Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-08, 00:36
  #13
Medlem
Europolitans avatar
Svårt att orka hela vägen. Jag tror att det är stor risk att du bränner ut dig. Bättre att dra nu då kan du möjligen hjälpa henne i rätt riktning sen. Men det där låter som en enorm uppförsbacke. Det är hot om suicid, gråt och manipulation. Knepig diagnos.

De flesta idag bryr sig ju bara om sig själva men ska jag ge dig ett tips så är det att inte gå ned dig med henne. Bättre att ha distans. Du kan inte fixa henne.
Citera
2017-12-08, 01:41
  #14
Medlem
Tycker inte man ska dra alla över ett streck då vissa med border faktiskt blir helt normala.

Men det är väl inte bästa oddsen ,krävs mycket samtal och jobb ifrån er båda.

Sedan kan hon likaväl vara feldiagnostiserad, tycker svensk psykvård håller fruktansvärt låg standard när det kommer till just detta.. gäller att hitta rätt.
Citera
2017-12-08, 06:58
  #15
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snaggadoch12
Hej Flashback, behöver er hjälp i mitt dagliga dilemma, är tillsammans med en tjej och har varit i lite mer ön 2år. Vi bor tillsammans sen cirka ett år sedan. Hon har något som doktorerna kallar för sesongs baserad bipolaritet och borderline. När vi blev tillsammans och långt efter det så har jag knappt märkt av det förutom lite svängande humör ibland. Men nu på sistone har hon vänt helt och hållet. Hon struntar i sina studier och jobb, sitter hemma och spelar nöter poker och har spelat upp var enda krona efter hon betalt allt förutom sin mobil räkning. Så fort jag kommer hem börjar hon bråka med mig över små saker vilket endast känns som det är ett rop på uppmärksamhet. Iallafall, jag gjorde slut med henne för cirka en månad sedan, vilket då ledde till att hon proppade i sig sin medicin ihop om att inte vakna, (enligt henne själv) men ändå ringde hon en kompis som körde henne till akuten. Jag försökte då få henne inlagd på piva men det ville dem inte då dem sa att enligt vad hon själv säger så behövs det ej! Sjukt men sant! Vad bör jag göra? Leva kvar med detta och hoppas att det blir bättre? Eller ta risken dumpa henne och sedan leva med att hon skadar sig/dör/eller vad som? Vad f*n gör jag?

Du har helt rätt i att bråken och de falska självmordsförsöken är en manipulationsteknik och uppmärksamhetssökande. Uppmuntra inte sånt. Om du vill hjälpa henne trots att ni gjort slut, ge henne uppmärksamhet när hon gör något bra istället.

Det kallas medberoende om hennes psykiska sjuklighet går ut över dig. Du ska inte ha moraliskt ansvar över henne. En människa är inte tillräckligt för att hjälpa en borderlinetjej till ett normalt liv. Sjukvården och socialtjänsten har det ansvaret. Vill du göra slut, vilket du uppenbarligen vill, så ska du göra det. Man ska inte vara ihop med nån pga utpressningsskäl!

Men OM du mot förmodan vill hjälpa henne så är det ett absolut krav att du är hård som fan mot henne och säger till henne när hon spelar upp sina pengar på nätpoker. Det är det hon VILL. Du kan ALDRIG ha en vanlig jämlik relation med nån som har så allvarliga psykiatriska diagnoser. Sky INGA medel för att tvinga henne att inrätta nyttiga och hälsosamma rutiner i sitt liv. Då kanske hon slutar att bitcha och ta livet av sig hela tiden. Tolerera inget gräl över småsaker. Gräla inte tillbaks utan straffa henne istället tills hon gråter. Det är ingen vanlig tjej vi talar om här utan en tjej med borderline, och sådana måste man handskas med på ett speciellt sätt. Orkar du inte med henne på heltid så ta in en extra kille som knullar skiten ur henne tills hon inte orkar gräla och spela nätpoker.

Det är de två alternativ du har - gasa som fan eller tvärbromsa. INGET MITTEMELLAN! För det är så som borderline fungerar. Har du gjort slut, då ÄR det slut. Inga kvarglömda saker som måste hämtas eller nån sån skit. Byt nummer och dörrlås.
Citera
2017-12-08, 07:42
  #16
Medlem
Nedomanskys avatar
Sparka av dig filttofflorna o spring för livet...
Citera
2017-12-08, 11:32
  #17
Medlem
Som-Gjutens avatar
Antingen står du ut med livet i en berg och dalbana eller så går ni skilda vägar.
Du kan även försöka göra något åt hennes problem.
Citera
2017-12-08, 11:42
  #18
Medlem
Min erfarenhet är att det är OMÖJLIGT att ha ett välmående förhållande med någon som har borderline, jag dejtade en tjej som hade det och jag klarade 2 månader.
Citera
2017-12-08, 23:53
  #19
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snaggadoch12
Hej Flashback, behöver er hjälp i mitt dagliga dilemma, är tillsammans med en tjej och har varit i lite mer ön 2år. Vi bor tillsammans sen cirka ett år sedan. Hon har något som doktorerna kallar för sesongs baserad bipolaritet och borderline. När vi blev tillsammans och långt efter det så har jag knappt märkt av det förutom lite svängande humör ibland. Men nu på sistone har hon vänt helt och hållet. Hon struntar i sina studier och jobb, sitter hemma och spelar nöter poker och har spelat upp var enda krona efter hon betalt allt förutom sin mobil räkning. Så fort jag kommer hem börjar hon bråka med mig över små saker vilket endast känns som det är ett rop på uppmärksamhet. Iallafall, jag gjorde slut med henne för cirka en månad sedan, vilket då ledde till att hon proppade i sig sin medicin ihop om att inte vakna, (enligt henne själv) men ändå ringde hon en kompis som körde henne till akuten. Jag försökte då få henne inlagd på piva men det ville dem inte då dem sa att enligt vad hon själv säger så behövs det ej! Sjukt men sant! Vad bör jag göra? Leva kvar med detta och hoppas att det blir bättre? Eller ta risken dumpa henne och sedan leva med att hon skadar sig/dör/eller vad som? Vad f*n gör jag?

Om du älskar henne kan du visst försöka. Men jag tycker du kan ställa några krav. Som att hon kommer satsa på att få bra hjälp från vården. Det är inte så lätt men ha som krav att hon ska göra sitt bästa. Att hon sköter sin vårdkontakt och tar sina mediciner. Gör en överenskommelse om hur ni ska göra om ni blir oense. Ställ upp regler för vad det är ok att säga om man blir arg.

Fast jag tror att jag skulle försöka gå vidare om någon använde självmordshot för att få mig att stanna. Det är en sak att försöka dö av sorg om man blir lämnad men det är INTE ok att använda det som ett maktmedel. Om du gör slut är det INTE ditt fel om hon tar livet av sig!
Även om hon sagt att hon tänker göra det och du tror henne.
Citera
2017-12-09, 10:31
  #20
Medlem
godboys avatar

Jag fattar ditt dilemma TS. Du vill att det ska fungera och gå bra för tjejen i fråga. Det vill de flesta normala individer. Men du kan inte ta ansvar för henne. Visst har man ansvar för varandra i en relation, men det går åt BÅDA håll. Det finns ju inget så dödande för en relation där den ena går och jobbar och sliter medan den andre bara är hemma och spenderar pengar och klagar och aldrig vill göra något vettigt. Kan bara gissa att det är du TS som städar och handlar och gör all annan golvtjänst och det är inte acceptabelt i längden.

Hon försöker binda dig till sig TS genom att försöka hota och skrämma om att ta livet av sig eller skada sig. Jag tycker du ska göra slut med henne. Bara hon har ansvar för sitt eget liv och du har försökt hjälpa henne. Sen vad hon gör måste hon ansvara för själv.Du kan inte leva som hennes personliga assistent.
Citera
2017-12-09, 11:14
  #21
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snaggadoch12
Vad bör jag göra? Leva kvar med detta och hoppas att det blir bättre? Eller ta risken dumpa henne och sedan leva med att hon skadar sig/dör/eller vad som? Vad f*n gör jag?
Ni är unga(?) och har bara varit ihop i två år så jag anser det inte vara ditt ansvar att ta hand om denna kvinna tills ni blir gamla och dör.
Citera
2017-12-09, 23:13
  #22
Medlem
Tagit slag o saken! Packat mina saker oc stuckit! Blev en del tomult men vi båda lever ännu! Speciellt jag 2 timmar efter sakerna stog i nya hemmet så fick man annat trevligt besök! 😉 Lite jobbigt när man tänker på henne men får döva det med annat! Tack fb!
Citera
2017-12-09, 23:19
  #23
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snaggadoch12
Tagit slag o saken! Packat mina saker oc stuckit! Blev en del tomult men vi båda lever ännu! Speciellt jag 2 timmar efter sakerna stog i nya hemmet så fick man annat trevligt besök! 😉 Lite jobbigt när man tänker på henne men får döva det med annat! Tack fb!

Grattis! Helt rätt beslut, tack för återkopplingen. Lycka till framöver!
Citera
2017-12-10, 10:38
  #24
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snaggadoch12
Tagit slag o saken! Packat mina saker oc stuckit! Blev en del tomult men vi båda lever ännu! Speciellt jag 2 timmar efter sakerna stog i nya hemmet så fick man annat trevligt besök! 😉 Lite jobbigt när man tänker på henne men får döva det med annat! Tack fb!

Grattis till att du varit man nog att ta ett lika svårt som nödvändigt beslut! Du har gjort Rätt! Nu gäller det bara att vänta ut smärtan tills hon är helt bortglömd. Så kan du se fram emot ett fritt liv med nya möjligheter!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback