Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-14, 07:29
  #205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie
Bitcoin är dyr ja, men tittar du på andra cryptos så kostar det endast någon cent och går på sekunder.
Nu ja. Matematiken och problematiken är densamma som med Bitcoin, så fort volymerna stiger så kraschar det.
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie
Hur tror du webshoppen gör för att tjäna in den avgiften som kortutgivaren tar? Lägger ju självklart på den summan på varan men det syns inte.
Nej det gör vi inte, istället säljer vi mycket mer. Transaktionskostnaden för en pappersfaktura ligger på minst 200 kr/faktura, om allt går som på räls.
Transaktionskostnaden för att skicka $100 med Bitcoin ligger nu på $20, vill man ha express för man betala mer. Ändå tar det upp till 7 timmars dataprocessing. Enligt en källa drar det samlade Bitcoinprocessandet lika mycket ström som hela Serbien, dvs 32 TW-timmar, andra säger hälften, några säger en tredjedel, hur som helst genereras mycket av elkraften av smutsiga kolkraftverk i Kina och skiten får vi sedan andas in här.

https://www.inverse.com/article/3913...gy-consumption
__________________
Senast redigerad av Evilius 2017-12-14 kl. 07:53.
Citera
2017-12-14, 10:54
  #206
Medlem
JohnRims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Nu ja. Matematiken och problematiken är densamma som med Bitcoin, så fort volymerna stiger så kraschar det.

Nej det gör vi inte, istället säljer vi mycket mer. Transaktionskostnaden för en pappersfaktura ligger på minst 200 kr/faktura, om allt går som på räls.
Transaktionskostnaden för att skicka $100 med Bitcoin ligger nu på $20, vill man ha express för man betala mer. Ändå tar det upp till 7 timmars dataprocessing. Enligt en källa drar det samlade Bitcoinprocessandet lika mycket ström som hela Serbien, dvs 32 TW-timmar, andra säger hälften, några säger en tredjedel, hur som helst genereras mycket av elkraften av smutsiga kolkraftverk i Kina och skiten får vi sedan andas in här.

https://www.inverse.com/article/3913...gy-consumption

Det står ingenstans i artikeln att energikällan till bitcoin är kol.

Fiatsystemet använder betydligt mer än 32 TW, 650 enligt vissa beräkningar.
Citera
2017-12-14, 10:55
  #207
Avstängd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Nu ja. Matematiken och problematiken är densamma som med Bitcoin, så fort volymerna stiger så kraschar det.

Nej det gör vi inte, istället säljer vi mycket mer. Transaktionskostnaden för en pappersfaktura ligger på minst 200 kr/faktura, om allt går som på räls.
Transaktionskostnaden för att skicka $100 med Bitcoin ligger nu på $20, vill man ha express för man betala mer. Ändå tar det upp till 7 timmars dataprocessing. Enligt en källa drar det samlade Bitcoinprocessandet lika mycket ström som hela Serbien, dvs 32 TW-timmar, andra säger hälften, några säger en tredjedel, hur som helst genereras mycket av elkraften av smutsiga kolkraftverk i Kina och skiten får vi sedan andas in här.

https://www.inverse.com/article/3913...gy-consumption


Hörde någon säga att detta med elektriciteten kommer vara det som förhandlar kring bitcoins och vart datacentren för Bitcoins kommer att ligga. Mest troligtvis i lågkostländer då hur smutsig elen än kommer att vara.... Det är ju lite illa!
Citera
2017-12-14, 15:06
  #208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRim
Det står ingenstans i artikeln att energikällan till bitcoin är kol.

Fiatsystemet använder betydligt mer än 32 TW, 650 enligt vissa beräkningar.
Processandet sker mest i Kina, cryptovalutorna tillsammans har en transaktionsvolym på 125,000/år.
https://www.jbs.cam.ac.uk/fileadmin/...king-study.pdf.

Finanssystemet har 726 miljarder transar/år. Dvs nästan 6 miljoner gånger fler transar/år men bara 20 ggr mer energiförbrukning enligt dig (650 TW).
https://www.worldpaymentsreport.com/...yments-content
__________________
Senast redigerad av Evilius 2017-12-14 kl. 15:08.
Citera
2017-12-15, 04:14
  #209
Medlem
JohnRims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Processandet sker mest i Kina, cryptovalutorna tillsammans har en transaktionsvolym på 125,000/år.
https://www.jbs.cam.ac.uk/fileadmin/...king-study.pdf.

Finanssystemet har 726 miljarder transar/år. Dvs nästan 6 miljoner gånger fler transar/år men bara 20 ggr mer energiförbrukning enligt dig (650 TW).
https://www.worldpaymentsreport.com/...yments-content

Från din källa:
Citat:
It should be noted that several energy companies are leveraging
energy overcapacites in some regions in China (ofen from
coal plants and hydroelectric dams that had been built to
supply large industrial projects that never materialised) to
mine cryptocurrencies in order to prevent energy from getng
entrely wasted

Minandet kräver 0.8KWh till 4.4KWh per år.

http://www.wired.co.uk/article/how-m...ing-really-use

När bitcoin växer lär elen som krävs minskas, vi har redan intåget av lightningnätverket som ser till detta.

Sen är hela den här diskussionen löjlig. Är det nödvändigt för dig att ta bilen till jobbet istället för cykeln? Onödiga föroreningar!

När centralbankssystemet faller till följd av bitcoin eller annan kryptovaluta kommer fömågan till att trycka pengar för krig minska, fatta hur mycket föroreningar krig ger.
Citera
2017-12-15, 09:23
  #210
Medlem
Tropicanans avatar
Det lär ju vara värt att vänta.. i början av November låg 1 Btc = 54 000 kr.
Nu är 1 BTC = 141 600 kr.
Citera
2017-12-15, 11:38
  #211
Medlem
Stones avatar
Hur går det Hank? Jag kollar Bitcoin 07.12 och de stod i ca 1400, köpte du för hela summan? Då har du ca 120'000 mer idag. Stämmer det?
Citera
2017-12-15, 16:41
  #212
Medlem
Krug88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
Du har noll kunskap om block kedje tekniken.

Block kedje tekniken är ett säkert sätt att flytta information på.

Bitcoins är bara information i en block kedja som du styr över.

I princip all information på internet går att köra igenom en block kedja, på så vis blir hemsidan eller apparna väldigt säkra då tekniken gör det nästintill omöjligt att hacka.

Bitcoin rent tekniskt är rätt underlägsen mot andra cryptovalutor men bitcoin startade något enormt vilket människor utan kunskap om crypto valutor ej förstår.

Så i framtiden kommer alla hemsidor appar eller annat som existerar på internetet gå igen olika crypto valutors block kedjor.

Om ni inte förstår det enorma värdet i det är ni iq befriade, medans vi andra som prickar rätt dör rika.

Sedan att använda crypto valutor som betal medel slår alla dagens betal medel med häst längder, plus att du klipper bort en mellan hand dvs banken, och du tar bort människors makt att kunna manipulera valutor.

Bitcoin har startat en rörelse som kommer återge folk makt över sina egna ekonomiska tillångar.

Meeeen nej just det bitcoins är bara en bubbla eller fluga som kommer dö ut, precis som internet var, det dör tillslut
Fucktards.

Du är en intressant pajas, men jag ska bemöda mig att svara dig, i brist på annat.
Mycket riktigt har jag inte någon djupare kunskap om block kedje tekniken, men det tyckte jag själv var ganska uppenbart, men nu fick du nämna det.

Du glömmer en mycket viktig parameter i ditt resonemang, staten. De har redan lagt sina slibbiga vantar på Bitcoin projektet för att bromsa och förhindra det. Fortsätter det att spåra ur kommer de än mer kontrollera det. Allas våran egen Stefan Ingves pratar redan om en egen e-krona, han förkastar dessutom Bitcoin som en pajas "valuta" helt utan substans eller egentligt värde.

Vidare har du fortfarande inte svarat på var värdet i Bitcoin finns, förutom den block kedje teknik du nämner. Men som med vilka tekniker som helst blir de föråldrade och uttjänta, vilket i dagens samhälle går väldigt fort och oftast är från 1 dag till en annan. Och att jämföra Bitcoin med internet revolutionen

Hade man ställt dig bredvid en tulpan försäljare, eller It-mupp när det begav sig, så hade samma retorik upprepat sig. Bunkra upp med Stesolid IV, det lär behövas när det går åt helvete för dig.

Förövrigt är nog BC ett riktigt paradis just nu för dagens daytraders, mer volatil handelsvara får man nog leta efter.
Citera
2017-12-15, 17:15
  #213
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krug88
Du är en intressant pajas, men jag ska bemöda mig att svara dig, i brist på annat.
Mycket riktigt har jag inte någon djupare kunskap om block kedje tekniken, men det tyckte jag själv var ganska uppenbart, men nu fick du nämna det.

Du glömmer en mycket viktig parameter i ditt resonemang, staten. De har redan lagt sina slibbiga vantar på Bitcoin projektet för att bromsa och förhindra det. Fortsätter det att spåra ur kommer de än mer kontrollera det. Allas våran egen Stefan Ingves pratar redan om en egen e-krona, han förkastar dessutom Bitcoin som en pajas "valuta" helt utan substans eller egentligt värde.

Vidare har du fortfarande inte svarat på var värdet i Bitcoin finns, förutom den block kedje teknik du nämner. Men som med vilka tekniker som helst blir de föråldrade och uttjänta, vilket i dagens samhälle går väldigt fort och oftast är från 1 dag till en annan. Och att jämföra Bitcoin med internet revolutionen

Hade man ställt dig bredvid en tulpan försäljare, eller It-mupp när det begav sig, så hade samma retorik upprepat sig. Bunkra upp med Stesolid IV, det lär behövas när det går åt helvete för dig.

Förövrigt är nog BC ett riktigt paradis just nu för dagens daytraders, mer volatil handelsvara får man nog leta efter.

staten kan ej kontrollera bitcoins så länge internet existerar, men usa försöker ju förhindrar friheten på internetet, så vårat usa vänliga land försöker väl gå åt samma håll och diktaturens ramer syns ännu tydligare.

ja och hade man ställt dig brevid folk som sade att internet är en fluga på 90 talet, så hade du användt samma retorik.


åter igen, bitcoins teknik är och var enorm, iden bakom det är få som skulle kunna kommit på, ett modern geni skulle jag vilja säga, vi har ju få genier i våran livstid så varför ej.

nej jag är väl medveten om att majoriteten av alla crypto valutor ej kommer ha något värde inom 10 år, men prickar du rätt så är det som att köpa aktier i google eller facebook innan det blev mainstream

eller köpa aktier i nokia innan det fallerade, eller köpa aktier hos apple innen det slog igenom.

alla stora ideer blir bubblor exploderar av intresenter som bara vill tjäna grova pengar snabbt, men det betyder inte att tekniken och tekniken som hela tiden utvecklas inom crypot världen inte är revolutionerande.

somsagt läs om det, och diverse krypto valutor så skulle du med bli väldigt imponerad av det utvecklarna åstakommer, jag skulle aldrig i mitt ens kunna komma på en sådan ide som block kedje tekniken, än mindre kunna göra det till verklighet.

bitcoin finns för det är MOTHER of all coins, du köper och säljer andra coins med bitcoins, och att en stor del används vid ilegala affärer pga dens relativt anonyma identitet, vem som säljer och köper vet alla vilka det är, men du kan använda det på ett sådant sätt att vem som äger plånboken vet ingen om.

Men ethereum är en annan krypto valuta som man mer och mer kan använda som betal medel för dom mindre nya coinsen, för alla kan du inte köpa med fiat valuta (din inhemska valuta)

sedan finns monero som är en helt krypterad valuta som ingen så vitt jag vet kan spåra, så ethereum kommer förmodligen eller litecoin att ersätta bitcoin, för bitcoin har ett par brister i sin gammla teknik.

och monero kommer ersätta bitcoins som betal medel för ilegala aktiviter, drog, hitmans och dylikgt.

MEN monero t.ex kommer aldrig att försvinna så länge det finns ilegala saker att handla för..

Så idiotas som tror att crypto valutor är en fluga har bara dålig kunskap om ämnet och deras användnings områden.

Jag tror inte bitcoins kommer finnas i framtiden, men bitcoins startade något enormt, vilket du inte förstå pga bristen av kunskap, inget illa menat, men å andra sidan diskuterar jag ej saker om första världs kriget, för jag har ingen kunskap om det.

googla och förstå användnings området av krypto valutor så kommer du bli lika biten i det som jag är.

var inte orolig, pengarna jag har spenderat på dom har jag fått tillbaka, plus 150 % , så skulle skiten träffa fläkten och diktaturerna som styr världen förbjuda krypto valutor så skulle jag ej gråta då jag ej förlorlat någt

puss och kram, jag är full och skriver nog kasst, men trevligt och prata med dig.
Citera
2017-12-15, 17:25
  #214
Medlem
Grandesporross avatar
Hur går de för Hank? isballar eller fega han ur? Grattis om du höll, men det var allt en för stor gamble.
Citera
2017-12-15, 17:33
  #215
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krug88
Du är en intressant pajas, men jag ska bemöda mig att svara dig, i brist på annat.
Mycket riktigt har jag inte någon djupare kunskap om block kedje tekniken, men det tyckte jag själv var ganska uppenbart, men nu fick du nämna det.

Du glömmer en mycket viktig parameter i ditt resonemang, staten. De har redan lagt sina slibbiga vantar på Bitcoin projektet för att bromsa och förhindra det. Fortsätter det att spåra ur kommer de än mer kontrollera det. Allas våran egen Stefan Ingves pratar redan om en egen e-krona, han förkastar dessutom Bitcoin som en pajas "valuta" helt utan substans eller egentligt värde.

Vidare har du fortfarande inte svarat på var värdet i Bitcoin finns, förutom den block kedje teknik du nämner. Men som med vilka tekniker som helst blir de föråldrade och uttjänta, vilket i dagens samhälle går väldigt fort och oftast är från 1 dag till en annan. Och att jämföra Bitcoin med internet revolutionen

Hade man ställt dig bredvid en tulpan försäljare, eller It-mupp när det begav sig, så hade samma retorik upprepat sig. Bunkra upp med Stesolid IV, det lär behövas när det går åt helvete för dig.

Förövrigt är nog BC ett riktigt paradis just nu för dagens daytraders, mer volatil handelsvara får man nog leta efter.

Sorry dubbel post, förlåt mig moderater.

Men ingves prat om att bitcoin är värdelöst och att det inte är något verkligt.

ja min syn är att han är en människa med enorm makt över pengar, och som vi alla vet pengar styr världen, så styr du pengarna i ett land så styr du mer eller mindre människorna i landet och dess utveckling.

E-krona har absolut inget värde, e-kronan är styrd av människor som ej vill landets invånare det bästa utan ser efter sitt eget hus först, vilket alla människor gör så kan ej klandra dom, det är också en stor del av crypto världen att ingen ska kunna kontrollera en annan människan tillgångar, rätt fint tycker jag, lite frihet över våra tillgångar, så som det var innan banker existerade.

Men e krona är en virtuell valuta som är precis lika "värdelös" som bitcoins etc, så varför skulle någon vettig människa välja en valuta som styrs och kontrolleras av andra människor ?
bara hjärntvättade fegisar skulle välja den vägen som inte vågar vara herrar över sitt eget liv.

så e kronan är samma sak som bitcoins, fast tekniken bakom bitcoins är säkrare och anonymare, båda är virtuella och båda försvinner den dagen en solstorm slår ut all våran teknik på jorden.

att inte vilja ha anonymitet på internet för att man inte har något att dölja, är som att säga att man inte bryr som om yttrandefriheten för man inte har något vettigt att säga - edward snowden.
(illa översatt men snott citat jag gillar)

ialla fall du är en människa, rätt säker på att du inte vill att pappa regeringen vill veta allt du gör.
inte för att du kanske är någon kriminell, men som historien har bevisat så har för mycket makt över andra människor alltid missbrukats, ger man för mycket makt åt en sittande regering så sitter man ganska snart i en diktatur.

bara för att inte sittande regering inte är diktaturer så betyder inte det att nästa inte är det, utan makt utnyttjas av psykiskt sjuka individer, se sittande regering.

lång text igen, men bitcoin står för varje mans rätt att utnyttja sina egna tillgångar på ett fritt och enkelt sätt, för att få människor fria, åter igen mannan bakom bitcoins är och kommer förmodligen stå i historie böckerna som ett geni.

skål igen och trevlig helg!
Citera
2017-12-16, 20:51
  #216
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Sitter här med en klump i magen just nu. Jag fick igår ett lån beviljat på 350 000 från ICA Banken. Trots att jag är arbetslös så satt jag uppe en natt och spontant tog ett lån när Bitcoin priset ökade. Handlade imorse och har redan tjänat femsiffrigt på mitt lån (2 månadslöner). Vet inte om jag vågar fortsätta eller om jag ska sälja av allting, betala lånet och behålla kulorna?
https://www.rt.com/business/413297-b...ia-china-saxo/
Citat:
Moscow and Beijing are going to crack down on bitcoin, resulting in the cryptocurrency’s collapse next year, predicts Saxo Bank. The bank is famous for its ‘outrageous’ predictions published each December.
Personligen vet jag inget om Saxo bank, andra anvaendare kanske kan saega nagot intressant?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback