Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-07, 22:09
  #1
Medlem
Hello gänget!
Jag har kom för ett halvår sedan över en fram king clipper.
Denna mopeden startade då lätt och var inga problem att köra med.

Efter att den förvarats i varmgarage i 4-6 månader så får jag inte igång den längre.
Testade i dag med att både kicka och rulla igång den - den vägrar.

Vilka brukar vara de vanligaste orsakerna till att äldre mopeder som denna är så svår startade?
Jag tycker det är extra märkligt i och med att den gick problemfritt senast jag rullade ut den från förrådet.


Såg på youtube ett verktyg som man kan mäta trycket i cylidern när man kickar med.. man skruvar helt enkelt ut tändstiftet och sätter dit denna mätare. Någon som vet var man kan köpa sådant verktyg?

tack!
__________________
Senast redigerad av Herze 2017-12-07 kl. 22:12.
Citera
2017-12-08, 00:26
  #2
Medlem
hasenfrasens avatar
"Varmkörning" stillastående och undanställning i 1/2 år tar hårt på tändstift och bensinen oxiderar (blir "gunk") i förgasaren. Dvs, varmkör aldrig stillastående. Tanka Aspen det sista du gör före en längre tids undanställning och ta en sista-tur-för-säsongen med den bensinen i tanken. http://www.aspen.se/Produkter/Aspen_2
Citera
2017-12-08, 14:24
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Bör alltid tömma förgasaren om hojen ska stå en tid och det gäller även alkylatbensinen.
Citera
2017-12-09, 23:03
  #4
Medlem
Baconlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herze
Hello gänget!
Jag har kom för ett halvår sedan över en fram king clipper.
Denna mopeden startade då lätt och var inga problem att köra med.

Efter att den förvarats i varmgarage i 4-6 månader så får jag inte igång den längre.
Testade i dag med att både kicka och rulla igång den - den vägrar.

Vilka brukar vara de vanligaste orsakerna till att äldre mopeder som denna är så svår startade?
Jag tycker det är extra märkligt i och med att den gick problemfritt senast jag rullade ut den från förrådet.


Såg på youtube ett verktyg som man kan mäta trycket i cylidern när man kickar med.. man skruvar helt enkelt ut tändstiftet och sätter dit denna mätare. Någon som vet var man kan köpa sådant verktyg?

tack!

Du har gammal bensin i förgasaren och kanske även i bensintanken.
Spraya lite Startgas vid luftfiltret och kicka, tänder motorn lite så är det soppan som brukar vara det vanligaste problemet.
Töm bensintanken och rengör gärna förgasaren och ett tips är att du sedan kollar med en lampa ned i bensintanken om du ser rost vilket jag tror att du ser. Då ska du skölja tanken med saltsyra och all rost försvinner och tanken blir som ny på insidan eller så fegar du ur och då sätter du in ett bränslefilter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback