Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-12-08, 11:58
  #73
Medlem
McAzs avatar
De dominerande sysselsättningarna när jag gick i grundskolan var:
1. Lira bollspelet "Nigger"
2. Spela kortspelet "Neger och President"
Citera
2017-12-08, 13:28
  #74
Medlem
InflatableBoppos avatar
Skrämmande vad som hänt med dagens generation det var inte så längesedan jag gick i skolan. Visst fanns handhållna spel (gameboy, tamagotchi, tiger lcd games, snake på mobilen) inte var man så förståndshandikappad att man var helt beroende av spel och skärm. På rasterna lirade man boll, snackade och spelade spel som rundpingis med skolböcker
Citera
2017-12-08, 13:33
  #75
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Men sitta med näsan i en telefon är ok. Yay... älskar att det är sådana personer som man ska jobba med i framtiden.
Visserligen slängde jag upp en bok när jag hade tråkigt i högstadiet, det är ju "näsan i något" men det här med uppkopplade telefoner och prylar är ju en helt annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Och lik förbannat så klarade vi oss alldeles utmärkt på rasterna i högstadiet på 90-talet, innan det överhuvudtaget fanns någon vettig elektronik att roa sig med. Det finns annat i livet att göra än att sitta och glo på en mobilskärm.
Jag gick ju i högstadiet på 90-talet precis innan det blev coolt, eller i alla fall okej, att hänga vid datorn, så det bra att hänga i datasalen. Vårt uppehållsrum hade dessutom först en gammal Apple II och sen en modernare dator med spel och dom var givetvis rätt ofta lediga. Men som du säger så var det liksom inga problem med att bara att sitta och prata med varandra. Sen på gymnasiet som estet så fick man fritt låna "replokalerna" på skolan.

Sen alla hormoner och brudar så klart...

Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
På min fanns det café som man kunde sitta i. Och massor av bänkar inne i byggnaden.
Samma här. Vi hade inga skåp på högstadiet utan ett stort kapprum med ett café och massa stolar och bord. Caféet förresten. Där fick man spendera en rast varje år, tillsammans med någon från parallellklassen och man fick även hjälpa till i disken i matsalen. Karaktärsdanande.

Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Vi satt mest och hängde eller köpte tuggummin. Det var inte jättekul. Jag kan förstå att dagens ungar som inte är vana vid att vara uttråkade får panik av ett sånt upplägg.
Det är ju ett problem. Man måste lära sig att ha tråkigt ibland. Måste.

Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Jo, men det är ju just det jag menar. Tonåringar förväntas bara "hänga". Att den enda aktivering de behöver är någonstans att sitta i grupp. Vill man att ungar inte bara ska hålla på med mobiler men ändå inte bli uttråkade ska man kanske ge dem något att göra även på högstadiet och gymnasiet. "Hänga" kanske inte flyger hos kidsen idag på samma sätt, de hänger ju ändå med varann på mobilen hela dagarna.
Fast det är ju inte riktigt samma sak. Digitalt och socialt umgänge skiljer sig rätt rejält från varandra. Det konstiga är ju att det gick jättebra innan IT-revolutionen att "bara hänga".

Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
I helvete heller.
De får väl jobba lite med sin fantasi och kreativitet och inte begära underhållning på stört.
Det är nyttigt och utvecklande.
Visst är det så.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback