Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-10, 15:01
  #13
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Båda är ju samma sak. RTL_SDR stickan är bara mer anpassad för ändamålet att utföra spektrumanalys. Den har en bättre antennkontakt och du får en massa lulllull med också.

Själv använder jag en tv-dongel som din första och sedan en https://www.sdrplay.com/
samt en vanlig analog scanner för 2MHz till 2GHz.

För att lyssna på flyget behöver du enbart en antenn och stickan. Du kan även använda båda stickorna till att dels avkoda ACARS och ASB samt mottaga ljud från tornen och flygen. Det är perfekt för dig!
Tänk på att denna typ av demodulering kräver sin CPU. Så att köra med båder ACARS och vanlig AM-scanning för ljud kräver nästan en värre dator än vad de nyaste spelen gör.

Oh, snälla, låt chemtrailsen vara! De sover så bra på himlen så väck dem inte.
Ok, köpte båda för jag mest ville ha med alla antennerna, men de var ju ändå inte särskilt dyra.

Men tror du det funkar med en i3-CPU? Annars är det ju tråkigt för mig... Har inte råd att köpa en superny dator... Jag har en liten bärbar scanner (ICOM IC-R2), den går att lyssna på flyget med. Men ville ändå ha det i datorn också. Den scannern kan väl inte ha någon bra CPU, den är från typ 2002.

Citera
2017-12-10, 18:00
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Ok, köpte båda för jag mest ville ha med alla antennerna, men de var ju ändå inte särskilt dyra.

Men tror du det funkar med en i3-CPU? Annars är det ju tråkigt för mig... Har inte råd att köpa en superny dator... Jag har en liten bärbar scanner (ICOM IC-R2), den går att lyssna på flyget med. Men ville ändå ha det i datorn också. Den scannern kan väl inte ha någon bra CPU, den är från typ 2002.


Javisst går det med en slö CPU också, men du kan inte ha ett brett band att söka på. Du får då hålla dig till den bandbredd som behövs för den frekvens du skall lyssna på. Annars kan du koppla in din IC-R2 till datorn :P
Citera
2017-12-10, 19:40
  #15
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Javisst går det med en slö CPU också, men du kan inte ha ett brett band att söka på. Du får då hålla dig till den bandbredd som behövs för den frekvens du skall lyssna på. Annars kan du koppla in din IC-R2 till datorn :P
Nu går det här lite OT i juridik, blir mer teknik. Men den första dongeln jag länkade till låg i brevlådan idag. Så nu utforskar jag den. Håller på att scannar de fria TV-kanalerna, på dessa frekvenser:
https://www.teracom.se/privat/tv/frekvenstabeller-tv/

Men den hittar inget? Ska iväg nu, men startar en tekniktråd i morgon om det, eller om det finns någon. Så får du gärna tipsa mig mer om det!

EDIT: Kom ihåg alla som vill vara med; 1.02:
Citat:
Det är inte tillåtet att efterfråga eller publicera direktlänkar om streamad tv över internet i syfte att på illegal väg få tillgång till nordiska bolags sändningar eller sändningar där nordiska bolag har primärrättigheter.

Det är inte tillåtet att efterfråga eller publicera direktlänkar i syfte att marknadsföra illegal avkodning av tv-signaler (till exempel piratkort, cardsharing, dreambox).

Vi håller oss till reglerna o lagen!
__________________
Senast redigerad av Mulla Krekar 2017-12-10 kl. 20:04.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback