Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-07, 02:27
  #1
Medlem
www3s avatar
"Om det enade Europas framväxt. Och om ett Europa som vägrade släppa greppet om kolonierna. Peo Hansen, forskare i statsvetenskap vid Linköpings universitet, visar hur det nya Europaprojektet bottnar i Suezkrisen 1956. Ibland liknas Suezkrisen vid ett andra Waterloo, men för hela Västeuropa. USA:s styrka blev tydlig. Ett enat Europa sågs som vägen ur detta. Kolonierna sågs som en säkerhet för det framväxande Europa."

Sveriges Utbildningsradio: EU och myten om fredsprojektet

När Peo Hansen började sina forskarstudier var EU hett, både i debatt och i forskning, men ingenstans såg han något historiskt intresse. Det gjorde honom nyfiken och misstänksam.

– Fyra av EU:s sex grundare var länder med kolonier, jag undrade varför ingen frågade sig om det påverkat projektet.

Det är olustigt att EU döljer viktig historisk fakta som kommer fram tack vare personer som Peo Hansen.

Vad anser ni om att EU döljer viktig historisk fakta? Att kalla EU för ett fredsprojekt känns naivt.
Citera
2017-12-07, 09:52
  #2
Medlem
Får ta och lyssna på det programmet.
Själv så tänker jag alltid på internet memet "power of barking" när jag hör argumentet om EU som ett fredsprojekt

https://i.imgur.com/RMO0FBP.jpg?fb
Citera
2017-12-08, 08:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av www3
"Om det enade Europas framväxt. Och om ett Europa som vägrade släppa greppet om kolonierna. Peo Hansen, forskare i statsvetenskap vid Linköpings universitet, visar hur det nya Europaprojektet bottnar i Suezkrisen 1956. Ibland liknas Suezkrisen vid ett andra Waterloo, men för hela Västeuropa. USA:s styrka blev tydlig. Ett enat Europa sågs som vägen ur detta. Kolonierna sågs som en säkerhet för det framväxande Europa."

Sveriges Utbildningsradio: EU och myten om fredsprojektet

Intressanta argument och en del som jag inte hade någon aning om.
får nog ta och köpa deras bok
__________________
Senast redigerad av gron-brandbil 2017-12-08 kl. 08:32.
Citera
2017-12-10, 00:42
  #4
Medlem
www3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gron-brandbil
Intressanta argument och en del som jag inte hade någon aning om.
får nog ta och köpa deras bok

Dessa saker har EU lyckats dölja väl.
Citera
2017-12-12, 13:25
  #5
Medlem
De flesta med vett i huvudet är medvetna om att EU är ett projekt som skapades med initiativ av judarna för att kontrollera den vita mannen och hålla honom i schack. Det finns inget som är europeisk eller västerländsk, vi kontrolleras och styrs av lagar och regler som judarna har själva lagt fram åt oss, våra företrädare och ledare är bara en dekoration i rampljuset och judarna bakom kulisserna.
Citera
2017-12-12, 13:44
  #6
Medlem
olasvenssons avatar
Fria länder är det bästa. Man brukar hylla länder som blivit självständiga, till exempel Indien. Medans Sverige inte ska vara självständigt.
Citera
2017-12-12, 21:29
  #7
Medlem
Det säger väl mest något om SR:s vänstervridning snarare än något om EU? Kolonierna var borta innan man fördjupade samarbetet till att bli EU f.ö., inte för att SR:s letande efter "koloniala strukturer" skulle bry sig om sådana saker...
Citera
2017-12-13, 16:42
  #8
Medlem
www3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Det säger väl mest något om SR:s vänstervridning snarare än något om EU? Kolonierna var borta innan man fördjupade samarbetet till att bli EU f.ö., inte för att SR:s letande efter "koloniala strukturer" skulle bry sig om sådana saker...

Visst har du rätt i att SVT/SR är vänstervridet. Dock brukar de alltid vurma för EU och de såg ut som de var gråtfärdiga på SVT när de visade folkomröstningen om BREXIT. Så jag blev förvånad när jag fann denna sida på Sveriges Utbildningsradio. EU handlar ju visst om att äta upp andra länders suveränitet och bilda en stor union. Hör du ju på namnet Europeiska unionen. Unioner är skit och de har alltid historiskt sett misslyckats, och EU kommer inte vara ett undantag. Att äta upp andra länders suveränitet är inte långt ifrån kolonialism.
Citera
2017-12-13, 21:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av www3
Visst har du rätt i att SVT/SR är vänstervridet. Dock brukar de alltid vurma för EU och de såg ut som de var gråtfärdiga på SVT när de visade folkomröstningen om BREXIT. Så jag blev förvånad när jag fann denna sida på Sveriges Utbildningsradio. EU handlar ju visst om att äta upp andra länders suveränitet och bilda en stor union. Hör du ju på namnet Europeiska unionen. Unioner är skit och de har alltid historiskt sett misslyckats, och EU kommer inte vara ett undantag. Att äta upp andra länders suveränitet är inte långt ifrån kolonialism.
Eftersom länder bevisligen kan lämna EU om de så önskar har de per definition kvar sin suveränitet.
Citera
2017-12-13, 23:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av white-power
De flesta med vett i huvudet är medvetna om att EU är ett projekt som skapades med initiativ av judarna för att kontrollera den vita mannen och hålla honom i schack. Det finns inget som är europeisk eller västerländsk, vi kontrolleras och styrs av lagar och regler som judarna har själva lagt fram åt oss, våra företrädare och ledare är bara en dekoration i rampljuset och judarna bakom kulisserna.

EU ÄR ett fredsprojekt, och att insinuera att judarna skulle ha någon roll i detta är rena dumheterna.
Det finns omkring 7000 judiska troende i Sverige, att ett så litet antal skulle kontrollera vad som blir lag i Sverige är högst osannolikt, även bakom dina kulisser.
1951 signerades fördraget om upprättandet av Europeiska kol- och stålgemenskapen, alltså föregångaren till det som senare blev EU, då hade nog de allra flesta judar nog med problem att reda upp sina liv efter förintelsen. Det finns ungefär 1,4 miljoner judar inom EU, och dessa är nog inte särskilt benägna att rasera EU, de är helt vanliga människor som vem som helst.
Citera
2017-12-14, 00:25
  #11
Medlem
www3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Eftersom länder bevisligen kan lämna EU om de så önskar har de per definition kvar sin suveränitet.

Ja, precis landet måste lämna EU för att behålla sin suveränitet, om det nu går. Vi får se vad som händer med BREXIT. Antagligen blir det ingen riktig BREXIT utan bara en halvmesyr, så att det går att lämna fullt ut är en sanning med modifikation.

Ja, EU äter upp länders suveränitet, desto längre de är med i EU. Frågan är om landets befolkning riktigt förstår vad det innebär. Bara en massa romantiskt lull lull om att det är ett fredsprojekt bla bla men i själva verket en stygga vargen omklädd till en snäll gammal dam.

Sen får man ju inte glömma att desto längre ett land är med i EU desto svårare är det att lämna EU. Sedan när landets befolkning förstår vad det innebär att bli av med sitt egna lands suveränitet, då är det för sent. Det märker man ju tydligt med BREXIT. Att det inte verkar bli en riktig BREXIT säger det mesta.

Att EU stegvis tar över länders suveränitet så att landets befolkning inte märker något är ju en strategi som tyvärr verkar fungera.
__________________
Senast redigerad av www3 2017-12-14 kl. 00:48.
Citera
2017-12-14, 06:37
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av www3
Ja, precis landet måste lämna EU för att behålla sin suveränitet, om det nu går.
Jo, jag anade att du skulle påstå just det. Det är dock inget som logiskt följer av mitt tidigare inlägg som bara var ett exempel på varför du har fel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback