Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-06, 18:26
  #1
Medlem
pedrens avatar
Hej!

Bakgrund: Jag har en tills vidareanställning inom offentlig sektor i länet jag bor men är sedan början av september månad tjänstledig för studier (till och med juni 2018). Häromdagen nappade jag på en annons om extrajobb för student som jag såg på platsbanken och blev efter nån dag eller två uppringd av bemanningsföretaget som annonserade ut tjänsten och jag var på intervju idag. Den gick bra och representanten från bemanningsföretaget vill presentera mig för företaget som söker personal.

En bekant till mig sa att "men då måste du ju säga upp dig från din fasta tjänst, så tänk dig noga för!" och jag undrar om det stämmer? Jag är kanske en dummerjöns men här har jag gått runt och trott att man kan ha ett extrajobb utöver sitt ordinarie arbete, såvida de inte står i konflikt rent arbetstidsmässigt.

Hoppas någon kan svara på min undran.
Citera
2017-12-06, 18:50
  #2
Medlem
Så länge det inte kan finnas en intressekonflikt mellan din ordinarie arbetsgivare och extrajobbet är allt i sin ordning. Dock bör man upplysa arbetsgivaren om sitt extrajobb. De är ju dom som avgör om de är ok eller ej med just de specifika extra arbetet.
Citera
2017-12-06, 18:58
  #3
Medlem
pedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turistensklagan
Så länge det inte kan finnas en intressekonflikt mellan din ordinarie arbetsgivare och extrajobbet är allt i sin ordning. Dock bör man upplysa arbetsgivaren om sitt extrajobb. De är ju dom som avgör om de är ok eller ej med just de specifika extra arbetet.

Tack för ditt svar. Jag har skickat iväg ett mejl till min chef och förklarat läget. Får se vad han svarar.
Citera
2017-12-06, 19:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turistensklagan
Så länge det inte kan finnas en intressekonflikt mellan din ordinarie arbetsgivare och extrajobbet är allt i sin ordning. Dock bör man upplysa arbetsgivaren om sitt extrajobb. De är ju dom som avgör om de är ok eller ej med just de specifika extra arbetet.

Nej.

"Den tillämpliga lagen i ditt fall är lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. Enligt den lagen har du rätt till ledighet för att studera. Enligt lagen har du dock ingen rätt att ha tjänstledigt från ditt jobb och samtidigt arbeta för en annan arbetsgivare."
Citera
2017-12-06, 19:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej.

"Den tillämpliga lagen i ditt fall är lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. Enligt den lagen har du rätt till ledighet för att studera. Enligt lagen har du dock ingen rätt att ha tjänstledigt från ditt jobb och samtidigt arbeta för en annan arbetsgivare."

Ingen rätt men de är upp till arbetsgivaren som sagt. Precis som lagen säger kan du ta tjänstledigt för studier och inte bli hindrad men ingenting säger att en arbetsgivare inte kan gå med på tjänstledigt för precis vad som helst, därför bör man få godkännande från sin arbetsgivare vid extrajobb.
Citera
2017-12-06, 19:44
  #6
Medlem
Fast när den huvudsakliga sysslan är studier så tvivlar jag på att man måste informera sin chef om bisyssla. För det är det egentligen inte eftersom TS inte jobbar.

Citat:
Ursprungligen postat av turistensklagan
Så länge det inte kan finnas en intressekonflikt mellan din ordinarie arbetsgivare och extrajobbet är allt i sin ordning. Dock bör man upplysa arbetsgivaren om sitt extrajobb. De är ju dom som avgör om de är ok eller ej med just de specifika extra arbetet.
Citera
2017-12-06, 19:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awsomechick
Fast när den huvudsakliga sysslan är studier så tvivlar jag på att man måste informera sin chef om bisyssla. För det är det egentligen inte eftersom TS inte jobbar.

Inte måste utan BÖR.
Citera
2017-12-06, 21:55
  #8
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awsomechick
Fast när den huvudsakliga sysslan är studier så tvivlar jag på att man måste informera sin chef om bisyssla. För det är det egentligen inte eftersom TS inte jobbar.
Citat:
Ursprungligen postat av turistensklagan
Inte måste utan BÖR.
Reglerna om bisyssla är extra hårda för offentligt anställda och regleras i Lagen om offentlig anställning.

Man måste alltid informera sin chef. Inte bör, måste. Som bisyssla räknas inte heller endast arbeten utan allting som kan tära på krafterna eller hjärnkapaciteten så du inte utför dina arbetsuppgifter med den kraft och kapacitet som arbetsgivaren normalt kan räkna med.
Citera
2017-12-12, 16:01
  #9
Medlem
pedrens avatar
Tack till alla som bidragit till tråden! Mejlade min chef kort efter min TS och fick svar i morse (frågan hade hänvisats till löneavdelningen) och det visade sig vara helt ok att jobba lite extra för att fylla på plånboken under tjänstledighet för studier.
Citera
2024-02-25, 11:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awsomechick
Fast när den huvudsakliga sysslan är studier så tvivlar jag på att man måste informera sin chef om bisyssla. För det är det egentligen inte eftersom TS inte jobbar.

Fast vad gör det om man jobbar extra? Om det inte konkurrerar med nuvarande arbetsplats.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback