Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-07, 12:09
  #1
Medlem
MeanMEs avatar
Forskare vid Uppsala universitet har fuskat och hittat på uppgifter om mikroplaster i fiskyngel i Östersjön.

Citat:
Det var sommaren 2016 som tidskriften Science publicerade resultat som visade att fisklarver i Östersjön äter små plastpartiklar, så kallade mikroplaster.

Nyheten fick stort internationellt genomslag. Men snart uppstod misstankar om fusk.

Uppsala universitet friade först forskarna helt, varefter CEPN, Centrala etikprövningsnämnden gjorde en egen utredning som visade att forskarna fuskat.

Vad som är än mer anmärkningsvärt är att det verkar mycket troligt att universitetet försökt mörka det hela genom att fria forskarna trots att fusket var mycket uppenbart och lätt att påvisa.
Originaldata saknades och de etiska tillstånd som behövdes för att bedriva forskningen saknades.

Citat:
Enligt nämnden hade de två forskarna bakom artikeln gjort sig skyldiga till oredlighet i flera fall.
Hur Uppsala universitet hade kunnat missa detta ansåg expertgruppen vid CEPN som anmärkningsvärt.

– Det fanns nästan hur många frågetecken som helst, men Uppsala universitet var väldigt snabba med att fatta beslut och friade forskarna, sade Lena Berke, expertgruppens ordförande, tidigare.

Nu vilande under bilan väljer universitetet att fälla forskarna.


Min fråga är, kan vi lita på miljö och klimatforskningen när det uppenbart verkar som om forskare och hela universitet verkar ha en egen agenda i forskningen och uppenbart inte drar sig för att fuska och försöka mörka forskningsfusk?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...orskare-fallda
__________________
Senast redigerad av MeanME 2017-12-07 kl. 12:19.
Citera
2017-12-07, 12:43
  #2
Medlem
Sigstens avatar
Finns tråd om detta här någonstans. Där kom det även fram att den ledande forskaren redan har fått nytt tillslag på ett par miljoner för nytt projekt.
Citera
2017-12-07, 13:38
  #3
Medlem
Exempel på fusk går att finna i alla forskningsdiscipliner, då borde i så fall all forskning misstänkliggöras. Bra att det avslöjas men att miljöforskning (vet inte varför klimatforskning dök upp här) skulle vara speciellt drabbat har jag aldrig sett något bevis för.
Citera
2017-12-07, 15:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Min fråga är, kan vi lita på miljö och klimatforskningen när det uppenbart verkar som om forskare och hela universitet verkar ha en egen agenda i forskningen och uppenbart inte drar sig för att fuska och försöka mörka forskningsfusk?
Forskare är människor, och precis som alla andra är frestelsen ibland stor att fuska och visst händer att de ansvariga som borde förhindrat det stoppar huvudet i sanden och låtsas som inget hänt när det efteråt avslöjas. Som den här historien visar är det dock svårt att i det långa loppet komma undan med större* fusk inom forskning när andra forskar inser att resultaten är konstiga och inte kan reproduceras.

* Småfusk där man typ justerar ett mätvärde hit eller dig för att få resultaten att se bättre ut än de är lär man däremot aldrig slippa helt. Redan Newton ägnade sig åt sådant.
Citera
2017-12-07, 17:38
  #5
Medlem
skunkjobbs avatar
Vad bestod fusket i rent konkret? Hade inte fisklarverna fått i sig någon mikroplast? Fick de i sig plasten fast i mindre omfattning än vad forskarna rapporterade eller vad var grejen?

Kan något i avslöjandet tas som intäkt för att mikroplaster är ett mindre problem än man annars kunnat tro?
Citera
2017-12-07, 21:07
  #6
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad bestod fusket i rent konkret? Hade inte fisklarverna fått i sig någon mikroplast? Fick de i sig plasten fast i mindre omfattning än vad forskarna rapporterade eller vad var grejen?

Kan något i avslöjandet tas som intäkt för att mikroplaster är ett mindre problem än man annars kunnat tro?
Man kan faktiskt inte uttala sig om fiskynglen fått i sig någon mikroplast över huvud taget.
Sedan visar det sig att fallet är 1½ år gammalt!
Först nu kommer uppgifterna ut i media.

Här är Centrala etikprövningsnämndens yttrande:

https://www.epn.se/media/2351/o-3-2016-yttrande.pdf
Citera
2017-12-07, 21:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Man kan faktiskt inte uttala sig om fiskynglen fått i sig någon mikroplast över huvud taget.
Sedan visar det sig att fallet är 1½ år gammalt!
Först nu kommer uppgifterna ut i media.

Här är Centrala etikprövningsnämndens yttrande:

https://www.epn.se/media/2351/o-3-2016-yttrande.pdf

Nja, rapporten och det misstänkta fusket omtalades redan för ungefär ett år sedan.
Citera
2017-12-07, 21:29
  #8
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Exempel på fusk går att finna i alla forskningsdiscipliner, då borde i så fall all forskning misstänkliggöras. Bra att det avslöjas men att miljöforskning (vet inte varför klimatforskning dök upp här) skulle vara speciellt drabbat har jag aldrig sett något bevis för.
Därför det är de discipliner som är väldigt heta idag är just miljö och klimatforskningen.
Det underlättar väldigt mycket tydligen om man lägger till ordet "miljöförändring" i sin ansökan.
Vill minnas att någon ville studera ta det för vad det är ett svagt minne, ekorrarnas fortplantning.
Fick avslag år efter år, men när hen lade till typ "med avseende på miljöförändringen" så gick ansökan igenom direkt.

Vidare var ju den undersökning man gjorde vid Uppsala en komparativ undersökning då tidigare forskning visat på att mikroplaster tas upp av marina djur och möjligheten att få anslag till att undersöka denna undersökningens resultat i en annan undersökning får väl te sig som rätt små imho.

Kan tänka mig att mycket av klimatforskningen har samma situation, det är mycket komparativ forskning som bedrivs där risken för att ytterligare forskningsgrupper får anslag för att göra parallella undersökningar får ses som små eller obefintliga. Det frestar ju om man är oärlig.

Det var så jag tänkte och uppenbarligen i alla fall en av forskarna från Uppsala tydligen.
__________________
Senast redigerad av MeanME 2017-12-07 kl. 21:34. Anledning: Stavfel
Citera
2017-12-07, 21:31
  #9
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Nja, rapporten och det misstänkta fusket omtalades redan för ungefär ett år sedan.
Ja jag skriver ju det.
2016-05-25 kom Centrala etikprövningsnämndens yttrande 1½ år sedan.

Edit: Ok jag fattar vad du menar.
__________________
Senast redigerad av MeanME 2017-12-07 kl. 21:37.
Citera
2017-12-08, 01:13
  #10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Man kan faktiskt inte uttala sig om fiskynglen fått i sig någon mikroplast över huvud taget.
Sedan visar det sig att fallet är 1½ år gammalt!
Först nu kommer uppgifterna ut i media.

Här är Centrala etikprövningsnämndens yttrande:

https://www.epn.se/media/2351/o-3-2016-yttrande.pdf
Egentligen säger det ingenting åt något håll. Om vi kastar den aktuella avhandlingen fullständigt i papperskorgen, finns det då något som pekar på att utsläppen av mikroplaster har begränsats i onödigt stor omfattning, att det inte är ett problem eller något sådant? Kort sagt, gör vi onödigt mycket för att begränsa mikroplasterna i haven och skulle egentligen slappna av bara och köra på som tidigare?

Du ser vad jag gör här va? Jag bryter upp din tes i två delar, forskningsfusk i enskilda fall för sig och den generella problembilden för sig. Dessa ska inte beblandas vilket du gjorde i trådstarten.
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2017-12-08 kl. 01:15.
Citera
2017-12-08, 11:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Därför det är de discipliner som är väldigt heta idag är just miljö och klimatforskningen.
Det underlättar väldigt mycket tydligen om man lägger till ordet "miljöförändring" i sin ansökan.
Vill minnas att någon ville studera ta det för vad det är ett svagt minne, ekorrarnas fortplantning.
Fick avslag år efter år, men när hen lade till typ "med avseende på miljöförändringen" så gick ansökan igenom direkt.

Vidare var ju den undersökning man gjorde vid Uppsala en komparativ undersökning då tidigare forskning visat på att mikroplaster tas upp av marina djur och möjligheten att få anslag till att undersöka denna undersökningens resultat i en annan undersökning får väl te sig som rätt små imho.

Kan tänka mig att mycket av klimatforskningen har samma situation, det är mycket komparativ forskning som bedrivs där risken för att ytterligare forskningsgrupper får anslag för att göra parallella undersökningar får ses som små eller obefintliga. Det frestar ju om man är oärlig.

Det var så jag tänkte och uppenbarligen i alla fall en av forskarna från Uppsala tydligen.

Det exempel du ger med ekorrar känns väldigt anekdotisk och inte mycket att bygga ett argument runt. Kopplingen till oärlighet inom klimatforskning känns om möjligt ännu mer långsökt, på vilket sätt menar du att det skiljer sig från andra forskningsdiscipliner? Har du något som tydligt pekar på att miljö och klimatforskning skulle ha en särställning gällande andel komparativ forskning, och att det i så fall skulle leda till mer oärlighet?

Det jag skulle säga är något av en särställning för främst klimatforskningen är snarare att den utsätts för en högre grad granskning av omgivningen än de flesta andra discipliner.
Citera
2017-12-08, 11:13
  #12
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad bestod fusket i rent konkret? Hade inte fisklarverna fått i sig någon mikroplast? Fick de i sig plasten fast i mindre omfattning än vad forskarna rapporterade eller vad var grejen?

Kan något i avslöjandet tas som intäkt för att mikroplaster är ett mindre problem än man annars kunnat tro?

Frågan är hur mikroplaster påverkar är viktig, egentligen viktigare än hur fusket gått till.

Jag lyfter skunkjobbs fråga:
Finns det något som tyder på, i någon forskning, att fiskar eller andra påverkas negativt av mikroplaster?
Eller att fiskyngel verkligen stoppar i sig mikroplaster som stannar i kroppen?
(Tycker ju att det bara skulle skitas ut om det inte kan tas upp av kroppen...)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback