Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-07, 23:28
  #1
Medlem
Hur går det till om man vill erbjuda avbetalningar till konsumenter? Kan man sätta den effektiva räntan själv? Finns det krav och gränser? Vad gäller?
Citera
2017-12-07, 23:37
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNihilist
Hur går det till om man vill erbjuda avbetalningar till konsumenter? Kan man sätta den effektiva räntan själv? Finns det krav och gränser? Vad gäller?

Svaret bör finnas i konsumentköplagen.
Citera
2017-12-08, 00:12
  #3
Medlem
Självklart får du bestämma räntan själv, det blir ju liksom en produkt i sig även det, som du då erbjuder. Sen det enda jag vet säkert utöver det, är att det finns lagar om hur du ska redovisa för kunden summan de betalar. Det är t.ex lag på att du måste redovisa den effektiva räntan(samtliga räntor+avgifter utöver köpesumman omräknat i %/år på köpesumman)
__________________
Senast redigerad av Lemmiss 2017-12-08 kl. 00:13. Anledning: snygga till radbrytning.
Citera
2017-12-08, 00:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNihilist
Hur går det till om man vill erbjuda avbetalningar till konsumenter? Kan man sätta den effektiva räntan själv? Finns det krav och gränser? Vad gäller?

Vad är din plan? Driver du någon affärsverksamhet idag?
Få butiker erbjuder kredit i egen regi, det är nästan alltid något finansbolag involverat.
Citera
2017-12-08, 01:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Få butiker erbjuder kredit i egen regi, det är nästan alltid något finansbolag involverat.

Varför är det så? Jag planerar på att ha pressade priser för att kunna ta ut vinst i eventuella räntekostnader.
Citera
2017-12-08, 01:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNihilist
Varför är det så? Jag planerar på att ha pressade priser för att kunna ta ut vinst i eventuella räntekostnader.
Därför att få handlare vill ta kreditrisken. För höga kostnader och även ränta lär skrämma bort kunderna, så det bör ligga i samma nivå som andra brukar ha.

Har du någon verksamhet igång idag?
Citera
2017-12-08, 12:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Därför att få handlare vill ta kreditrisken. För höga kostnader och även ränta lär skrämma bort kunderna, så det bör ligga i samma nivå som andra brukar ha.

Har du någon verksamhet igång idag?

Yes, har verksamhet mot konsumenter idag.

Vill erbjuda finansiering/avbetalning för de konsumenter som har svårt att betala hela summan (30-40 tsk) och istället dela upp beloppet på 12-60 månader, men för att det ska vara värt för mig med risken och kassaflödesrisken så kommer jag behöva ta ut ganska hög ränta. Tror ungefär 10% av mina kunder skulle vara intresserade.
Citera
2017-12-08, 17:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNihilist
Yes, har verksamhet mot konsumenter idag.

Vill erbjuda finansiering/avbetalning för de konsumenter som har svårt att betala hela summan (30-40 tsk) och istället dela upp beloppet på 12-60 månader, men för att det ska vara värt för mig med risken och kassaflödesrisken så kommer jag behöva ta ut ganska hög ränta. Tror ungefär 10% av mina kunder skulle vara intresserade.
Förslagsvis, gör som andra - överlåt kredithanteringen till något företag som har det som sin produkt.
Det är ju givetvis inte enbart räntan som är problemet, där får du ta valfri nivå så länge det inte klassas som ocker, men kreditrisken är knappast försumbar. Dessutom kan du få ägna rätt mycket tid till att bevaka din kundreskontra.
Citera
2017-12-16, 10:39
  #9
Medlem
Energiknippes avatar
Väldigt mycket regler kring kreditgivning åt privatpersoner. Vet inte vad din produkt ska kosta men är det ett par tusen (med tanke på att du tänker dig en fem år lång avbetalningsplan) behöver du göra en KALP. Läs på inom konsumentkreditlagen. Dessutom, du ska beräkna risken att de inte fullgör kontraktet, mycket kan hända på fem år. Du behöver avsätta en reserv för befarade kundförluster om du ska ge dem såpass lång kredit. Jag hade övervägt att få pengarna från ett finansbolag dag 1 istället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback