Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-07, 23:27
  #1
Medlem
pillenottens avatar
Smartbox, My day osv - hur kommer det sig att aktörer som ICA, Åhléns m.fl säljer dessa blåsningar?

Jag har vid två tillfällen fått sådana i present, typ hotellnatt för 2, middag för 2 osv.
För att kunna ta del av utbudet måste man alltså aktivera "boxen" med en kod, när boxen är aktiverad är returrätten borta.
När man sedan försöker boka t.ex. något av hotellen/restauranger i utbudet, vilket bara kan göras genom smartbox hemsida så visar det sig att alla alltid är fullbokat, alternativ inte längre ingår i utbudet (men är fortfarande med i reklamen för boxen)
Dessutom måste man börja om från början igen (logga in med kod) i det krångliga bokningssystemet -allt noga upplagt för att man ska tröttna
Det visar sig då man ringer någon av dessa hotell/restauranger, att det naturligtvis inte är några som helst problem att boka som vanligt.
När man då tröttnat återstår det generösa erbjudandet att byte till en annan box - med samma problematik.
Dessa kostar bortåt tusenlappen och säljer säker bra inför julhelger och annat när man har svårt att hitta presenter.
Frågan är ju bara hur f-n seriösa butiker kan ha dessa ställ med bluffprodukter i sina butiker - det måste ju komma in klagomål, eller är det bara vi svenska som inte reklamerar presenter.
Antar att samtliga dessa upplevelseboxar oavsett vad de heter är samma bluff - någon här med andra erfarenheter?
Citera
2017-12-08, 13:33
  #2
Medlem
kodsnickrarns avatar
Jag har bara köpt dylika boxar och gett bort vid några enstaka tillfällen och tyckt det varit rätt praktiskt. Vet faktiskt inte om mottagarna sedan valde att/lyckades använda dem någon gång. Det här var väldans intressant information, ska verkligen fundera och kolla upp noggrannare om det nånsin blir något mer köp. Tack för att du uppmärksammade det!!

/K
Citera
2017-12-08, 16:46
  #3
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Gav bort en luftballongresa en gång men det var den ena ursäkten efter den andra från balllongbolaget tills presentkortet gick ut!
Då fick man inget nytt för så var det bara!
Citera
2017-12-10, 22:48
  #4
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Gav bort en luftballongresa en gång men det var den ena ursäkten efter den andra från balllongbolaget tills presentkortet gick ut!
Då fick man inget nytt för så var det bara!
Jag tror dessa skojare klarar sig bara för att de flesta tycker det är pinsamt att gnälla över en present, och det lär väl bara vara som presenter de köps.
Det tråkiga är att de här skojarbolagen promotas av (troligen inte ont anande) Åhléns, ICA m.fl.
Citera
2017-12-11, 08:38
  #5
Medlem
CC75s avatar
Jag skulle aldrig lita på dessa boxar. Däremot kan man få lite tips och ideer genom att titta vad de innehåller. Hittar jag sedan något köper jag det direkt (ett presentkort) från aktuellt företag istället. T ex ballongflygning, fallskärmshoppning eller köra sportbil. Vid ett par tillfällen har jag gett personen "rena pengar" tillsammans med ett kort om att det är "dit" pengarna ska gå. Gjorde det senast för 2 veckor sedan till en kompis som fyllde 40.

// CC
Citera
2017-12-20, 02:15
  #6
Medlem
Har aldrig tittat på de där, men det är väl ganska uppenbart att de är lurendrejeripaket. Åtminstone till en viss grad. Bättre att köpa ett presentkort direkt eller ge pengar kontant för att slippa giltighetstider och bokningsstrul.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback