Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-07, 12:22
  #1
Medlem
Grovstarks avatar
Har några frågor...det här med Bitcoin, många säger att det är så enkelt, medan andra säger att det är krångligt. Jag som är sjukt trög gällande allt som har med teknik att göra (o fler saker också ☺) förstår verkligen ingenting..har kommit så långt att jag ska skapa en Wallet. På safello tänkte jag. Men sen då?
Finns det nån pedagogisk själ där ute som kan förklara...?

Samt...Hur säkert är det med Bitcoin nu?
Citera
2017-12-07, 12:41
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovstark
Har några frågor...det här med Bitcoin, många säger att det är så enkelt, medan andra säger att det är krångligt. Jag som är sjukt trög gällande allt som har med teknik att göra (o fler saker också ☺) förstår verkligen ingenting..har kommit så långt att jag ska skapa en Wallet. På safello tänkte jag. Men sen då?
Finns det nån pedagogisk själ där ute som kan förklara...?

Samt...Hur säkert är det med Bitcoin nu?

Men seriöst blir så jävla trött på mongon som inte kan Googla. Hur svårt är det och vad exakt fattar du inte?

Du skapar en wallet (plånbok) för du måste kunna ha dina bitcoins någonstans eller hur?
Din plånbok har en specifik adress knyten till sig.

Du köper bitcoins och uppger adressen till din plånbok.

Bitcoins är så säkert du väljer att göra det med lösenord, 2FA, mail eller USB sticka.

Your welcome
Citera
2017-12-07, 12:54
  #3
Medlem
Grovstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fLzj
Men seriöst blir så jävla trött på mongon som inte kan Googla. Hur svårt är det och vad exakt fattar du inte?

Du skapar en wallet (plånbok) för du måste kunna ha dina bitcoins någonstans eller hur?
Din plånbok har en specifik adress knyten till sig.

Du köper bitcoins och uppger adressen till din plånbok.

Bitcoins är så säkert du väljer att göra det med lösenord, 2FA, mail eller USB sticka.

Your welcome

Jaja nu är jag ett mongo. Jag erkänner det i alla fall. Ett kvinnligt pms-mongo dessutom ☺
Då vågar jag inte fråga dig mer. Det är just hur jag köper dem..det är det jag inte fattar, alla termer o grejer..
Citera
2017-12-07, 13:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovstark
Jaja nu är jag ett mongo. Jag erkänner det i alla fall. Ett kvinnligt pms-mongo dessutom ☺
Då vågar jag inte fråga dig mer. Det är just hur jag köper dem..det är det jag inte fattar, alla termer o grejer..

Hej

Min åsikt är att det krävs tid att lära sig bitcoin och hur det fungerar om du vill känna dig trygg i det. Jag har själv en IT-bakgrund men jag var tvungen att sitta ner några timmar läsa forum och se youtube för att förstå hur det fungerar och vad som är ett bra upplägg.

Bitcoin och dess värld är det mest avancerade jag har stött på hittills. Om du vill göra det enkelt kan du köpa det genom Avanza bank och deras certifikat. Vill du köpa bitcoin på det vanliga sätter krävs det en del steg som tar tid. Så är det helt enkelt.

MVH
Citera
2017-12-07, 13:17
  #5
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bull-Ingvar
Min åsikt är att det krävs tid att lära sig bitcoin och hur det fungerar om du vill känna dig trygg i det. Jag har själv en IT-bakgrund men jag var tvungen att sitta ner några timmar läsa forum och se youtube för att förstå hur det fungerar och vad som är ett bra upplägg.

Bitcoin och dess värld är det mest avancerade jag har stött på hittills. Om du vill göra det enkelt kan du köpa det genom Avanza bank och deras certifikat. Vill du köpa bitcoin på det vanliga sätter krävs det en del steg som tar tid. Så är det helt enkelt.

Jag håller med. Det är bäst att läsa på tills man känner sig någorlunda trygg.

Det är ju inte så dramatiskt om man har en enkel onlinewallet att doppa tårna i vattnet, men det är skäl att provskicka små summor först. Det är också vettigt att t.ex. lyssna på poddar för att får en känsla för området. Bad Crypto är en en enkel och rätt kul. Börja från början.

Och som Bull-Ingvar tipsar: om du är osäker men otålig kan du börja med att skaffa certifikat via Avanza eller Nordnet. Det är tekniskt tryggt eftersom man inte äger själva coinen. Sedan kan du i lugn och ro läsa in dig på walletar osv utan att behöva stressas av att inte hänga med i en (eventuell) uppgång.
Citera
2017-12-07, 13:39
  #6
Medlem
Grovstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bull-Ingvar
Hej

Min åsikt är att det krävs tid att lära sig bitcoin och hur det fungerar om du vill känna dig trygg i det. Jag har själv en IT-bakgrund men jag var tvungen att sitta ner några timmar läsa forum och se youtube för att förstå hur det fungerar och vad som är ett bra upplägg.

Bitcoin och dess värld är det mest avancerade jag har stött på hittills. Om du vill göra det enkelt kan du köpa det genom Avanza bank och deras certifikat. Vill du köpa bitcoin på det vanliga sätter krävs det en del steg som tar tid. Så är det helt enkelt.

MVH
Tusen tack för svar. Då går jag in på avanza bank o så antar ag att det finns instruktioner som är någorlunda tydliga..en jättedum fråga bara..jag har bara en android mob, ingen dator. Det funkar att göra allt detta via en mob..?
Citera
2017-12-07, 13:47
  #7
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Det släpptes en pedagogisk dokumentär rätt nyligen på Netflix angående Bitcoin.
Citera
2017-12-07, 13:54
  #8
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovstark
Tusen tack för svar. Då går jag in på avanza bank o så antar ag att det finns instruktioner som är någorlunda tydliga..en jättedum fråga bara..jag har bara en android mob, ingen dator. Det funkar att göra allt detta via en mob..?

Om du inte vet hur man använder en app, kanske investering i framtida digital, självständig valuta, inte det bästa steget för dig?

Allt finns på Internet. Det är skitsvårt och komplext, för att det existerar knappt och vi har ingen vardaglig erfarenhet av det. Det är lika svårt för min mormor, 83, att använda en skärm för att ange sitt ärende när hon går till banken. Vi är BitCoins mormödrar.

Var försiktig med dina pengar.
Citera
2017-12-07, 14:21
  #9
Medlem
Hawxs avatar
Går även köpa CDF (kontrakt) som förenklar processen avsevärt mycket.
Jag gör detta och det fungerar mycket bra för mig. Bara håva in paras.
Citera
2017-12-07, 14:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovstark
Tusen tack för svar. Då går jag in på avanza bank o så antar ag att det finns instruktioner som är någorlunda tydliga..en jättedum fråga bara..jag har bara en android mob, ingen dator. Det funkar att göra allt detta via en mob..?

Det borde gå att köpa genom Avanzas app som finns till android
Citera
2017-12-07, 14:23
  #11
Medlem
Crimxons avatar
Skulle Bitcoin vara avancerat?

Visst, om du vill få en djupare förståelse för hur det fungerar under huven krävs det väl en liten ansträngning.
Däremot om du bara ska köpa bitcoin är allt som krävs förmåga att följa instruktioner.
Registera på valfri exchange, ladda ner valfri wallet, följ instruktionerna, Tada.
Citera
2017-12-07, 14:29
  #12
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Precis som med olika avancerade finansiella instrument ska man inte investera om man inte har en väldigt god förståelse för vad det är. Om du kan tänka dig att bara spela med pengarna, typ som att köpa trisslotter, då kan du på ett säkert sätt köpa bitcoin (eftersom att de aldrig kan bli värda mindre än noll).

I ditt fall hade jag bestämt mig för att antingen investera i något annat, eller att se det som just att köpa en lott och då ta hänsyn till det när du bestämmer hur mycket pengar du vill lägga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback