Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-06, 11:12
  #1
Avstängd
Ligonsylts avatar
Jag har tänkt lite på hur man skulle kunna bränna ner Gävlebocken men är rädd för att konsekvenserna inte är värd resultatet...
Vad tycker ni? Är det värt det? Vad kan hända? Jag är ju trots allt inte straffmyndig...
Citera
2017-12-06, 11:16
  #2
Medlem
GringaPuercas avatar
Frågan "hur olagligt" det är går nog inte att besvara, men vill du veta vilken brottsrubricering som kommer i fråga ligger mordbrand närmast till hands.

Straffskalan ligger mellan två och åtta års fängelse.
__________________
Senast redigerad av GringaPuerca 2017-12-06 kl. 11:22.
Citera
2017-12-06, 11:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GringaPuerca
Frågan "hur olagligt" det är går nog inte att besvara, men vill du veta vilken brottsrubricering som kommer i fråga ligger mordbrand närmast till hands.

Ingen bor i bocken. Det rubriceras Allmänfarlig skadegörelse, inte mordbrand.
Citera
2017-12-06, 11:18
  #4
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ligonsylt
Jag har tänkt lite på hur man skulle kunna bränna ner Gävlebocken men är rädd för att konsekvenserna inte är värd resultatet...
Vad tycker ni? Är det värt det? Vad kan hända? Jag är ju trots allt inte straffmyndig...

Grov skadegörelse eller mordbrand. Se exempelvis http://www.arbetarbladet.se/blaljus/...v-skadegorelse
Citera
2017-12-06, 11:19
  #5
Medlem
GringaPuercas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ingen bor i bocken. Det rubriceras Allmänfarlig skadegörelse, inte mordbrand.
Nej, ingen bor i bocken. På vilket sätt menar du att den omständigheten påverkar den juridiska bedömningen? Ta gärna utgångspunkt i lagtexten, vilken jag länkade till ovan.
Citera
2017-12-06, 11:19
  #6
Medlem
Heinekishs avatar
Är du inte straffmyndig?

14 år och sitter på flashback?
Citera
2017-12-06, 12:08
  #7
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GringaPuerca
Nej, ingen bor i bocken. På vilket sätt menar du att den omständigheten påverkar den juridiska bedömningen? Ta gärna utgångspunkt i lagtexten, vilken jag länkade till ovan.

Det finns ju praxis på att dom inte bedömer brännandet av bocken som mordbrand. Finns ingen anledning att tro att dom skulle ändra rubriceringarna vid nästa brott.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...r-domen-kommit
http://www.gd.se/gastrikland/gavle/b...v-skadegorelse
Citera
2017-12-06, 12:42
  #8
Avstängd
Marion86s avatar
Dom 2 senaste som åkt fast har fått 100.000 kr i böter, så det kanske bäst att göra en insamling innan man fjuttar eld på bocken
Finns det inget spelbolag som har odds på hur länge bocken får stå ouppelddad?
Citera
2017-12-06, 13:00
  #9
Medlem
mellom 80k - 110k i bot + samfunnsstraff/samhællstjænst på sista 3 som blitt straffet
Citera
2017-12-06, 13:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ligonsylt
Vad tycker ni? Är det värt det? Vad kan hända? Jag är ju trots allt inte straffmyndig...
Att bara fundera på det som icke straffmyndig här på Flashback, kan resultera i att du får ditt konto avstängt. Alltså minst tre år ute i kylan.
Citera
2017-12-06, 13:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ingen bor i bocken. Det rubriceras Allmänfarlig skadegörelse, inte mordbrand.
Så du vill hävda att det inte är mordbrand att elda upp ett varuhus som innehåller 1000 personer? Ingen som bor där...
Citera
2017-12-06, 13:35
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ligonsylt
Jag har tänkt lite på hur man skulle kunna bränna ner Gävlebocken men är rädd för att konsekvenserna inte är värd resultatet...
Vad tycker ni? Är det värt det? Vad kan hända? Jag är ju trots allt inte straffmyndig...
...och VARFÖR skulle man vilja bränna ned den? Kan du inte lägga pengarna du blir skadeståndsskyldig på en kurator som kan hjälpa dig med dina problem istället?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback