Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-06, 11:27
  #1
Medlem
Run3s avatar
Jag har bara använt kullagrade Casall- och Eleiko-skivstänger på gym. Ni som har testat billigare stänger för privat bruk, gör det stor skillnad om stången saknar kullager? Tänker då främst på lyft som marklyft, knäböj, frontböj, bänkpress och militärpress.

Tänker mig spontant att det skulle spela större roll i ryck om stången är kullagrad eller ej.

Bara som exempel på stång: https://www.gymgrossisten.com/intern...ivstang-silver Alltså en olympisk stång med alla standardmått, men utan kullager.
Citera
2017-12-06, 11:36
  #2
Medlem
isnisns avatar
De som inte är kullagrade har "bushings" istället. Kör själv mycket olympiska lyft med uteslutande Eleiko. Hemma har jag en Rogue Ohio bar med bushings, kanonbra spin i det.

Märker faktiskt inte större skillnad på stängerna i det avseendet(spin).
Citera
2017-12-06, 12:17
  #3
Avstängd
56Kmodems avatar
Ingen skillnad, olja stången om du vill och spänn inte åt vikterna.
Citera
2017-12-06, 13:03
  #4
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isnisn
De som inte är kullagrade har "bushings" istället. Kör själv mycket olympiska lyft med uteslutande Eleiko. Hemma har jag en Rogue Ohio bar med bushings, kanonbra spin i det.

Märker faktiskt inte större skillnad på stängerna i det avseendet(spin).
Är "bushings" alltså ett billigare alternativ till kullager? Trodde stången jag länkade var helt stel i.o.m. att det inte står något om att den ska gå att snurra. Verkar vara ofta som det på billiga stänger inte står något om de kan snurra, så då har jag förutsatt att de är stela.
Citera
2017-12-06, 13:20
  #5
Medlem
isnisns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Är "bushings" alltså ett billigare alternativ till kullager? Trodde stången jag länkade var helt stel i.o.m. att det inte står något om att den ska gå att snurra. Verkar vara ofta som det på billiga stänger inte står något om de kan snurra, så då har jag förutsatt att de är stela.

Bushings är ett billigare alternativ till kullager. Oftast är lagret i kompositmaterial och extremt hållbart. Exempelvis Rogue fitness lämnar 10 års garanti på sina bushings, så det är absolut inget fel på dom.

Verkar inte som att den stången har någon spin, dock ser det ut som att den ska kunna spinna om man kikar på bilden, man anar något bronsfärgat precis där sleeven tar slut. Men maila till GG och hör för säkerhets skull?
Citera
2017-12-06, 17:53
  #6
Medlem
För vanligt hobbygymmande spelar det mindre roll förutom om man gör frivändningar, tycker jag. Knäböj och marklyft och bänkpress går lika bra med budgetstång.

För riktiga tyngdlyftare (olympiska lyftare) är det en helt annan sak. Där spelar kullagringen en avgörande roll.
Citera
2017-12-06, 18:01
  #7
Medlem
Jag är knappast ett proffs, men stång utan snurr skulle jag inte köpa. Då kan du inte vrida stången utan att flytta hela vikten.
Citera
2017-12-06, 19:26
  #8
Medlem
Krappfiskarns avatar
Som tidigare skrivet så spelar det mindre roll för "gemene gymmare", förutom att budgetstänger ibland inte kan vara kalibrerade viktmässigt. Det kanske står att stången väger 20 kg men den kan väga 18.5 kg till exempel. Budgetstänger tål dessutom inte lika mycket stryk men ska du använda den hemma tror jag inte du direkt kommer dumpa den ned i golvet.
Citera
2017-12-06, 21:41
  #9
Medlem
Det är klart att om man ska satsa på ett hemmagym så är den enskilt viktigaste prylen en riktig eleikostång. Den håller garanterat en livstid om man inte gör något dumt.
Citera
2017-12-07, 00:34
  #10
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
För vanligt hobbygymmande spelar det mindre roll förutom om man gör frivändningar, tycker jag. Knäböj och marklyft och bänkpress går lika bra med budgetstång.

För riktiga tyngdlyftare (olympiska lyftare) är det en helt annan sak. Där spelar kullagringen en avgörande roll.
Vad utmärker "riktiga tyngdlyftare"? De som har över ett par hundra kilon på stången? Eller utför riktiga tyngdlyftare andra övningar?

Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jag är knappast ett proffs, men stång utan snurr skulle jag inte köpa. Då kan du inte vrida stången utan att flytta hela vikten.
Jag fattar det, därav tråden. Min fråga är om det spelar någon större roll i de enklare lyften som mark, bänk och böj. Alltså där lyftbanan är hyfsat rak.

Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det är klart att om man ska satsa på ett hemmagym så är den enskilt viktigaste prylen en riktig eleikostång. Den håller garanterat en livstid om man inte gör något dumt.
Varför? Är det någon större skillnad i känsla mot en stång som inte snurrar?
Citera
2017-12-07, 06:35
  #11
Medlem
Det är ju det alla svarar på. Möjligen bänk kanske funkar mindre dåligt.
Gå till ett gym och provkör. Snurrar stången 1mm så kommer det att kännas helt kass om den inte kan göra det.
Citera
2017-12-07, 06:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Vad utmärker "riktiga tyngdlyftare"? De som har över ett par hundra kilon på stången? Eller utför riktiga tyngdlyftare andra övningar?


Jag fattar det, därav tråden. Min fråga är om det spelar någon större roll i de enklare lyften som mark, bänk och böj. Alltså där lyftbanan är hyfsat rak.


Varför? Är det någon större skillnad i känsla mot en stång som inte snurrar?

I ryck och stöt har du en mycket snabb rotation av händerna och således av skivstången. Är stången ej kullagrad måste man rotera hela viktpaketet också. Då minskar vikten man kan hantera väldigt dramatiskt. Och det blir farligare med större skaderisk.

Känslan är helt annorlunda, ja. Det gäller även hantlar som även de bör vara roterande i handtaget.

En jämförelse är väl att skillnaden för en olympisk lyftare är som skillnaden mellan att spela pingis med ett riktigt racket och att spela med en snusdosa. Sedan spelar det mindre roll att Waldner skulle slå de flesta amatörer även med en snusdosa ...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback