Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-07, 15:42
  #1
Medlem
Hejsan,

Jag har kollat på att köpa en Cavalier King Charles i ett antal månader nu. Har talat med lite vettigare kennels i min kommun-närområde, på nya valpar är det väldigt svagt.

Vände mig då till blocket, och nog kommer det annonser om King Charles, men dessa är i 85-90% av fallen registerade från Uppsala. T.ex. de två senaste inlägget i skrivande stund:
https://www.blocket.se/uppsala/Caval...tm?ca=23_3&w=3
https://www.blocket.se/uppsala/Caval...tm?ca=23_3&w=3

Jag har därför börjat spekulera i hur Uppsala är att leva i, ser man King Charles i varje gathörn? Finns det en King Charles-hane som likt HIV-mannen under 90-talet kopulerar med allt som rör sig?

TL;DR Någon som har insikt i Uppsalas King Charles-scen, den verkar fucked up.
Citera
2017-12-07, 15:54
  #2
Medlem
Du ska vända dig till en registrerad kennel, valparna ska vara registrerade i SKK, det är inte valparna i annonsen på Blocket.Kan vara smuggelhundar med sjukdomar och andra fel. Kolla på Svenska kennelklubbens hemsida så hittar du godkända kennlar.
Citera
2017-12-07, 16:28
  #3
Medlem
Pinkiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Du ska vända dig till en registrerad kennel, valparna ska vara registrerade i SKK, det är inte valparna i annonsen på Blocket.Kan vara smuggelhundar med sjukdomar och andra fel. Kolla på Svenska kennelklubbens hemsida så hittar du godkända kennlar.

Jaa en kennel....vet fler som råkat ut när de försökt köpa via blocket..
Är ju märkligt med just så mycket av en ras på olika ställen i Uppsala?
Jag skulle nog kolla med kennlar iaf
Citera
2017-12-07, 16:47
  #4
Medlem
Ett tips är att gå in på Facebooksidan för respektive hundras och bli medlem där.
Där finns alla uppfödare som är seriösa, man kan boka valpar och så vidare.

Vi hittade våra två valpar så. Det kom inlägg från två olika kennlar (2 års mellanrum dock) om att de hade en planerad parning mellan en hane och en tik med beskrivning kring stamtavla och utmärkelser, intyg från vet etc.
Då fick vi lämna intresseanmälan. Är uppfödaren seriös kommer de efterfråga information om dig, och hur du bor och vad du kan erbjuda för hem för valpen.

Oseriösa uppfödare kastas ut omgående ur grupperna och hängs ut med namn så man inte ska råka köpa av dessa.

Där kommer också tips och råd kring rasen, när du har fått hem hunden kan du ställa frågor i gruppen etc.

Vi är sjukt nöjda med våra två hundar som kommer från extremt meriterade föräldrar, sjukt vettiga kennlar som vi har kontakt med ofta och berättar hur allt går.
De är superintresserade och vill gärna se bilder på hur valparna utvecklas, om man tävlar eller ställer ut och resultat.
Då detta är viktigt för dom vid nästa parning.
Blir valparna utställningngshundar och meriterade och duktiga inom olika fält så kan de använda sig av det i ”marknadsföringen” kring deras kennel.
Citera
2017-12-07, 18:38
  #5
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Du ska vända dig till en registrerad kennel, valparna ska vara registrerade i SKK, det är inte valparna i annonsen på Blocket.Kan vara smuggelhundar med sjukdomar och andra fel. Kolla på Svenska kennelklubbens hemsida så hittar du godkända kennlar.

Det finns absolut registrerade kennlar som annonsera ut sina valpar på blocket, vissa seriösa andra mindre seriösa.


Till TS så skulle jag inte rekommendera att köpa "renrasiga" hundar utan stamtavla. Cavalier tenderar att ha många rasbundna sjukdomar och det är definitivt värt att kolla upp det bak i ledet och se till att ta valpar från friska och bra individer.

I dagsläget finns det fyra aktuella kullar i Sverige:

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundr...niel/?show=ads
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback