Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-07, 08:11
  #1
Medlem
Tjena, la för några veckor ut en dator på blocket och efter någon dag så kontaktade en person mig och ville köpa den.
Det var någon som bodde i england och ville att jag skulle skicka datorn dit.
Förstod att det var en scammer för den ville antingen ha min paypal mail eller mitt kortnummer...
Så undrar hur det funkar med paypal, kan jag ha minus valuta på kontot utan att något händer?
Skulle det här funka?
1. jag får pengarna och skickar dom vidare till ett annat paypal konto
2. Har då cirka 200 kr på det första kontot, scammern gör då en chargeback och jag hamnar minus i valuta, jag skickar varan till scammern och sedan går jag vidare med livet?
Mvh Fredde
Citera
2017-12-07, 08:12
  #2
Medlem
Har kortet kopplat till paypal
Citera
2017-12-07, 08:13
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddeee123
Tjena, la för några veckor ut en dator på blocket och efter någon dag så kontaktade en person mig och ville köpa den.
Det var någon som bodde i england och ville att jag skulle skicka datorn dit.
Förstod att det var en scammer för den ville antingen ha min paypal mail eller mitt kortnummer...
Så undrar hur det funkar med paypal, kan jag ha minus valuta på kontot utan att något händer?
Skulle det här funka?
1. jag får pengarna och skickar dom vidare till ett annat paypal konto
2. Har då cirka 200 kr på det första kontot, scammern gör då en chargeback och jag hamnar minus i valuta, jag skickar varan till scammern och sedan går jag vidare med livet?
Mvh Fredde

(2) paypal börjar då jaga dig (via kronofogden om så krävs) för att få tillbaka sina pengar.
Citera
2017-12-07, 08:43
  #4
Medlem
okej tack!
Citera
2017-12-07, 08:45
  #5
Medlem
Man kan inte på något sätt låsa pengarna i paypal? eller finns det någon limit för hur länge man kan göra en chargeback?
Citera
2017-12-07, 09:06
  #6
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddeee123
Man kan inte på något sätt låsa pengarna i paypal? eller finns det någon limit för hur länge man kan göra en chargeback?

Nej och det är inte PayPal som gör chargebacken, utan det är köparens kortutfärdare. Är du inte täckt av säljarskyddet drar de tillbaka pengarna från dig + en avgift.

Dock i det här fallet så skulle inte ditt scenario fungera alls, då scammen handlar om att få dig att betala en fraktavgift i förskott utanför PayPal och sedan skickas ett falskt kvitto till dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback