Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-06, 23:24
  #1
Medlem
Är det möjlitg att jag och en kompis blir avlyssnade när vi pratar i telefon utan att det finns grunder för det? Under samtalen kan vi höra knapptryck (som när man trycker på knappsatsen) men det är bara en som hör ljudet aldrig båda som hör samtidigt. Ibland blir det tyst som om vi pausat samtalet under flera minuter och tillslut läggs det på eller så börjar vi bara höra varandra efter en stund. En sak som händer också när samtalet läggs på är att det inte kommer något ljud. När någon lägger på så "tutar" det i telefonen (vi båda har iphone) men det gör det inte i dessa fall. Om det har med täckningen att göra så kommer det alltid upp "samtal misslyckades" men det gör det inte då heller. Något skumt är det och detta har pågått sen sommaren och jag har hunnit köpa ny mobil så inget fel på den. Vad kan det vara?
Citera
2017-12-06, 23:49
  #2
Medlem
La-Habanas avatar
det är väl förbjudet, men ibland det känns som socialen, eller visa myndigheter ringer dig med dold nummer bara för att se om du är i sverige eller ej,

visa organisationer i serige eller kanske till och med utomlands kan väl lyssna på dig via satelit om du håller mycket konstigheter i deep webb eller terrorist kopplingar.
Citera
2017-12-07, 00:02
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av La-Habana
det är väl förbjudet, men ibland det känns som socialen, eller visa myndigheter ringer dig med dold nummer bara för att se om du är i sverige eller ej,

visa organisationer i serige eller kanske till och med utomlands kan väl lyssna på dig via satelit om du håller mycket konstigheter i deep webb eller terrorist kopplingar.

Vet att polisen kan avlyssna en rätt enkelt men vi är inga terrorister eller kriminella för den delen utan vi snackar om universitet och plugg osv. Skulle inte bry mig om polisen avlyssnar mig för vi säger inget intressant iallafall men läkigt om andra gör det som inte tillhör en myndighet.
Citera
2017-12-07, 00:10
  #4
Medlem
La-Habanas avatar
det har hänt mig ibland också men mest var det den tid som har med att man jobbar med nyttstart jobb eller när jag gick på socialen;

när det gäller fakta så finns det 4 möjligheter bara:

en ufo
en hemlig organisation som nsa, etc
att det blir lite "tomma" "osynliga" kopplingar då och då inom nätet, kanske satellit problem
en spöke eller ande eller demon försöker få kontakt med dig


hörs

Citera
2017-12-07, 00:49
  #5
Medlem
Möjligt är det såklart. Låter inte så troligt att myndigheter ägnar sig åt detta, men teknologin finns. Däremot inte helt enkelt att få tillstånd för. Krävs godkännande från högre instanser som måste godkänna för att det ens ska vara lagligt juridiskt, och inget som "borde" drabba småfiskar.

Finns spionappar som kan registrera alla dina samtal och sms, men då krävs i regel att du varit slarvig så att någon annan fått tillgång till din lur. Dom allra flesta borde inte vara några större problem att hitta, men är det någon riktigt duktig så är det att börja räkna ettor och nollor för att radera datan, alternativt fabrikåterställning.
Citera
2017-12-07, 12:56
  #6
Medlem
olinstys avatar
Det kan inte vara så att ni kommer åt knappsatsen när ni pratar med varandra?
__________________
Senast redigerad av olinsty 2017-12-07 kl. 12:57. Anledning: Felstavning
Citera
2017-12-07, 18:46
  #7
Medlem
ImTheMans avatar
det är lite osannolikt att nån skulle nyttja nånting med en knappsats för att avlyssna mobiler.
Citera
2017-12-10, 23:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shabansleklans
Är det möjlitg att jag och en kompis blir avlyssnade när vi pratar i telefon utan att det finns grunder för det? Under samtalen kan vi höra knapptryck (som när man trycker på knappsatsen) men det är bara en som hör ljudet aldrig båda som hör samtidigt. Ibland blir det tyst som om vi pausat samtalet under flera minuter och tillslut läggs det på eller så börjar vi bara höra varandra efter en stund. En sak som händer också när samtalet läggs på är att det inte kommer något ljud. När någon lägger på så "tutar" det i telefonen (vi båda har iphone) men det gör det inte i dessa fall. Om det har med täckningen att göra så kommer det alltid upp "samtal misslyckades" men det gör det inte då heller. Något skumt är det och detta har pågått sen sommaren och jag har hunnit köpa ny mobil så inget fel på den. Vad kan det vara?

Om det nu, mot all förmodan, skulle vara så att en polisiär myndighet bedriver hemlig avlyssning på er så kommer ni inte att märka det. Avlyssningen sker via tornet och inte via era telefoner. Krypteringsnycklarna får de via din teleoperatör.


Nu ska jag göra dig rejält nojig, bara för att det är roligt; Ja, det går att avlyssna GSM helt utan att varken myndigheter eller civila vet om det. Det enda som krävs är en linuxdist, en typ av radiomottagare och sedan tre program. Allt detta får du för runt 300kr. MEN! Det är extremt olagligt att i Sverige bryta den kryptering som sina ljudfiler omsluts med! Men vem som helst kan se att du är ansluten till din kompis telefon och vem som helst kan hämta hem dina telefonuppgifter, helt lagligt.

För runt 1500kronor kan du till och med sätta upp ditt eget GSM-nät och få alla mobiler runt din radiomottagare att samtala med ditt GSM-nät. Du har då kontroll på allt som föregår samtal och SMS från alla mobiler i den cellen. Det utan att du hör någonting av det som du radar upp i ditt inlägg. Det enda du märker av är att det står något annat än Tre, Telia, Telenor, Halebop osv.
(Detta är inte lagligt i Sverige och går inte ihop med LEK som stadgar att du måste ha tillstånd att sända på något annat än på 446MHz, 31MHz och 433MHz, det vi kallar för PMR, jakt och ISM.)

__________________
Senast redigerad av Methos 2017-12-11 kl. 00:04.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback