Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-08, 11:25
  #13
Medlem
Det bästa är nog att ta tid för introspektion och titta inåt snarare än utåt. Gärna också under en längre period om det är möjligt. I det långa loppet är det viktigaste att förstå och leva ut dina egna värderingar och mål, snarare än att hela tiden titta omkring sig och imitera/influeras av det man ser. Om du bygger en tillräckligt stark identitet och tro i din förmåga att fatta egna beslut, kommer du aldrig känna att du "missar något" när folk runt omkring dig lever på ett visst sätt, eftersom allt ditt fokus ligger på din egen väg, och din tillfredställelse med denna.

På ett skumt sätt kan man nog säga så här: Genom att till en början gå emot strömmen, flyter du med strömmen förr eller senare ändå. Skillnaden är att strömmen du hamnar i då, är en "nischad" ström som du är avsedd att hamna i. Du har liksom filtrerat bort det skitiga vattnet i strömmen och hamnat i det glasklara vattnet. Sen är det bara att flyta på.

Hoppas det makes sense?
Citera
2017-12-08, 12:08
  #14
Medlem
Jag känner att man missar mycket när man inte följer strömmen. Men det man missar är saker som man lika gärna kan vara utan. Det man är med om när man går sin egna väg är så mycket mer givande och det enda som räknas i längden.
Citera
2017-12-08, 13:53
  #15
Medlem
Jag känner tyvärr ofta att jag missar någonting vilken väg jag än går
Jag saknar väl någon riktig passion i livet och då har det ju ingen betydelse vart man vänder sig. Vart man går i livet är ju faktiskt betydelselöst det är ju känslan man känner när man går en viss väg som är det viktiga.

Så följ känslan! ibland leder den dig mot strömmen och ibland med strömmen.
Citera
2017-12-08, 14:17
  #16
Medlem
det där ständiga tjafset om jurister, ekonomer, entreprenörer och läkare....
suck.... orkar inte....
Citera
2017-12-09, 13:31
  #17
Medlem
FOMO är något som barn och ungdomar och folk med dålig självkänsla känner. När man mognat så inser de flesta att man inte längre behöver följa flocken och göra precis som alla andra. Man kan ha egna intressen och tycka att de är kul även om en majoritet tycker att man är udda, man kan ägna många timmar åt helt meningslösa (enligt andra personer) aktiviteter. Man är glad över vad andra gör utan att man behöver sitta ihop i höften.

Om man vill göra något som någon annan gör så är det bara att göra det. Man gör det för att man själv vill. Inte för att man är rädd för att missa något.

Du får jobba på din självkänsla och fundera på vad du själv vill och bara använda andra personer som inspiration istället för något slags rättesnöre.
Citera
2017-12-10, 01:18
  #18
Medlem
gabrielle2s avatar
Trivs inte i strömmen.
Försökt men jag vänder mig alltid om och simmar mot strömmen.
Har inga behov av att passa alla andra. Det kostar för mycket.
Det kostar ens personlighet.
Citera
2017-12-10, 01:23
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havetsfling
Om ni går emot strömmen, känns det som att ni missar något då? Till exempel: Dina kompisar ska gå juristprogrammet, läkarprogrammet eller något annat trevligt... Då känner ni att ni missar något?

Eller när någon skaffar familj, då känner ni att ni missar något?

Eller när någon reser med jätte många vänner, då känner ni att ni missar något?

Nu blir frågan snarare, vad händer ifall man följer med strömmen? Mår man bättre då? Den där känslan med att man går miste om något stort är inte särskilt härligt... Kanske är osäkerhet? Vet inte.

Manska göra det man känner för eller har kapacitet till i stunden. Alla befinner vi oss i olika faser och rör oss olika snabbt eller har olika mål. Gör det som känns bäst och jämför dig inte med andra. Hade du varit stöpt i samma form som alla andra och varit en kopia så hade du kunnat jämföra dig. Kommunister brukar alltid ha en massa olika teorier för hur det ska vara och sätter en norm men det är alltid de som har lägst intelligens, talang, förmåga, ljuger och stjäl av andra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback