Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-07, 21:44
  #1
Medlem
Intuitionimpulses avatar
(Ursäkta om detta är i fel forum. Vet inte om det passar i något annat forum.)

Min granne är en äldre dam som är pensionär, och två utav hennes tänder föll plötsligt ut. Hon berättade att hon inte kände något obehag eller nåt innan det hända (tänderna var ej lösa).

Hon har tydligen inte råd att gå till tandläkare (åtminstone inte till att laga rtänderna), så är det någon som vet vad man bör göra i hennes situation? Hon måste ju kunna tugga sin mat.
Får dom löständer om de kontaktar socialen för ekonomiskt stöd?
Citera
2017-12-08, 10:53
  #2
Medlem
Jag tror att det går att ordna med delbetalningar, alltså inte hela skulden på en gång. Om inte socialen betalar förstås. Kan vara värt att pröva att tala med kyrkans diakoni också.
Citera
2017-12-09, 18:51
  #3
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intuitionimpulse
Hon måste ju kunna tugga sin mat.

Beklaglig situation givetvis. Men sjutton kan man tugga mat fast två tänder saknas. Hur tror du barn mellan 6-12 gör? De tappar tänder stup i kvarten och äter ändå med god aptit.

Generelt får äldre inte hjälp med sådant här. De får redan mer än socialbidrag även om de ligger på lägsta möjliga nivå på pension så därför anses de kunna ta sånt här på avbetalning.
Citera
2018-06-08, 10:02
  #4
Medlem
Mommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intuitionimpulse
(Ursäkta om detta är i fel forum. Vet inte om det passar i något annat forum.)

Min granne är en äldre dam som är pensionär, och två utav hennes tänder föll plötsligt ut. Hon berättade att hon inte kände något obehag eller nåt innan det hända (tänderna var ej lösa).

Hon har tydligen inte råd att gå till tandläkare (åtminstone inte till att laga rtänderna), så är det någon som vet vad man bör göra i hennes situation? Hon måste ju kunna tugga sin mat.
Får dom löständer om de kontaktar socialen för ekonomiskt stöd?

Lite sent kanske men ett tips som kan hjälpa fler
Sök hjälp hos FVO, vet flera som hjälp med orimligt höga tandvårdskostnader
http://www.foreningenfvo.se/
Citera
2018-06-08, 10:42
  #5
Medlem
Milldues avatar
En tandvårdsbehandling av äldre kan kosta mellan 30 000 och 60 000 och det har inga pensionärer råd med. Folk blir dessutom förda bakom ljuset av "försäkringen"

Först kallas de till en undersökning som i mitt fall kostade 3000 ! man pratade om att jag då skulle få en procent sats i rabatt för kommande behandling. efter 11 månader fick jag en ny tid. Då togs det bort tandsten och jag fick lite rabatt. När det var dags att börja laga hade det gått 16 månader från första besöket och "rabatten" var nollställd och jag fick betala fullt pris igen.

Så denna "försäkring" fungerar inte då det är väldigt långt mellan de tider som erbjuds. Rena bedrägeriet. Samtidigt ser man att de flesta som sitter i väntrummet är invandrare från diverse exsotiska länder och dessa verkar inte ha några problem med väntetider.
Citera
2018-06-10, 18:36
  #6
Medlem
SvartaBjorns avatar
Vi prövar ett bättre forum för denna.
Observera att trådstarten inte är dagsfärsk dock.


Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum --> Privatekonomi
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback