Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-07, 13:41
  #1
Medlem
Hej alla!

Jag planerar på att ansöka till en skola i Stockholm, linje för filmklippning. Tänkte fråga runt lite här om det finns någon som har erfarenhet av att studera där eller inom området och har lite tips till mig.

Man skall då skriva en text om varför man vill plugga där samt göra en kort film där man förmedlar med känslor mer om varför man vill plugga där (om jag förstått rätt)
Bara frågar lite allmänt här om någon har tips på vad man kan ta upp i filmen osv.

Jag älskar att studera film och jobba med klippning men jag tror det är rätt svårt att komma in då dem bara släppte in 4 stycken förra året.

Tacksam för tips och råd!
Citera
2017-12-21, 14:29
  #2
Medlem
Skolan du pratar om heter Stockholms dramatiska högskola, tidigare Dramatiska institutet. Jag skriver ut namnet så fler kan hitta tråden genom sökresultat. Mod får gärna lägga in deras allmänna förkortning STDH i rubriken då jag tror fler är intresserade av att söka hit.

Jag har själv tidigare tänkt att söka till filmklippning men kommer nu söka till en annan av deras linjer, så jag håller verkligen tummarna för dig! Som sagt är det den svåraste filmskolan att komma in på men våra grannländer har sina motsvarigheter, Danske filmskolan, Norske filmskolan.

Jag tycker årets ansökan tyvärr är väldigt luddig när det gäller uppgiften man ska göra. Den är dåligt beskriven för alla linjer, så jag börjar nästan tro att det är ett medvetet val för att man inte ska låsa ett visst tankesätt. Därför tror inte jag att det är så viktigt att du tolkar den exakt rätt utan det viktiga är nog att du visar att du kan förmedla en känsla, budskap etc. genom din klippning. Efter ansökan följer 3-4 intervjuer till med uppgifter så det handlar nog bara om att göra ett första urval.

Jag har nog egentligen inga tips mer än att vara dig själv, så försök att bygga din ansökan på det du brinner för. Är det humor, så klipp något humoristiskt! Är det sorg, så klipp något sorgligt. Jag tror man har lättast för att förmedla det man brinner för!

Sen har jag märkt att skolan bygger mycket på teamwork, så även om du skulle vara en ensamvarg, nämn aldrig det! Du måste på något vis kunna visa att du är en teamplayer och har god samarbetsförmåga.
Citera
2017-12-25, 14:26
  #3
Medlem
Tack! Det var väldigt bra tips! Jag har ingen kamera, bara mobilen så måste lösa det på något sätt också. Men precis det är en känsla man skall förmedla.
Citera
2018-01-16, 21:28
  #4
Medlem
Färgienhinks avatar
Hur gick det med kortfilmerna? Jag sökte själv till filmregi och filmklippning
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback