Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-07, 19:02
  #1
Medlem
tuttepojkens avatar
har haft en lysrörsarmatur i taket som lossnade (har suttit uppe i 20+ år) och ska sätta upp en ny av liknande modell. det går inte att skruva i taket utan att skruven dras ut så fort jag släpper lampan. taket är av någon form av skiva (osäker på om det är gips eller masonit-isch), tror att det är 12mm.
ska jag använda molly?
Citera
2017-12-07, 19:15
  #2
Medlem
mainfurers avatar
Kan ju vara gips kanske?
Har du en bild vi kan se?
Du har väl för små skruv om du skruvar i de gamla hålen!

Använd vanlig plugg bara om det inte är spannoflex
Citera
2017-12-07, 19:19
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuttepojken
har haft en lysrörsarmatur i taket som lossnade (har suttit uppe i 20+ år) och ska sätta upp en ny av liknande modell. det går inte att skruva i taket utan att skruven dras ut så fort jag släpper lampan. taket är av någon form av skiva (osäker på om det är gips eller masonit-isch), tror att det är 12mm.
ska jag använda molly?

Spånskiva är inga problem att fästa i. Inga tak är av masonit på det sättet du beskriver. Du lär ha gips.

Ja, du ska ha Molly eller motsvarande.
Citera
2017-12-08, 07:44
  #4
Medlem
OldFashioneds avatar
Känns som om Molly är lite overkill, en vanlig universalplugg (typ Fischer UX) borde utan problem fixa en lysrörsarmatur.
Citera
2017-12-08, 10:16
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Känns som om Molly är lite overkill, en vanlig universalplugg (typ Fischer UX) borde utan problem fixa en lysrörsarmatur.

Jo, det var så jag menade med motsvarande, alltså något som expanderar över huvud taget.

Skruv direkt i gips eller gul plugg är hur som inget alternativ.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback