att de delar som ofta "lägger av" eller går sönder är just kondensatorer. Närmare bestämt elektrolytkondensatorer, som inte är av den modernare högkvalitativa sorten, som jag just nu glömt namnet på, för jag tror att jag ibland börjar bli lite senil. Den sorten som är känd för att vara långtidsstabil.

En av mina söner köpte en bildskärm på loppis för 25 kronor. Väl hemma slog han upp typbeteckningen och kända problem. Där skrevs att just en specifik kondensator brukar gå sönder. Han sade det till mig och jag köpte ett gäng med samma kapacitans. Jag bytte den och vips, så fungerade bildskärmen helt perfekt igen. Han använde den en tid med en installation med två skärmar, som kan vara kul ibland.

Nu står den i förråd.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2017-12-19 kl. 20:07.
Citera
2017-12-19, 20:39
  #88
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Här kommer bilden: https://minfil.org/n2d9k0dfb4/IMG_5290.jpg Blaupunkt Granada, helt fantastiskt ljud i den. Till och med en "equalizer", man kan välja tre lägen - hi-fi, solo och sonor, sen finjusterar man med rattarna för bas och sopran. Det var bättre förr! EDIT: Den har t.o.m. högtalare på sidorna, för "3D-ljud". Den måste kostat en årslön som ny.

Haha, kul story med brödrosten! Håller med om att de är bäst, polaren har en sån. Dock skulle jag aldrig våga, jag är för tankspridd
Just en sådan liknande radio som jag lekte mycket med som litet barn
Citera
2017-12-19, 20:48
  #89
Medlem
Knivur-273s avatar
I lumpen hade vi en väldigt speciell brödrost. Det var som ett transportband med små hyllor regelbundet placerade på två drivkedjor. Inte helt olikt stora maskiner som transporterar malm eller bergkross.

Vi lade våra brödskivor på det alltid rörliga bandet eller kedjan, och så åkte de upp vertikalt och försvann under en metallkåpa och vände ned igen. Efter en kortare tid kom de fram igen nedtill, nu perfekt rostade.

Alla kunde stå och ladda maskinen med brödskivor, som vore den en mycket långsam kulspruta

Jag tror att den typen av maskiner nu tillhör de arkaiska.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2017-12-19 kl. 21:02.
Citera
2017-12-20, 03:42
  #90
Medlem
Knivur-273s avatar
Nu friskades minnet upp.

Tantalelekrolytkondensator heter de som håller länge. Modernare och bättre. Grundämnet Tantal är grunden för deras design.

Förr fanns icke sådana kondensatorer i TV-apparater eller radio.
Citera
2019-11-01, 08:11
  #91
Medlem
Har jag fel missuppfattning om att de flesta köpte vattenkokare när de redan hade mikro?

Vattenkokaren är ju lika enkel teknik som kaffekokan?
Citera
2019-11-03, 17:06
  #92
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Alla kunde stå och ladda maskinen med brödskivor, som vore den en mycket långsam kulspruta

Jag tror att den typen av maskiner nu tillhör de arkaiska.

De finns fortfarande, man ser dem på hotell eller fartyg tex. Kallas 'Conveyer belt toaster'
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback