Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-07, 13:41
  #1
Medlem
Borgeens avatar
Finns det något arkiv med gamla reklamfilmer?

Letar då och då efter reklamfilmer jag sett för länge sedan på tv. För referenser i diskussioner m.m. hittar aldrig något av värde i de mediala kanaler jag vanligtvis letar.
Citera
2017-12-07, 14:48
  #2
Medlem
Jag gissar du vill ha svenska... finns ju en del på youtube. Men finns knappast nåt renodlat arkiv.

Amerikanska finns säkert en del på archive.org skulle jag tro.
Citera
2017-12-07, 15:10
  #3
Medlem
Mockens avatar
http://www.filmarkivet.se

Här finns mycket gammalt. Bra sida
Citera
2017-12-07, 15:14
  #4
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borgeen
Finns det något arkiv med gamla reklamfilmer?
Ja, TVCheck har i prinicp alla reklamfilmer sedan 1999 i sina arkiv.
Vill du hitta tidigare filmer så har Filmarkivet en avdelning för reklamfilmer där det finns en tre-fyrahundra.
Citera
2017-12-08, 07:40
  #5
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Ja, TVCheck har i prinicp alla reklamfilmer sedan 1999 i sina arkiv.
Vill du hitta tidigare filmer så har Filmarkivet en avdelning för reklamfilmer där det finns en tre-fyrahundra.
Det där arkiven lär ju inte vara heltäckande på något sätt. Misstänker att äldre reklamer som inte är politiskt korrekta kommer gallras ut om någon mupp skulle få för sig att igenom arkiven och sedan lipa ut i aftonhoran.

Youtube är väl det bästa stället men kanske inte helt lättnavigerat.
Citera
2017-12-08, 11:42
  #6
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det där arkiven lär ju inte vara heltäckande på något sätt. Misstänker att äldre reklamer som inte är politiskt korrekta kommer gallras ut om någon mupp skulle få för sig att igenom arkiven och sedan lipa ut i aftonhoran.
Varför skulle någon människa, möjligen vid sidan av din mamma och din syster, vara intresserade av vad du "misstänker"?
Citera
2017-12-12, 10:59
  #7
Medlem
Borgeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Ja, TVCheck har i prinicp alla reklamfilmer sedan 1999 i sina arkiv.
Vill du hitta tidigare filmer så har Filmarkivet en avdelning för reklamfilmer där det finns en tre-fyrahundra.

Mycket tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback