Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-25, 23:22
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cupcakekladdkaka
Tack, så snällt! Vad menar du med "dock så är det lite missvisande i och med att de flesta är under 30"? Du har säkert mer koll än mig iallafall.
Dumt uttryckt kanske. Menar mer att så många är konsulter eftersom de är relativt nyutexaminerade. :-)
Citera
2017-12-26, 11:28
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cupcakekladdkaka
Ok, I see. Men är det även svårt för en person som innehar doktorsexamen att skaffa forskningstjänster?

Ja det är de. Man tävlar i princip mot andra som också har doktorsexamen.
Citera
2017-12-29, 20:46
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Dumt uttryckt kanske. Menar mer att så många är konsulter eftersom de är relativt nyutexaminerade. :-)

Ok Så du menar att med tiden efter att många fått arbetslivserfarenhet så kommer färre att vara konsulter?
Citera
2017-12-29, 20:47
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Ja det är de. Man tävlar i princip mot andra som också har doktorsexamen.

Ok
Citera
2017-12-31, 21:37
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cupcakekladdkaka
Ok Så du menar att med tiden efter att många fått arbetslivserfarenhet så kommer färre att vara konsulter?
Ja, generellt sett så får man fast jobb efter några år om man stannar kvar i alla fall.
Citera
2017-12-31, 21:42
  #18
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cupcakekladdkaka
Hej!

Har nu gått ett år på civilingenjörsutbildningen i bioteknik, men har börjat undra allt mer vad tidigare studenter arbetar med nu. Så jag undrar om någon som har gått denna utbildning eller känner någon som har det, skulle kunna dela med sig av sina erfarenheter och berätta vad ni/de arbetar med nu och om ni vet det, om det var svårt att skaffa jobb.

Vore jättetacksam över svar!

Du kanske kan jobba med bioteknik?
Inte för att verka (överdrivet) sarkastisk, men du kanske borde kollat upp eventuella jobb samt arbetslöshetsrekvensen för dessa innan du gick utbildningen? Det låter nästan som om du bara kastade pil på kurskatalogen, "Ok, bioteknik blir det, undras vart det kan leda?"
Citera
2018-01-08, 14:55
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Ja, generellt sett så får man fast jobb efter några år om man stannar kvar i alla fall.
Ok, I see
Citera
2018-01-08, 15:04
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Du kanske kan jobba med bioteknik?
Inte för att verka (överdrivet) sarkastisk, men du kanske borde kollat upp eventuella jobb samt arbetslöshetsrekvensen för dessa innan du gick utbildningen? Det låter nästan som om du bara kastade pil på kurskatalogen, "Ok, bioteknik blir det, undras vart det kan leda?"
Det kanske jag borde ha gjort. Men jag valde utbildning efter mitt intresse, och det är vad många inkl. många syv, brukar rekommendera en att göra.
Citera
2018-01-08, 17:19
  #21
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cupcakekladdkaka
Det kanske jag borde ha gjort. Men jag valde utbildning efter mitt intresse, och det är vad många inkl. många syv, brukar rekommendera en att göra.

De flesta SYV - eller SYO som de hette på min tid - har noll verklighetskoll. När jag skulle välja gymnasieutbildning 1995 var det svårare betygsmässigt att komma in på frisörlinjen än kärnkraftsingenjör eller hjärnkirurg (sant!), fast ändå propsade SYOrna att alla skulle läsa det de ville. Att sedan 70-80% av alla frisörerna blev arbetslösa pga överetablering hade SYOrna inte en aning om.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback