Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-06, 20:12
  #1
Medlem
Psykonaut-s avatar
Jag undrar om det finns en Power bank som kan laddas och användas samtidigt.
Jag hade tänkt mig att ha den att driva en minidator i bilen som kan vara på hela tiden.
Citera
2017-12-06, 20:19
  #2
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Jag undrar om det finns en Power bank som kan laddas och användas samtidigt.
Jag hade tänkt mig att ha den att driva en minidator i bilen som kan vara på hela tiden.
I stort sett alla powerbanks jag stött på har fungerat att använda samtidigt som de laddas, men då krävs såklart dubbla USB-uttag.
Dennaanvänder jag nu, med en vanlig USB-kontakt och en micro-USB, funkar galant att ladda batteri och powerbank samtidigt.

Ska du dessutom använda den för att köra en minidator (Raspberry Pi?), så funkar den bra till det. Har själv gjort lite tester i hemmet med dessa.
Citera
2017-12-06, 21:35
  #3
Medlem
Min erfarenhet är den exakt motsatta. Av 5 eller 6 testade så har jag ännu inte hittat en som klarar det. Den som var närmast laddade batteriet sedan när det var fullt, laddade den telefonen.
Men charge through finns på ett antal powerbanks. anker t.ex.
Små enheter som bara använder en 18650 cell tycks oftast inte klara det.
4 små samt 3 större testade.
Jag har velat ha det som ett system med bärbar solpanel samt nu i bilen
Citera
2017-12-06, 21:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Jag undrar om det finns en Power bank som kan laddas och användas samtidigt.
Jag hade tänkt mig att ha den att driva en minidator i bilen som kan vara på hela tiden.

Köp en extra powerbank istället.
Citera
2017-12-07, 08:04
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
I stort sett alla powerbanks jag stött på har fungerat att använda samtidigt som de laddas, men då krävs såklart dubbla USB-uttag.
Dennaanvänder jag nu, med en vanlig USB-kontakt och en micro-USB, funkar galant att ladda batteri och powerbank samtidigt.

Ska du dessutom använda den för att köra en minidator (Raspberry Pi?), så funkar den bra till det. Har själv gjort lite tester i hemmet med dessa.

Nej, det är väldigt ovanligt att de kan laddas samtidigt som de driver last. De enda som kan göra detta är antingen premiumenheter som konstruerats för det. Eller skräpenheter där tillverkaren struntar i batrerisäkerhet.

Problemet är att ett LiPo-batteri bara kan laddas korrekt under vila. Man måste nämligen med stor exakthet känna till den obelastade spänningen på varje cell för att kunna ladda den korrekt.

Om man bara krämar på laddning sp kommer man att förstöra batteriet med risk för såväl svullet batteri som markant ökad brandfara.

De enheter som konstrueras för detta innehåller en kondensator som klarar av att driva full last under några millisekunder. Därefter kopplar logikkortet i batreribanken bort batteriet (lasten drivs då direkt via laddande strömkälla via kondensatorn), och laddar batteriet. Om laddningsspånningen försvinner så kopplar man på batteriet, och kondensatorn förhindrar att utgående spänning fallerar.

Den asus du länkar till har sådan logik ombord.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2017-12-07 kl. 08:09.
Citera
2017-12-07, 08:58
  #6
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Jag undrar om det finns en Power bank som kan laddas och användas samtidigt.
Jag hade tänkt mig att ha den att driva en minidator i bilen som kan vara på hela tiden.
Kan kolla upp min modell ikväll. Men varför inte koppla direkt på bilbatterier? Sedan måste du komma ihåg att en minidator drar mycket ström, exempelvis ligger Raspberry Pi på omkring 2 watt. Så en normal powerbank på säg 10 000 mAh skulle tömmas på 4-5 timmar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback