Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-06, 17:39
  #1
Medlem
Hej!

Jag undrar om det är tillåtet att sälja tjänster till samma företag som man arbetar på?

Om jag till exempel jobbar som IT utvecklare och ser att vi skulle kunna behöva ett IT program för en viss fråga, kan jag då skapa ett sådant system och hyra ut det till företaget jag arbetar på om jag har ett eget AB?

Eller finns det någon lag som förbjuder det som insiderhandel eller liknande? Jag vill inte behöva sluta i min tjänst.

Tacksam för svar!
Citera
2017-12-06, 18:02
  #2
Medlem
Lag? Nej, men din arbetsgivare lär inte gå med på det om det är ett seriöst företag.
Citera
2017-12-06, 19:34
  #3
Medlem
Varför inte? Om min arbetsgivare istället för att köpa en extern tjänst för säg 15000kr/mån kan få min tjänst, där företaget dessutom kan vara med och bestämma exakt hur de vill ha det (istället för att köpa en färdig produkt som inte är anpassad efter dem) för säg 8000kr?

Då gör de en vinst på 7000kr och får det exakt som de vill. Varför skulle det inte vara intressant? Det ligger grovt utanför mina ordinarie arbetsuppgifter så ingen kan förvänta sig att jag skulle göra det i jobbet.
Citera
2017-12-06, 19:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustafmartin
Varför inte? Om min arbetsgivare istället för att köpa en extern tjänst för säg 15000kr/mån kan få min tjänst, där företaget dessutom kan vara med och bestämma exakt hur de vill ha det (istället för att köpa en färdig produkt som inte är anpassad efter dem) för säg 8000kr?

Då gör de en vinst på 7000kr och får det exakt som de vill. Varför skulle det inte vara intressant? Det ligger grovt utanför mina ordinarie arbetsuppgifter så ingen kan förvänta sig att jag skulle göra det i jobbet.

Fast du är ju anställd hos dom, dom betalar ju din lön, då borde du ju kunna göra det jobbet på arbetstid, eller hade du tänkt utveckla på fritiden?
Citera
2017-12-06, 19:43
  #5
Medlem
Om du utvecklar programmet på arbetstid är det företagets egendom.