Flashback bygger pepparkakshus!
2017-12-06, 23:10
Medlem
Jag har en plan att börja sälja diverse varma mackor med fyllning av helgrillat fläskkött + andra tillbehör såsom ost, skinka och såser - på loppisar etc. från en liten vagn/bord med partytält. Tanken är att sammansätta mackorna framför kunden och sen grilla dem i klämgrillar.

Min fråga gäller livsmedelshygienen. Hur ska jag förvara det tillagade köttet och de övriga tillbehören? Håller de för att stå framme en hel dag av försäljning? Måste jag ha ost och rökt skinka i kylskåp/kylmonter? Måste det grillade köttet förvaras i värmehållningsskåp eller kan jag ha det kylt också eller bara framme?
Citera
2017-12-06, 23:18
Bannlyst
Klart du måste ha det i kyl. Men att du skulle få repressalier om du nu struntade i det är inte troligt.
Citera
2017-12-06, 23:36
Medlem
klybans avatar
Tillräckligt varmt eller tillräckligt kallt är alternativen.
Här är en mindre fingervisning, ej läst igenom men verkar vara det du är ute efter.
http://www.surahammar.se/byggabomilj...578000468.html

Kolla med din kommun och vad de har att erbjuda i form av guidning på området.

Och vad du sen kör, beror ju på vad som är smidigast av varmt/kallt.
Dock ska man vara medveten om att kraven att vara korrekt inom detta område är bra större än om man står hemma i sitt kök.
Där bara du och någon till blir sjuk, än smitta ned kanske 20-100 människor, och det rykte man sen får.
Citera
2017-12-07, 07:32
Medlem
Vagnen måste vara godkänd. Du måste hålla alla kylvaror kalla, ha tillgång till handtvätt, fungerande sophämtning etc. Varmhållning kan du få ha i kanske maximalt två timmar.

Sedan ska köket där du diskar utrustningen, tillagar köttet och skär grönsakerna vara godkänt. Exempelvis kommer du att behöva ha en separat kyl för nedsvalning av köttet.

Det du ska transportera mellan tillagningsköket och serveringsvagnen måste du också kunna hålla kylt under transporten.
Citera
2017-12-07, 16:47
Medlem
maxorrs avatar
Kolla med livsmedelsverket så hänvisar dom nog dig till punkt och pricka. Nu är det väl inte så att du måste ha hightech grejer och dyra vitvaror för mat och hygienhållning men är det för långsiktig försäljning så bör du nog följa lagen om hantering av livsmedel
Citera
2017-12-07, 17:19
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Kolla med livsmedelsverket så hänvisar dom nog dig till punkt och pricka. Nu är det väl inte så att du måste ha hightech grejer och dyra vitvaror för mat och hygienhållning men är det för långsiktig försäljning så bör du nog följa lagen om hantering av livsmedel
Även så om det är en återkommande sak, så kommer ju man bli granskad och folk kommer undra(typ folk i branschen).
Och där om man upptäcker det inte existerar någon förankring på sin verksamhet och tex livsmedelshygien.
Så kan man räkna med att kommunen står där och undrar med.
Men om man sporadiskt nån gång per år, är på vischan på någon auktion/loppmarknad, så kanske det tom är troligt man klarar sig undan ifrån inspektion.
Dock inget man till 100% ska räkna med.
Misstänker böter är rätt saftiga här.
Citera
2017-12-07, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Orioles678
Jag har en plan att börja sälja diverse varma mackor med fyllning av helgrillat fläskkött + andra tillbehör såsom ost, skinka och såser - på loppisar etc. från en liten vagn/bord med partytält. Tanken är att sammansätta mackorna framför kunden och sen grilla dem i klämgrillar.

Min fråga gäller livsmedelshygienen. Hur ska jag förvara det tillagade köttet och de övriga tillbehören? Håller de för att stå framme en hel dag av försäljning? Måste jag ha ost och rökt skinka i kylskåp/kylmonter? Måste det grillade köttet förvaras i värmehållningsskåp eller kan jag ha det kylt också eller bara framme?

Har du F-skattsedel?
Det är en bra början.
Har du tänkt över betalsätt/redovisning?
Hygienen är naturligtvis viktig.
Du måste kunna redovisa ett flödesschema, och ha tillgång till kylar, nersvalning, varmhållning med kalibrerade termometrar, direkt tillgång till handtvätt osv.

Är det bara varma mackor du har tänkt servera så klarar du dig egentligen långt med bara en kyl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in