Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-04, 03:47
  #241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-party-with-marty
Ok det verkar rimligt visserligen. Men du som verkar kunnig har du nån koll på min andra fråga
"Föresten blev jag ganska nyfiken på hur det fungerade på typ 80-talet. Prostutition var ju lagligt i Sverige då men hur fungerade det med svartsjobbs-aspekten. Dvs det var väl redan då olagligt ur en skattesynvinkel (då jag antar att typ ingen betalade skatt o va reggad samt hade fackförbund o a-kassa etc)?"

Åkte både torsken o horan ditt för svartjobb typ? I övrigt skulle det vara intressant o veta om det bara är Sverige som enbart straffar den ensamma mannen som törstar efter beröring etc el även andra länder har det så?

Ja visst krävdes det att de betalade skatt, vilket de så klart inte gjorde. De kom dock undan precis som de flesta svartjobbare gör idag.
Väldigt många kommer undan med mycket svartjobb och ren kriminell verksamhet även idag, förr hade polis och skatteverk ännu sämre koll. På senare år så har polisen börjat arbeta mycket mer med skatteverket och kronofogden för att kunna beslagta värdesaker från yrkeskriminella.

Det var, om någon som åkte dit för skattebrott enbart den prostituerade, den som köper en tjänst har inte ansvar för att den som säljer betalar skatt och moms.

Sverige var först med lag som riktar in sig enbart på köparen(oavsett om det är man eller kvinna).
Norge(2009), Island(2009), Kanada(2014), Irland(2014), Frankrike(2016) har lagar som Sverige där det är förbjudet att köpa men lagligt att sälja sexuella tjänster.
Citera
2018-01-04, 11:06
  #242
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja visst krävdes det att de betalade skatt, vilket de så klart inte gjorde. De kom dock undan precis som de flesta svartjobbare gör idag.
Väldigt många kommer undan med mycket svartjobb och ren kriminell verksamhet även idag, förr hade polis och skatteverk ännu sämre koll. På senare år så har polisen börjat arbeta mycket mer med skatteverket och kronofogden för att kunna beslagta värdesaker från yrkeskriminella.

Det var, om någon som åkte dit för skattebrott enbart den prostituerade, den som köper en tjänst har inte ansvar för att den som säljer betalar skatt och moms.

Sverige var först med lag som riktar in sig enbart på köparen(oavsett om det är man eller kvinna).
Norge(2009), Island(2009), Kanada(2014), Irland(2014), Frankrike(2016) har lagar som Sverige där det är förbjudet att köpa men lagligt att sälja sexuella tjänster.

Ok så även här i Sverige är den prostutuerade kriminell ur en skattesynpunkt?
Citera
2018-01-04, 23:47
  #243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-party-with-marty
Ok så även här i Sverige är den prostutuerade kriminell ur en skattesynpunkt?

Ja de är skyldiga att betala skatt.
Men det skall sägas att det är inget som skatteverket bryr sig om att utreda. Dels är det väldigt svårt att kontrollera och dels att man från regeringens sida inte vill att det skall betraktas som ett legitimt yrke.
Man ser ju prostituerade som offer och yrket som något man tvingats in i på olika sätt.
Därför vill man så klart inte normalisera det.

Tänk rubrikerna och regeringens samfällda hjärtattack om någon blev hänvisad att börja prostituera sig från arbetsförmedlingen.
Haha, jo jävlar det vore en syn att skåda.
Citera
2018-01-05, 06:13
  #244
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja de är skyldiga att betala skatt.
Men det skall sägas att det är inget som skatteverket bryr sig om att utreda. Dels är det väldigt svårt att kontrollera och dels att man från regeringens sida inte vill att det skall betraktas som ett legitimt yrke.
Man ser ju prostituerade som offer och yrket som något man tvingats in i på olika sätt.
Därför vill man så klart inte normalisera det.

Tänk rubrikerna och regeringens samfällda hjärtattack om någon blev hänvisad att börja prostituera sig från arbetsförmedlingen.
Haha, jo jävlar det vore en syn att skåda.
Vill minnas att Skatteverket skönstaxerat prostituerade och någon roade sig med att räkna ut att momsen landade på 250 kr per samlag och 125 kr för en avsugning.

En hora anförde, precis som du nämner, att staten på så sätt tvingade henne att fortsätta sälja sex (koppleri) för att kunna betala in sin skatteskuld.
__________________
Senast redigerad av Justitiemord 2018-01-05 kl. 06:27. Anledning: stavning + tillägg
Citera
2018-01-05, 09:21
  #245
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Vill minnas att Skatteverket skönstaxerat prostituerade och någon roade sig med att räkna ut att momsen landade på 250 kr per samlag och 125 kr för en avsugning.
Dåvarande Regeringsrättens avgörande RÅ82 1:20 är väl det klassiska exemplet på en skönstaxering av en prostituerad.
Citera
2018-01-05, 14:24
  #246
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Dåvarande Regeringsrättens avgörande RÅ82 1:20 är väl det klassiska exemplet på en skönstaxering av en prostituerad.
Tack Gordon du är alltid påläst och mitt i prick
Citera
2018-04-18, 07:43
  #247
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Regeringen drar nu tillbaka förslaget då det saknar majoritet i Riksdagen.
För mig känns det aningen otippat att det är just KD som röstar emot.
Personligen hade jag trott att det var dom som helst av alla partier skulle vilja ha sett detta, men där hade jag alltså fel.

https://www.dn.se/nyheter/politik/re...kop-utomlands/
Citat:
”Den folkrättsliga s.k. non-interventionsprincipen, dvs. principen att stater inte ska gripa in i varandras inre angelägenheter, är av central betydelse i sammanhanget”, skrev Lagrådet.
Citera
2018-04-19, 21:07
  #248
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Regeringen drar nu tillbaka förslaget då det saknar majoritet i Riksdagen.
För mig känns det aningen otippat att det är just KD som röstar emot.
Personligen hade jag trott att det var dom som helst av alla partier skulle vilja ha sett detta, men där hade jag alltså fel.

https://www.dn.se/nyheter/politik/re...kop-utomlands/

Ja är ju helt knäppt att dom rödgröna vill driva på en aktivitet så hårt när det var helt lagligt i Sverige fram till 99.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback