Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-06, 17:39
  #1
Medlem
Hej!

Jag undrar om det är tillåtet att sälja tjänster till samma företag som man arbetar på?

Om jag till exempel jobbar som IT utvecklare och ser att vi skulle kunna behöva ett IT program för en viss fråga, kan jag då skapa ett sådant system och hyra ut det till företaget jag arbetar på om jag har ett eget AB?

Eller finns det någon lag som förbjuder det som insiderhandel eller liknande? Jag vill inte behöva sluta i min tjänst.

Tacksam för svar!
Citera
2017-12-06, 18:02
  #2
Medlem
Lag? Nej, men din arbetsgivare lär inte gå med på det om det är ett seriöst företag.
Citera
2017-12-06, 19:34
  #3
Medlem
Varför inte? Om min arbetsgivare istället för att köpa en extern tjänst för säg 15000kr/mån kan få min tjänst, där företaget dessutom kan vara med och bestämma exakt hur de vill ha det (istället för att köpa en färdig produkt som inte är anpassad efter dem) för säg 8000kr?

Då gör de en vinst på 7000kr och får det exakt som de vill. Varför skulle det inte vara intressant? Det ligger grovt utanför mina ordinarie arbetsuppgifter så ingen kan förvänta sig att jag skulle göra det i jobbet.
Citera
2017-12-06, 19:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustafmartin
Varför inte? Om min arbetsgivare istället för att köpa en extern tjänst för säg 15000kr/mån kan få min tjänst, där företaget dessutom kan vara med och bestämma exakt hur de vill ha det (istället för att köpa en färdig produkt som inte är anpassad efter dem) för säg 8000kr?

Då gör de en vinst på 7000kr och får det exakt som de vill. Varför skulle det inte vara intressant? Det ligger grovt utanför mina ordinarie arbetsuppgifter så ingen kan förvänta sig att jag skulle göra det i jobbet.

Fast du är ju anställd hos dom, dom betalar ju din lön, då borde du ju kunna göra det jobbet på arbetstid, eller hade du tänkt utveckla på fritiden?
Citera
2017-12-06, 19:43
  #5
Medlem
Om du utvecklar programmet på arbetstid är det företagets egendom.

Vissa företag ger en bonus till bra idéer andra ger på sin höjd en klapp på axeln.
Mitt råd hade kanske varit att känna av läget innan du börjar lägga ner tid på det.

Typ " det här hade varit bra att ha".
Och sedan spinna därifrån och se vilken typ av företag du jobbar på.
Klapp på axeln eller bonus eller något däremellan.
Citera
2017-12-06, 20:00
  #6
Medlem
Jag är IT utvecklare, men inte programmerare (vårt företag är inte ett IT företag). Så jag kan inte göra detta på min arbetstid och ingen skulle förvänta det sig av mig heller. Så hade tänkt prata med min chef och berätta att jag kommit på en lösning för ett av våra problem, att befintliga program för det finns men att jag skulle kunna skapa det på min fritid genom kontakter (känner en del programmerare) och sedan sälja det till dem om de skulle vara intresserade (vilket de ju borde vara om det är billigare och de får vara med och anpassa det?).

Hur tycker ni det låter? Har aldrig hört talas om någon som sålt till sitt egna nämligen så man blir ju lite osäker
Citera
2017-12-06, 20:07
  #7
Medlem
Ska tilläggas att jag även kommer vara tvungen att lägga ut pengar till programmerarna, så då kan ju inte arbetsgivaren förvänta sig att jag ska göra det utan att göra en affär
Citera
2017-12-06, 20:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustafmartin
Ska tilläggas att jag även kommer vara tvungen att lägga ut pengar till programmerarna, så då kan ju inte arbetsgivaren förvänta sig att jag ska göra det utan att göra en affär

Det är fullt lagligt, men som sagt prata igenom detta med dom ordentligt
Citera
2017-12-06, 20:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustafmartin
Hej!

Jag undrar om det är tillåtet att sälja tjänster till samma företag som man arbetar på?

Om jag till exempel jobbar som IT utvecklare och ser att vi skulle kunna behöva ett IT program för en viss fråga, kan jag då skapa ett sådant system och hyra ut det till företaget jag arbetar på om jag har ett eget AB?

Eller finns det någon lag som förbjuder det som insiderhandel eller liknande? Jag vill inte behöva sluta i min tjänst.

Tacksam för svar!

Vad är det som hindrar dem att säga "Gör det på din arbetstid" och de äger det?
Citera
2017-12-06, 21:51
  #10
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustafmartin
Jag är IT utvecklare, men inte programmerare (vårt företag är inte ett IT företag). Så jag kan inte göra detta på min arbetstid och ingen skulle förvänta det sig av mig heller. Så hade tänkt prata med min chef och berätta att jag kommit på en lösning för ett av våra problem, att befintliga program för det finns men att jag skulle kunna skapa det på min fritid genom kontakter (känner en del programmerare) och sedan sälja det till dem om de skulle vara intresserade (vilket de ju borde vara om det är billigare och de får vara med och anpassa det?).

Hur tycker ni det låter? Har aldrig hört talas om någon som sålt till sitt egna nämligen så man blir ju lite osäker
Det är inga problem att göra så, men du behöver ju i så fall ha ett bolag som är avtalspart mellan dig och din arbetsgivare så att pengarna går in i det bolaget och att det är med det bolaget som avtalet är. Då påverkar det inte din anställning och din lön.

Du får ju också kontrollera att ditt nuvarande anställningsavtal inte hindrar att du driver en sådan verksamhet.
Citera
2017-12-07, 21:31
  #11
Medlem
Kommer prata med min arbetsgivare och så får vi se hur dem reagerar Ville bara veta om det på något sätt var olagligt. Tack för svar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback