Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-06, 17:26
  #1
Medlem
Hej!
Jag är inne på att köpa en bil. Budgeten är stram och vill inte lägga mer än 10k på bilen i inköpspris pga studerar. Denna dök upp på blocket igår:
https://www.blocket.se/ostergotland/....htm?ca=14&w=1

Nackdelar: Den har gått långt. 8 ägare. Halvskum bilfirma. Dåliga bilder.

Positivt: Kamkedja(antar jag?). Den verkar sakna rost Blir billig att försäkra på min far. Dragkrog och bra förvaring. (vill kunna rymma ett par längdskidor i bilen och att kunna transportera cyklar är stor bonu)

Vad säger ni mer erfarna? Och framförallt ni som har koll på Saab. Vet ni om den har farthållare?
Behöver svar under kvällen gärna.

Alternativet är denna Opel: https://www.blocket.se/ostergotland/....htm?ca=14&w=1
som jag tänkt försöka pruta till 8000kr. Då avsaknas dock t.ex AC(om en sådan funkar), dragkrok, en del hästkrafter för motorväg mm.

Kom med era åsikter!

Har förövrigt bestämt träff om Opeln imorgon eftermiddag, och har därav möjlighet att titta på Saaben först.
__________________
Senast redigerad av andy90001 2017-12-06 kl. 18:18.
Citera
2017-12-06, 17:36
  #2
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy90001
Hej!
Jag är inne på att köpa en bil. Budgeten är stram och vill inte lägga mer än 10k på bilen i inköpspris pga studerar. Denna dök upp på blocket igår:
https://www.blocket.se/ostergotland/Saa … 14&w=1

Nackdelar: Den har gått långt. 8 ägare. Halvskum bilfirma. Dåliga bilder.

Positivt: Kamkedja(antar jag?). Den verkar sakna rost Blir billig att försäkra på min far. Dragkrog och bra förvaring. (vill kunna rymma ett par längdskidor i bilen och att kunna transportera cyklar är stor bonu)

Vad säger ni mer erfarna? Och framförallt ni som har koll på Saab. Vet ni om den har farthållare?
Behöver svar under kvällen gärna.

Alternativet är denna Opel: https://www.blocket.se/ostergotland/Ope … 14&w=1
som jag tänkt försöka pruta till 8000kr. Då avsaknas dock t.ex AC(om en sådan funkar), dragkrok, en del hästkrafter för motorväg mm.

Kom med era åsikter!

Har förövrigt bestämt träff om Opeln imorgon eftermiddag, och har därav möjlighet att titta på Saaben först.

Hade jag varit du hade jag inte spekulerat kring någon av bilarna. Jag har jobbat både på GM och Saab - och Volvo. För 10k får du en fin 850/V70 från sent 90-tal, en betydligt bättre bil.

Dock vet jag att du sannolikt går på känsla och eftersom du gillar både Saab och Opel hatar du antagligen Volvo. Välj då i stort sett vad som helst i övrigt, så länge det inte är franskt.

EDIT: Dina länkar funkar inte, de är avkortade. Dessutom, måste du välja mellan pest eller kolera - ta en Saab. De är lite mer påkostade, bland annat med sköna säten, även om det kan bli knas med reservdelar.
__________________
Senast redigerad av 2560p 2017-12-06 kl. 17:41. Anledning: Tillägg
Citera
2017-12-06, 17:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Hade jag varit du hade jag inte spekulerat kring någon av bilarna. Jag har jobbat både på GM och Saab - och Volvo. För 10k får du en fin 850/V70 från sent 90-tal, en betydligt bättre bil.

Dock vet jag att du sannolikt går på känsla och eftersom du gillar både Saab och Opel hatar du antagligen Volvo. Välj då i stort sett vad som helst i övrigt, så länge det inte är franskt.

Franskt finns inte på radarn. Det låter som du gillar Volvo också?
Jag försöker vara så objektiv som möjligt när det gäller märken, men vill inte köpa en kombi och då går många äldre Volvo bort. Saabarna verkar också vara relativt snåla för sin storlek.

Vad tror du angående de långa milen? Saab 9-3 har ju genomgående kamkedja, men tillslut kan väl även dessa förlängas en aning
Citera
2017-12-06, 17:44
  #4
Avstängd
56Kmodems avatar
Köp dig en Toyota!
Citera
2017-12-06, 17:51
  #5
Medlem
Fixa länkarna pls, saab är billiga bra bilar, och inte fan är det mer skruvande än en gammal volvo, alla saab från o med 90talet typ har farthållare. Kamkedjan kan gå sönder och börja rassla och ha sig men det är svindyrt att laga så om kedjan börjar låta är det bara att skrota.

Köp inget franskt skit, och tänk på att ingen bil är bättre än den andre (utom franskt), det beror helt på hur de är skötta vilket är svårt att veta
Citera
2017-12-06, 17:52
  #6
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy90001
Franskt finns inte på radarn. Det låter som du gillar Volvo också?
Jag försöker vara så objektiv som möjligt när det gäller märken, men vill inte köpa en kombi och då går många äldre Volvo bort. Saabarna verkar också vara relativt snåla för sin storlek.

Vad tror du angående de långa milen? Saab 9-3 har ju genomgående kamkedja, men tillslut kan väl även dessa förlängas en aning

Nja, jag är ganska märkesneutral (minus fransoserna), vill ha en bil som håller. Innan jag började på Saab visste jag inte så mycket om dem, men motorerna är rena katastrofen. Vilken GM-spis (eller för den delen FIAT, när det kommer till diesel) de misshandlat så är det likadant. Jag har alltså jobbat på Saab Automobile, inte på någon saabverkstad, på en position där jag sett statistik på haverier. En kollega hade t.o.m. en skeppsklocka på väggen, han klämtade i den varje gång en Z19DTR gick i graven. Helt bisarrt.

Nu kör jag Honda, är väl hyfsat nöjd men trodde faktiskt de skulle hålla högre kvalitet. Jag byter inte bil så ofta, vill köra slut dom helt. Köper för ~30k. Hade en 850 som jag körde i drygt tio år, den hade gått 20k när jag köpte den och 45k när jag sålde den. Nu är jag inne på Hondan, och den har krånglat mer, trots att jag köpte den vid pass 14k mil.

Så vem fan vet egentligen. Köp det du trivs med, men räkna med bekymmer med GM's produkter.
Citera
2017-12-06, 17:59
  #7
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokachero
Fixa länkarna pls, saab är billiga bra bilar, och inte fan är det mer skruvande än en gammal volvo, alla saab från o med 90talet typ har farthållare. Kamkedjan kan gå sönder och börja rassla och ha sig men det är svindyrt att laga så om kedjan börjar låta är det bara att skrota.

Köp inget franskt skit, och tänk på att ingen bil är bättre än den andre (utom franskt), det beror helt på hur de är skötta vilket är svårt att veta

Givetvis får man skruva med alla gamla bilar, men motorn ska gå 20 år efter karossen rostat bort. Hade inga motorproblem med min gamla Volvo, men däremot nu med hondan, vilket jag är rätt förvånad över. 2 allvarliga motorbekymmer på 12k mil, det hade jag inte väntat mig. En GM/Saab hade jag aldrig vågat köpa. För ett tag sen inte Ford heller, men de verkar ha ryckt upp sig. Frugan har haft en sen ny, den har nu gått 16k mil och det enda jag bytt förutom slitdelar är servobehållaren(!) (Focus cab -10)
Citera
2017-12-06, 18:17
  #8
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Givetvis får man skruva med alla gamla bilar, men motorn ska gå 20 år efter karossen rostat bort. Hade inga motorproblem med min gamla Volvo, men däremot nu med hondan, vilket jag är rätt förvånad över. 2 allvarliga motorbekymmer på 12k mil, det hade jag inte väntat mig. En GM/Saab hade jag aldrig vågat köpa. För ett tag sen inte Ford heller, men de verkar ha ryckt upp sig. Frugan har haft en sen ny, den har nu gått 16k mil och det enda jag bytt förutom slitdelar är servobehållaren(!) (Focus cab -10)
Då kan ju vi sluta oss till att franskt skulle fungera med, frugans 308 som köptes ny 2010 har funkat ungefär lika bra som din frus Focus, samma ålder, några tusen mil till på mätaren.

Personligen hade jag aldrig nånsin köpt en SAAB att ha som bruksbil. Särskilt inte ts blocketbil ... Räcker att läsa nackdelarna för att backa så fort det går.
Opeln är bättre, men inte bra.

Det finns ju gott om Volvosar i det här landet. Om jag inte varit jag utan ts hade jag letat reda på en S70, brukar gå att hitta bra bilar för 10k. Där är ju 850:s nackdelar utsorterade till stor del, de känns inte som en 80-talsbil i inredningen och de är rimligt komfortabla.

Eftersom jag är jag hade jag faktiskt köpt franskt i form av PSA, modernare, roligare och billigare bil att äga för samma pengar som en Volvo. Peugeot 307 halvkombi är pålitliga bilar med en del småfel men inte så mycket allvarliga. Samma sak med Citroen Xsara, kraftigt underskattad bil i Sverige.
Båda är billigare och inte mer problemtyngda än en SAAB eller Opel.
Citera
2017-12-06, 18:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rokachero
Fixa länkarna pls, saab är billiga bra bilar, och inte fan är det mer skruvande än en gammal volvo, alla saab från o med 90talet typ har farthållare. Kamkedjan kan gå sönder och börja rassla och ha sig men det är svindyrt att laga så om kedjan börjar låta är det bara att skrota.

Köp inget franskt skit, och tänk på att ingen bil är bättre än den andre (utom franskt), det beror helt på hur de är skötta vilket är svårt att veta

Fixat
Citera
2017-12-06, 18:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy90001
Franskt finns inte på radarn. Det låter som du gillar Volvo också?
Jag försöker vara så objektiv som möjligt när det gäller märken, men vill inte köpa en kombi och då går många äldre Volvo bort. Saabarna verkar också vara relativt snåla för sin storlek.

Vad tror du angående de långa milen? Saab 9-3 har ju genomgående kamkedja, men tillslut kan väl även dessa förlängas en aning

"Franskt finns inte på radarn." Skratt* 99% som snackar skit om märken vet ingenting om dem ens, än mindre har de ägt en själva. Här snackar vi om en budget på 10 000 kr. Nämn Ett märke 20+ år gammalt för den budgeten som är bra. Jag kommer inte på ett enda i alla fall som inte är helt slutkört och slutplågat.

Här har du statistik som du kan själv med hjälp av siffror som stöd se vilka märken som är sämst: http://www.reliabilityindex.com/

Välj vilket valfritt franskt märke eller modell som helst så är inget av dem sämre än andra, t.o.m. betydligt bättre faktiskt. Källa: http://www.reliabilityindex.com/news...%20reliability

Fast återigen, nu snackar vi om en budget på 10 000 kr och då är det skitsamma vad du väljer.
Citera
2017-12-06, 18:28
  #11
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Då kan ju vi sluta oss till att franskt skulle fungera med, frugans 308 som köptes ny 2010 har funkat ungefär lika bra som din frus Focus, samma ålder, några tusen mil till på mätaren.

Personligen hade jag aldrig nånsin köpt en SAAB att ha som bruksbil. Särskilt inte ts blocketbil ... Räcker att läsa nackdelarna för att backa så fort det går.
Opeln är bättre, men inte bra.

Det finns ju gott om Volvosar i det här landet. Om jag inte varit jag utan ts hade jag letat reda på en S70, brukar gå att hitta bra bilar för 10k. Där är ju 850:s nackdelar utsorterade till stor del, de känns inte som en 80-talsbil i inredningen och de är rimligt komfortabla.

Eftersom jag är jag hade jag faktiskt köpt franskt i form av PSA, modernare, roligare och billigare bil att äga för samma pengar som en Volvo. Peugeot 307 halvkombi är pålitliga bilar med en del småfel men inte så mycket allvarliga. Samma sak med Citroen Xsara, kraftigt underskattad bil i Sverige.
Båda är billigare och inte mer problemtyngda än en SAAB eller Opel.

Det är inte omöjligt att Peugeot gjort samma klassresa uppåt, vill minnas att de tillsatte en ny "kvalitetschef" eller nåt i den stilen i mitten på 2000-talet. Antar att Ford gjort detsamma, då de var katastrofalt dåliga för bara 15 år sedan. Kan också vara så att vi har fått tag på de få exempel som faktiskt var bra

Har haft två franska i familjen (ja, jag dömer i efterhand, hade inget emot att prova) och bägge var rena katastrofen. En höll på att kosta mig livet, när motorhuven flög upp och krossade vindrutan i 120 km/h. Nej, det chansar jag inte på igen.
Citera
2017-12-06, 18:36
  #12
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det är inte omöjligt att Peugeot gjort samma klassresa uppåt, vill minnas att de tillsatte en ny "kvalitetschef" eller nåt i den stilen i mitten på 2000-talet. Antar att Ford gjort detsamma, då de var katastrofalt dåliga för bara 15 år sedan. Kan också vara så att vi har fått tag på de få exempel som faktiskt var bra

Har haft två franska i familjen (ja, jag dömer i efterhand, hade inget emot att prova) och bägge var rena katastrofen. En höll på att kosta mig livet, när motorhuven flög upp och krossade vindrutan i 120 km/h. Nej, det chansar jag inte på igen.
Ja, Peugeot har blivit markant mycket bättre sen de gjorde en stor kvalitetssatsning för 12 år sedan. Men faktum är att även de äldre fungerar bra, men kan ha vissa "egenheter", driftsäkerheten är däremot inte ett problem. Motorhuvar som flyger upp har oftast inte med bilmärket att göra och att just det skulle vara en fransk egenhet tror jag inte på ett dugg.
Får man vara nyfiken och fråga vad för franskt du haft, min fördom säger att det är Renault och att du dömer alla franska märken efter det, vilket är ungefär som att döma Volvo efter SAAB:s kvalitet.
Jag vet ju att det finns dåliga PSA-bilar med. Men även många prisvärda.
Skulle jag köpa bil efter ålder skulle jag inte välja en, men däremot om jag har ett maxpris. De franska är undervärderade som begagnat vilket gör att man kan få mycket bil för pengarna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback