Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-07, 16:52
  #1
Medlem
Frågan lyder sig själv.

Först var den olympiska fotbollen bara för amatörserier, vilket väl fungerade ganska bra i alla fall till en början, sedan var den öppen för alla utom de stora professionella serierna i Syd- och Västeuropa. Sedan blev det U-23. Men intresset är inte speciellt stort.

1996 kom damerna med i leken, och där är den en toppturnering. Problemet där är väl att det då finns två världsomspännande toppturneringar, något FIFA ju inte verkar gilla.

Så hur skall olympisk fotboll bli intressant igen? Vilka regler borde gälla? (helst samma för herr- och dam). Har i alla fall varit en hel del bra matcher.
__________________
Senast redigerad av Flashbackperson 2017-12-07 kl. 16:56.
Citera
2017-12-07, 16:55
  #2
Medlem
freeriderXIIs avatar
Ge FIFA alla intäkter kring den olympiska fotbollen så kanske de skulle kunna tänka sig att gynna tävlingen. Att klubbar måste släppa sina spelare och inga åldersbestämmelser. Men tveksamt ändå eftersom de inte vill att VM skall devalveras.
Citera
2017-12-07, 16:55
  #3
Medlem
Mackan52s avatar
Enkelt, ta bort allt bögeri om off-side, skador och sånt trams och kör helt enkelt "flest mål vinner" i övrigt är allt tillåtet. Då blir det intressant ska du se.
Citera
2017-12-07, 16:56
  #4
Medlem
Tror det är svårt att få OS-fotbollen riktigt intressant utan de allra bästa, och det lär ju inte hända då FIFA inte det.
Citera
2017-12-07, 17:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
klubbar måste släppa sina spelare.

Var vansinnig på Sveriges herrar 2016. Första turneringen sedan 1992. Då fick man höra att flera svenska föreningar inte skulle släppa. Sverige gjorde fiasko, men jag tror det hade kunnat hitta på en hel del rackartyg om alla bästa svenska spelarna från Fotbollsallsvenskan och eventuellt Superettan fått lira.
__________________
Senast redigerad av Flashbackperson 2017-12-07 kl. 17:03.
Citera
2017-12-07, 17:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Enkelt, ta bort allt bögeri om off-side, skador och sånt trams och kör helt enkelt "flest mål vinner" i övrigt är allt tillåtet. Då blir det intressant ska du se.
Fotboll utan offside skulle vara extremt trist. Det momentet behövs verkligen.
Citera
2017-12-07, 17:16
  #7
Medlem
PTHJs avatar
Jag tror det var aussie football jag såg att massörer och sjukvårdspersonal tog hand om skadade på plan medan spelet pågick utan avblåsningar, det gillar jag.
Ett annat sätt att få bort maskningar är att bära ut skadade med bår närmaste väg från plan för behandling.
Jag skulle gärna se utvisningar på samma sätt som i bandy.
Citera
2017-12-07, 17:17
  #8
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Fotboll utan offside skulle vara extremt trist. Det momentet behövs verkligen.

Inte med mina övriga förslag
Citera
2017-12-07, 18:02
  #9
Medlem
Offsideregelns vara eller icke vara har ju inte med just olympisk fotboll att göra.
Citera
2017-12-07, 18:06
  #10
Medlem
Det finns ingen anledning för fotboll att vara en del av OS.

Fotboll är världens i särklass största sport. De har sina landslagsmästerskap vartannat år, och klubbarna har varje år mästerskap. Finns ingen anledning att de ska stjäla det ögonblicket, vart fjärde år, då andra sporter tillsammans ska kunna få uppmärksamhet.
__________________
Senast redigerad av Brille68 2017-12-07 kl. 18:08.
Citera
2017-12-07, 18:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Det finns ingen anledning för fotboll att vara en del av OS.

Fotboll är världens i särklass största sport. De har sina landslagsmästerskap vartannat år, och klubbarna har varje år mästerskap. Finns ingen anledning att de ska stjäla det ögonblicket, vart fjärde år, då andra sporter tillsammans ska kunna få uppmärksamhet.

Men om man nu skall ha olympiska spel skall det ju vara de mest populära idrotterna. Att titta på curling eller gångsport bara för det är OS känns för mig som alltför mycket DDR-Sverige.

Själv anser egentligen jag att det räcker med att varje sport har sitt världsmästerskap men jag vet att den olympiska traditionen är svårt att byta.
Citera
2017-12-07, 18:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
Men om man nu skall ha olympiska spel skall det ju vara de mest populära idrotterna. Att titta på curling eller gångsport bara för det är OS känns för mig som alltför mycket DDR-Sverige.

Själv anser egentligen jag att det räcker med att varje sport har sitt världsmästerskap men jag vet att den olympiska traditionen är svårt att byta.
Nej OS är friidrott, simning, gymnastik, handboll, volleyboll, kanot osv dvs alla dessa idrotter tillsammans som normalt inte får så mycket uppmärksamhet. Jag tycker inte heller att tennis eller golf har där att göra.

Att vinna et OS-guld ska vara det finaste som en idrottsman kan vinna inom sin idrott. Är det inte det så ska inte idrotten vara med i OS.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback