Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-06, 15:49
  #1
Medlem
Hej,

Jag läser matematik 3c på komvux och skulle behöva hjälp med en uppgift.

I uppgiften ska jag räkna ut arean av en triangeln. Den har en sida som är 14 cm, en sida som är 35 cm, dessutom har jag en given vinkel som är 47°.

Man får alltså inte reda på vilken av triangelns vinklar som är 47° i uppgiften. Om jag annars med säkerhet hade vetat att den givna vinkeln var den mellanliggande, så hade jag använt mig av area satsen.

Mycket tacksam för svar.
Citera
2017-12-06, 15:59
  #2
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xina76
Hej,

Jag läser matematik 3c på komvux och skulle behöva hjälp med en uppgift.

I uppgiften ska jag räkna ut arean av en triangeln. Den har en sida som är 14 cm, en sida som är 35 cm, dessutom har jag en given vinkel som är 47°.

Man får alltså inte reda på vilken av triangelns vinklar som är 47° i uppgiften. Om jag annars med säkerhet hade vetat att den givna vinkeln var den mellanliggande, så hade jag använt mig av area satsen.

Mycket tacksam för svar.

Jag googlade och fick omedelbart en problemlösning.
Pröva att rita upp vilka olika trianglar som kan skapas av de uppgifter du fått. När du gjort det så kanske poletten trillar ner.
Citera
2017-12-06, 17:27
  #3
Medlem
Det finns en liknande uppgift här med rubriken : Beräkna längden av triangel
(som för övrigt är lite felformulerad ...)
Citera
2017-12-06, 17:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Jag googlade och fick omedelbart en problemlösning.
Pröva att rita upp vilka olika trianglar som kan skapas av de uppgifter du fått. När du gjort det så kanske poletten trillar ner.

Tack för svar! Jag ska pröva det.
Citera
2017-12-06, 17:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Det finns en liknande uppgift här med rubriken : Beräkna längden av triangel
(som för övrigt är lite felformulerad ...)

Ok, jag ska kolla upp den. Tack för svar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback