Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-12-09, 14:15
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosanagellack
Oookej, nu blir jag lite förvirrad, men okej..så om jag uppfattar rätt då så har man stången längre ner så ska man köra "hip drive" och high bar så är det att pressa med benen då.



Stretching är något jag försöker med varje dag, blir att jag missar någon dag eller två ibland.
Ska nog stretcha en del innan passet mer :-)

Förlåt att jag förstör, men statisk stretching (=traditionell stretching) är ganska poänglös.

Det är då mycket bättre att utföra rörelserna med mycket lätt belastning och fullt rörelseutslag.
Citera
2017-12-09, 14:23
  #26
Medlem
Arne.Negerforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosanagellack
Oookej, nu blir jag lite förvirrad, men okej..så om jag uppfattar rätt då så har man stången längre ner så ska man köra "hip drive" och high bar så är det att pressa med benen då.

"hip drive" används både i "highbar" och "lowbar", men det är inget man medvetet ska tänka på i "highbar" eftersom det ökar risken för goodmorningsböj eftersom tyngdpunkten är mer över kroppens mitt.


Citat:
Stretching är något jag försöker med varje dag, blir att jag missar någon dag eller två ibland.
Ska nog stretcha en del innan passet mer :-)

Bra, både statisk och dynamisk stretching är viktigt. Som uppvärmning gör korta statiska stretchar (runt 30 sek) för att "lösa upp leder" för att lättare kunna utföra dynamisk stretching och komma bättre i positioner. Längre statiska stretchar (två minuter eller längre) utförs bäst flera timmar före eller efter träning alternativt på vilodagar.
Citera
2017-12-09, 16:39
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Negerfors
"hip drive" används både i "highbar" och "lowbar", men det är inget man medvetet ska tänka på i "highbar" eftersom det ökar risken för goodmorningsböj eftersom tyngdpunkten är mer över kroppens mitt.




Bra, både statisk och dynamisk stretching är viktigt. Som uppvärmning gör korta statiska stretchar (runt 30 sek) för att "lösa upp leder" för att lättare kunna utföra dynamisk stretching och komma bättre i positioner. Längre statiska stretchar (två minuter eller längre) utförs bäst flera timmar före eller efter träning alternativt på vilodagar.

Viktigt för vadå?

Vad menar du med "lösa upp leder"?

Det finns inga klara belägg för att statisk stretching har några som helst gynnsamma effekter. Det värmer inte upp. Det stärker ingenting. Det "förlänger" ingenting.

Det man ska göra är att mjuka upp, värma upp och mobilisera lederna. Se följande länk. https://www.painscience.com/articles/mobilizing.php
Citera
2017-12-09, 19:12
  #28
Medlem
Arne.Negerforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Viktigt för vadå?

För att hjälpa en knäböja djupt och fint.

Citat:
Vad menar du med "lösa upp leder"?

Folk som lyfter tungt med god teknik tenderar att tycka att de blir mjukare och lederna mindre stela av några minuter uppvärmning med statisk stretching.

Citat:
Det finns inga klara belägg för att statisk stretching har några som helst gynnsamma effekter. Det värmer inte upp. Det stärker ingenting. Det "förlänger" ingenting.

Tar man första bästa man hittar när man googlar fram det svar man vill ha så kan man tycka som du tycker ja.

Googla lite mer så ska du allt se att du hittar material som säger att stretching ger positiva fördelar. Det är på inget sätt sämre än vad fitnessvärlden försöker sälja till massan; foamrollers, band, triggerbollar osv.
Citera
2017-12-09, 19:37
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Negerfors
För att hjälpa en knäböja djupt och fint.



Folk som lyfter tungt med god teknik tenderar att tycka att de blir mjukare och lederna mindre stela av några minuter uppvärmning med statisk stretching.



Tar man första bästa man hittar när man googlar fram det svar man vill ha så kan man tycka som du tycker ja.

Googla lite mer så ska du allt se att du hittar material som säger att stretching ger positiva fördelar. Det är på inget sätt sämre än vad fitnessvärlden försöker sälja till massan; foamrollers, band, triggerbollar osv.

Några förslag på bra strechövningar dynamisk och statisk? Kör några just nu ( vet inte vad de heter) men tycker inte jag fått den flexibilitet som jag eftersträvar för en knäböj.
Citera
2017-12-09, 19:53
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Några förslag på bra strechövningar dynamisk och statisk? Kör några just nu ( vet inte vad de heter) men tycker inte jag fått den flexibilitet som jag eftersträvar för en knäböj.

Säger det igen: det är ingen poäng med att stretcha, det är inte skadligt heller, men ett fint sätt att slösa bort sin tid. Det känns bra.

Någon pratade om att googla sig fram till olika svar. Nu är ju kanske inte den metoden den mest vetenskapliga. Det finns väldigt lite stöd för att statisk stretching ger resultat. Det är dock skönt att stretcha och det känns som att det är nyttigt.
Citera
2017-12-09, 20:00
  #31
Medlem
LaLocas avatar
Du böjer nog tekniskt fel. 40 kg klarar barn, gamla tanter osv.

Be någon titta och hjälpa dig. Be någon som kan knäböja själv och har gjort det några år med framgång och utan skador. Det finns allt för många skadade personer som vill lära andra träna. Skadar man sig av (vanlig moderat) styrketräning är man generellt en dåre eller har väldigt dåligt skött kropp (många års stillasittande osv).
Citera
2017-12-10, 12:05
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Säger det igen: det är ingen poäng med att stretcha, det är inte skadligt heller, men ett fint sätt att slösa bort sin tid. Det känns bra.

Någon pratade om att googla sig fram till olika svar. Nu är ju kanske inte den metoden den mest vetenskapliga. Det finns väldigt lite stöd för att statisk stretching ger resultat. Det är dock skönt att stretcha och det känns som att det är nyttigt.

Eftersom statisk stretching inte verkat funka på mig ska jag leta upp lite dynamiska att testa .
Citera
2017-12-10, 14:51
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Eftersom statisk stretching inte verkat funka på mig ska jag leta upp lite dynamiska att testa .

👍🏼 Här, dessa är bra övningar mestadels dynamiska. https://youtu.be/SsT_go-oCcQ
Citera
2017-12-11, 23:46
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
👍🏼 Här, dessa är bra övningar mestadels dynamiska. https://youtu.be/SsT_go-oCcQ

Tack så mycket! Kollar direkt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback