Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-07, 22:16
  #1
Medlem
Jag har bestämt mig för att gå ner i vikt. För att nå ett godkänt BMI-värde måste jag gå ner ca 50 kg. Men hur ska detta göras på klokast sätt? Och hur lång tidsplan bör jag ha för att nå denna viktminskning på 50 kg? Dvs hur många hekto eller kilo bör jag gå ner i genomsnitt varje vecka? Jag tänker äta normal och hälsosam kost, mogon, lunch och kväll, samt två mellanmål (oftast frukt), men jag tänker ej använda mig av någon modern "metod" (GI, Atkins etc).

Jag tänker följa kostcirkeln som man fick lära sig i skolan. Dessutom ska jag inte äta så mycket godis och snacks. Min plan är också att inte äta för lite mat, utan jag ska framförallt gå ner i vikt genom promenader, och senare vid lägre matchvikt, jogging. Jag har en bra grundkondition, så träningsbiten blir inga problem.

Tänkte också höra om det går att gå ned mycket i vikt utan att försämra ämnesomsättningen?
Detta efter att ha läst följande GP-artikel:
http://www.gp.se/kultur/anna-book-%C...oser-1.4715117

Citat:
Ursprungligen postat av Göteborgs-Posten
En amerikansk studie följde upp hur det hade gått för deltagarna i Biggest loser i USA. Resultatet var mer än nedslående. Efter sex år hade alla utom en av de 14 deltagarna gått upp all vikt eller nästan all vikt de tappat.

Vad som var betydligt värre: Deltagarnas ämnesomsättning hade sjunkit i takt med att kilona rasade, vilket i och för sig inte är så konstigt vid kraftig viktnedgång. Det anmärkningsvärda var att ämnesomsättningen inte hade gått upp igen.

Sex år senare hade deltagarna en ämnesomsättning som låg i genomsnitt 27 procent under deras ingångsvärde. Det motsvarar drygt 700 kalorier per dag, kalorier som kroppen alltså förbrände tidigare, men som efter Biggest loser lagrades som fett.

I artikeln framgår ej svaret på varför deras ämnesomsättning inte hade gått upp igen. Vet någon sakkunnig vad det beror på? Finns det något jag kan göra under min viktnedgång som ej leder till permanent försämrad ämnesomsättning?
Citera
2017-12-07, 22:28
  #2
Medlem
För att vara krass. Du har knullat din kropp i decennier, det kommer ta lika lång tid att fixa den. Gå ned i vikt kan du göra på 6-12 månader.
Citera
2017-12-07, 22:28
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Dessutom ska jag inte äta så mycket godis och snacks.

Du ska nog skippa godis och snacks helt och hållet. Sedan äta bara sunt som du beskriver. Det kommer ge verkan tillsammans då med då träning om promenader och sedan jogging. Det är ju en myt att man måste svälta sig för att gå ner i vikt. Det handlar enbart om att äta nyttigt och bli mätt på det och sedan då ägna sig åt den kondisträning man kan. Promenader först och sedan lite lättare jogging. Ett råd är ju att man kompletterar med lite gymträning också per vecka. Dela upp kroppen på två pass och kör det två gånger per vecka.
Citera
2017-12-07, 22:40
  #4
Medlem
trosfuktarns avatar
Du skall inte gå på diet, utan du skall byta livsstil.
En diet kan du inte hålla i flera år, och oftast resulterar ju det i att du kommer tillbaka till din gamla kost och ätande, poffs så är du tillbaka till din start vikt.
Lycka till!
Citera
2017-12-07, 22:44
  #5
Medlem
10 dagars fasta sen LCHF. Jag fuskade mycket men jag gick ner 20kg på 6 månader. Simmade 4 veckor i början men tröttnade, efter det satt jag mest framför datorn hela dagarna

Så läs på om LCHF och Fasta metoder.
__________________
Senast redigerad av Wizze. 2017-12-07 kl. 22:46.
Citera
2017-12-08, 06:50
  #6
Medlem
MeanMEs avatar
Jag skulle ändå rekommendera en 5:2 diet då den går rätt lätt att följa.
Vad jag vet minskar inte din ämnesomsättning med 5:2, rätta mig om jag har fel.

Sedan plocka in mer fullkornsprodukter typ fullkornsspaghetti, baljväxter typ bönor och kikärtor.

Sedan ger ny forskning att bakteriefloran i magen kan vara minst lika viktigt som allt annat.
Så försök få in den mat i din kost som främjar de rätta bakterierna surkål mm. Du kan ju kolla upp vilken kost som avses. Sök på engelska på google så slipper du hitta artiklar bakom betalväggar där dessa resultat allt som oftast publiceras i svenska tidningar. Bacteria weight loss, är en bra början.

Stoppa i dig 2 msk jungfruolivolja per dag då det tydligen är bra för hjärtat enligt vetenskapliga studier där man kollade upp vilka matlagningsoljor som hade en effekt på denna. Inga andra oljor hade det map att minska de protein som indikerade att hjärtat inte mådde bra. Och hjärtat skall du vara rädd om ifall du lider av övervikt.

Sedan regelbunden motion.
Ta en promenad eller en cykeltur morgon, lunch och kväll. Lider du av en sådan övervikt är det bättre du promenerar eller cyklar än joggar då leder och senor kan belastas lite väl mycket om du joggar eller löptränar till att börja med.
Du skall vara rädd om dig.
Har du en cykel och kan cykla till jobbet eller ta en promenad dit gör det när du kan och vädret är bra.
Du behöver inte gå till överdrift där heller.

Sedan bli inte en fanatiker, missar du en promenad eller hoppar över en vecka med 5:2 så är det inget mer med det. Kommer en ny vecka du kan börja om från och en ny dag imorgon då du kan göra dina promenader. Du byter livsstil, du skaffar dig inte en förmyndare som inskränker ditt liv och ger dig dåligt samvete när du inte följer reglerna till 100%.

Det viktigaste är bara att du följer din nya livsstil oftare än att du inte gör det och att du mår bra under tiden och inte känner en massa tvång som inskränker och tar bort glädjen i ditt liv.
Viktminskningen kommer automatiskt med tiden och din vilja och förmåga till mer intensiv motion än promenader och cykelturer med den, om du nu vill det.

Lycka till.
Citera
2017-12-08, 07:34
  #7
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trosfuktarn
Du skall inte gå på diet, utan du skall byta livsstil.
En diet kan du inte hålla i flera år, och oftast resulterar ju det i att du kommer tillbaka till din gamla kost och ätande, poffs så är du tillbaka till din start vikt.
Lycka till!
Jo, denna är väl den som man har stört framgång med och i längden.


TS:
Och det är att göra permanenta livsstilsförändringar.
Är man inte stressad och nå resultat snabbt, så kommer man på många områden inte ens märka att man lagt om sin livsstil.
Så inga mycket tok motion, om man aldrig gjort detta innan.
Eller minska sina portioner överdrivet.
Men äter man för stora portioner, så får man kanske minska lite successivt och även ersätta delar med andra ingredienser.
En mindre skål grönt istället för kolhydrater.

Sen är dieter bra och gå snabbare ned i vikt, och LCHF och liknande brukar var enklast för många.
Dock kräver det lite kunskap, då kolhydrater gömmer sig på alla möjliga ställen.
Men ha en plan efter dieten är en klok idé, då alla inte orkar gå på diet i längden.
Citera
2017-12-08, 10:03
  #8
Medlem
jpettersson1991s avatar
Kosten är högst individuell och man får hitta det som passar en och som funkar i vardagen. För vissa är detta 5:2, Periodisk fasta, Ketogen diet, LCHF m.m, för att gå ned i vikt är det ett kaloriunderskott som gäller, och hur du uppnår detta är upp till dig. Precis som nämnts redan i tråden är det en livsstilsförändring det handlar om så försök se det långsiktigt. Börja med att minimera det uppenbara "skräpet" i din kost, försök vara mer aktiv, försök få in mer frukt och grönt i kosten. Antal måltider du väljer att äta spelar ingen roll, igen, det är individuellt. Behöver du enkla råd och en bra grund så är Livsmedelsverkets hemsida utmärkt. Jag rekommenderar även styrketräning, om du har möjlighet till detta.

Angående länken, så finns det en artikel angående just detta här:http://tyngre.se/artiklar/en-gaang-tjock-alltid-tjock/

Det är en lång artikel men väldigt läsvärd om man är intresserad av ämnet, där tas det bland annat upp varför det är svårt att behålla den nya vikten m.m.
Citera
2017-12-08, 19:46
  #9
Medlem
Det var egentligen för sex veckor sedan som jag verkligen bestämde mig för att ta tag i det här med vikten. Då inhandlade jag en ny våg, och vägde mig för första gången på flera år. Innan jag ställde mig på vågen så hade jag en vikt som jag trodde att jag ungefär skulle väga. Men det var värre än så, jag vägde nästan 15 kg mer än jag trodde jag skulle väga. Från det så konstaterade jag att jag var tvungen att gå ner 50 kg för att hamna på ett godkänt BMI-värde.

Sedan dess har jag gått ner fem kg, så nu har jag "bara" 45 kg kvar. Jag skrev 50 kg i trådstarten eftersom det var 50 kg jag skulle gå ner för sex veckor sedan. Det är ingen snabb viktminskning, men har medvetet startat ganska lugnt, detta eftersom jag tror jag når bättre resultat på flera års sikt med en "slow start". Jag äter mindre godis och snacks än förut, så nu äter jag inte överdrivet mycket sådant, jag är dock ingen "absolutist" när det kommer till godsaker.

Maten äter jag nog lika mycket som förut, och mellanmålen. Försöker äta nyttig mat och nyttiga mellanmål från kostcirkeln. Men någon gång ibland så ersätter jag frukt och annat med fikabröd, men inte särskilt ofta, kanske 1-2 ggr/vecka. Jag promenerar fem dagar i veckan, men i vanligt promenadtempo. Jag ska sakta men säkert öka intensiteten i promenaderna.

Trots att jag bara gått ner fem kg så mår jag allmänt mycket bättre på alla sätt och vis. Jag ser fram emot promenaderna, och ser fram emot att öka intensiteten i dessa.


Citat:
Ursprungligen postat av trosfuktarn
Du skall inte gå på diet, utan du skall byta livsstil.
En diet kan du inte hålla i flera år, och oftast resulterar ju det i att du kommer tillbaka till din gamla kost och ätande, poffs så är du tillbaka till din start vikt.
Lycka till!
Ja, jag ska ej gå på diet. Jag ska framförallt gå ner i vikt med hjälp av träning.

Citat:
Ursprungligen postat av Wizze.
10 dagars fasta sen LCHF. Jag fuskade mycket men jag gick ner 20kg på 6 månader. Simmade 4 veckor i början men tröttnade, efter det satt jag mest framför datorn hela dagarna

Så läs på om LCHF och Fasta metoder.
Det där tycker jag mest låter som en "quick fix", och håller nog inte i längden. I alla fall inte för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Kosten är högst individuell och man får hitta det som passar en och som funkar i vardagen. För vissa är detta 5:2, Periodisk fasta, Ketogen diet, LCHF m.m, för att gå ned i vikt är det ett kaloriunderskott som gäller, och hur du uppnår detta är upp till dig. Precis som nämnts redan i tråden är det en livsstilsförändring det handlar om så försök se det långsiktigt. Börja med att minimera det uppenbara "skräpet" i din kost, försök vara mer aktiv, försök få in mer frukt och grönt i kosten. Antal måltider du väljer att äta spelar ingen roll, igen, det är individuellt. Behöver du enkla råd och en bra grund så är Livsmedelsverkets hemsida utmärkt. Jag rekommenderar även styrketräning, om du har möjlighet till detta.

Angående länken, så finns det en artikel angående just detta här:http://tyngre.se/artiklar/en-gaang-tjock-alltid-tjock/

Det är en lång artikel men väldigt läsvärd om man är intresserad av ämnet, där tas det bland annat upp varför det är svårt att behålla den nya vikten m.m.
Tack för goda och insiktsfulla råd. Och tack för länken, den var mycket intressant läsning! Jag kommer att få kämpa för att bli av med all övervikt, och framförallt fortsätta kämpa i åratal för att inte gå upp allt igen, om jag väl går ner till önskad matchvikt. Men jag är envis och målmedveten och hittills trivs jag med omställningen, och längtar redan efter att ytterligare träna hårdare. Sen hör till saken att jag, trots min vikt, inte varit någon klassisk soffpotatis. Jag har under åren arbetat upp en bra grundkondition som kommer mig väl till pass nu när jag ska träna mycket, och intensivare
Citera
2017-12-09, 12:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av safepay
Jag tänker äta normal och hälsosam kost, mogon, lunch och kväll, samt två mellanmål (oftast frukt), men jag tänker ej använda mig av någon modern "metod" (GI, Atkins etc).

Jag tänker följa kostcirkeln som man fick lära sig i skolan. Dessutom ska jag inte äta så mycket godis och snacks. Min plan är också att inte äta för lite mat, utan jag ska framförallt gå ner i vikt genom promenader, och senare vid lägre matchvikt, jogging.

Träning är hälsosamt men tyvärr rätt värdelöst för viktminskning. Att käka 5-6 ggr om dagen är också ett modernt och onödigt påfund. För varje gång du käkar finns det risk att det slinker med några överflödiga kalorier.

Jag förespråkar daglig periodisk fasta. Inte som en diet utan som en livsstil för resten av livet.

Starta med IF 16/8 för att vänja dig... det vill säga fasta 16 timmar om dygnet (vatten, te, kaffe utan något i). Sedan äter du det du behöver inom ett 8-timmars fönster. (OBS, detta betyder inte att du ska käka konstant under 8 timmar utan kanske två måltider och ev en frukt).

För att dra igång viktminskningen minska sedan ätfönstret så mycket du kan utan att det blir jobbigt. Dett innebär ex. ett 6-timmarsfönster. Eller ett 4-timmars fönster om det känns okej.

När du väl nått din målvikt kan du gå tillbaks till 16/8 för att hålla din nya matchvikt resten av livet.

Du behöver inte käka LCHF eller något annan modern diet. Ät det du tycker om, men fokusera på hälsosam mat.
Citera
2017-12-10, 17:15
  #11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av safepay
Det var egentligen för sex veckor sedan som jag verkligen bestämde mig för att ta tag i det här med vikten. Då inhandlade jag en ny våg, och vägde mig för första gången på flera år. Innan jag ställde mig på vågen så hade jag en vikt som jag trodde att jag ungefär skulle väga. Men det var värre än så, jag vägde nästan 15 kg mer än jag trodde jag skulle väga. Från det så konstaterade jag att jag var tvungen att gå ner 50 kg för att hamna på ett godkänt BMI-värde.

Sedan dess har jag gått ner fem kg, så nu har jag "bara" 45 kg kvar. Jag skrev 50 kg i trådstarten eftersom det var 50 kg jag skulle gå ner för sex veckor sedan. Det är ingen snabb viktminskning, men har medvetet startat ganska lugnt, detta eftersom jag tror jag når bättre resultat på flera års sikt med en "slow start". Jag äter mindre godis och snacks än förut, så nu äter jag inte överdrivet mycket sådant, jag är dock ingen "absolutist" när det kommer till godsaker.

Maten äter jag nog lika mycket som förut, och mellanmålen. Försöker äta nyttig mat och nyttiga mellanmål från kostcirkeln. Men någon gång ibland så ersätter jag frukt och annat med fikabröd, men inte särskilt ofta, kanske 1-2 ggr/vecka. Jag promenerar fem dagar i veckan, men i vanligt promenadtempo. Jag ska sakta men säkert öka intensiteten i promenaderna.

Trots att jag bara gått ner fem kg så mår jag allmänt mycket bättre på alla sätt och vis. Jag ser fram emot promenaderna, och ser fram emot att öka intensiteten i dessa.



Ja, jag ska ej gå på diet. Jag ska framförallt gå ner i vikt med hjälp av träning.


Det där tycker jag mest låter som en "quick fix", och håller nog inte i längden. I alla fall inte för mig.


Tack för goda och insiktsfulla råd. Och tack för länken, den var mycket intressant läsning! Jag kommer att få kämpa för att bli av med all övervikt, och framförallt fortsätta kämpa i åratal för att inte gå upp allt igen, om jag väl går ner till önskad matchvikt. Men jag är envis och målmedveten och hittills trivs jag med omställningen, och längtar redan efter att ytterligare träna hårdare. Sen hör till saken att jag, trots min vikt, inte varit någon klassisk soffpotatis. Jag har under åren arbetat upp en bra grundkondition som kommer mig väl till pass nu när jag ska träna mycket, och intensivare
Problemet att fortsätta och äta som vanligt, och köra träning.
Är att det krävs inte mycket för du ska gå upp i vikt igen, en mindre skada är allt som behövs och vips så är du där igen.
Även träning ökar ens aptit.

Du bör se över din kost, och göra permanenta ändringar som du kan leva med.
Inte som du kanske kan stå ut med.
Citera
2017-12-11, 19:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsFantasy
Starta med IF 16/8 för att vänja dig... det vill säga fasta 16 timmar om dygnet (vatten, te, kaffe utan något i). Sedan äter du det du behöver inom ett 8-timmars fönster. (OBS, detta betyder inte att du ska käka konstant under 8 timmar utan kanske två måltider och ev en frukt).

För att dra igång viktminskningen minska sedan ätfönstret så mycket du kan utan att det blir jobbigt. Dett innebär ex. ett 6-timmarsfönster. Eller ett 4-timmars fönster om det känns okej.
Det där låter inte som min grej.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Problemet att fortsätta och äta som vanligt, och köra träning.
Är att det krävs inte mycket för du ska gå upp i vikt igen, en mindre skada är allt som behövs och vips så är du där igen.
Även träning ökar ens aptit.

Du bör se över din kost, och göra permanenta ändringar som du kan leva med.
Inte som du kanske kan stå ut med.
Nu har jag gått ner fem kg, och så länge jag fortsätter att minska i vikt kommer jag nog köra på ungefär som nu. Vill inte ändra något som fungerar. Jo, jag ska äta mindre godis och snacks, så att jag äter väldigt lite sådant. Sedan ska jag hålla mig till kostcirkeln vad beträffar måltider och mellanmål. Men om jag märker att jag ej längre går ner i vikt, då måste jag nog kanske börja se över storleken på måltiderna.

Som du säger om träningen, en liten skada är allt som behövs för att jag ska gå upp i vikt igen. Men jag har tänkt att om jag blir skadad, och ej kan träna, då ska jag istället verkligen se över det här med kosten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback