Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-15, 18:13
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45
Går nog..
Vad man i tidigare inlägg glömt att nämna är att man vid häftig 2-t trim har den effekten under ett mycket smalt varvtalsområde, ty 500-800 rpm.. Därutanför, inget...
Behövs många växlar för att kunna använda den effekten, typ 18-20 växlar..
Allt trim är en avvägning mellan olika egenskaper.

Nu ska vi inte överdriva, jag har kört 125cc som ger mellan 3000-12000 rpm med 6 växlar och det går knappt att ha mer växlar pga av varvtalet, du hinner inte helt enkelt att växla när du accelererar för allt går så jävla fort.

Men som du säger, att trimma är en avvägning om vad man vill åstadkomma.
Citera
2018-01-15, 18:43
  #14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45
Går nog..
Vad man i tidigare inlägg glömt att nämna är att man vid häftig 2-t trim har den effekten under ett mycket smalt varvtalsområde, ty 500-800 rpm.. Därutanför, inget...
Behövs många växlar för att kunna använda den effekten, typ 18-20 växlar..
Allt trim är en avvägning mellan olika egenskaper.
Så känslig blir inte 125cc med den effekten, bla yamaha rd125 hade ~22Hk original, skadar inte om motorn har avgasventil som stänger för avgasporten på låg och mellanvarvet, mer kraft på lägre varv och bättre bränsleekonomi.
Citera
2018-01-15, 18:59
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Så känslig blir inte 125cc med den effekten, bla yamaha rd125 hade ~22Hk original, skadar inte om motorn har avgasventil som stänger för avgasporten på låg och mellanvarvet, mer kraft på lägre varv och bättre bränsleekonomi.

Påminner om några Yamaha RD350 som jag hade, den sista var så trimmad så den ville och lyfte framhjulet när jag ville köra om en bil, jag är inte säker att YPVS fungerade då...
Det satt inga ryckutjämnare på bakhjulet heller, det var väldigt spännande när motorn började varva.
__________________
Senast redigerad av Vagisil 2018-01-15 kl. 19:02.
Citera
2018-01-16, 00:06
  #16
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Så känslig blir inte 125cc med den effekten, bla yamaha rd125 hade ~22Hk original, skadar inte om motorn har avgasventil som stänger för avgasporten på låg och mellanvarvet, mer kraft på lägre varv och bättre bränsleekonomi.
22hk ur 50cc motsvarar 55hk ur 125cc.
Kan lova att momentkurvan blir vass även på en 125cc med de effektuttagen..
Nu blir det ju med 125cc lite mer effekt öht, jämfört med en 50cc så vassheten blir nog inte lika framträdande och därmed även behovet av många växlar....

Och bränsleekonomi och 2-t.. inte nämnas på samma dag..
Har en gammal 2t 250cc, ca 28-30hk f landsvägsåka, den drar 0.7, har även en 4t på 96hk 1200cc den drar runt 0.4...med passagerare..
Citera
2018-02-17, 02:57
  #17
Medlem
Minken144s avatar
Hinka i en annan rova så är problemet löst
Citera
2018-03-01, 21:50
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vagisil
Påminner om några Yamaha RD350 som jag hade, den sista var så trimmad så den ville och lyfte framhjulet när jag ville köra om en bil, jag är inte säker att YPVS fungerade då...
Det satt inga ryckutjämnare på bakhjulet heller, det var väldigt spännande när motorn började varva.

Och?
Citera
2018-03-16, 00:41
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vagisil
Påminner om några Yamaha RD350 som jag hade, den sista var så trimmad så den ville och lyfte framhjulet när jag ville köra om en bil, jag är inte säker att YPVS fungerade då...
Det satt inga ryckutjämnare på bakhjulet heller, det var väldigt spännande när motorn började varva.

Lite info, gaffeln var lite större för ramens hål var borrat upp några mm, nåväl det var en galen cykel och jag sålde den för 8k i Västernorrland med en massa tillbehör.
Men det var kul att köra, du gasar lite och sedan kommer varvtalet som ett ryck och sedan reser sig den lilla cykeln hysterisk och du kan inte köra om en bil då, det bästa var när jag hade den var gasandet och du visst hur galen motorn var, jag har kört 1100 Suzuki men när du kör en galen tvåtaktare så dansar du i varvtal.
__________________
Senast redigerad av Nimbbus 2018-03-16 kl. 00:49.
Citera
2018-04-01, 23:32
  #20
Medlem
MRKASIs avatar
.
__________________
Senast redigerad av MRKASI 2018-04-01 kl. 23:37. Anledning: Felskrivet
Citera
2018-04-01, 23:35
  #21
Medlem
MRKASIs avatar
Du kan ju prova att sänka förgasar nålen. Det gör så att motorn får mindre bensin och mer luft vilket resulterar i en effektivare luft,bensin blandning. Det är dock inte så bra för motor. Eftersom mindre bensin innebär mindre olja och med mindre olja så går motorn torrt och kan skära.
Väldigt effektivt om man gör det på rätt sätt och är inte så speciellt svårt heller för den delen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback