Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-06, 10:30
  #1
Medlem
Detta är vad jag försöker uppnå:
  • Gå ner cirka 8kg till sommaren 2018
  • Ligga på ett kaloriunderskott på cirka 0,2kg i veckan
  • Bygga så mycket muskelmassa som möjligt

Just nu kör jag periodisk fasta och har gjort det under ganska lång tid. Det har fungerat väldigt bra för viktnedgång, men känner att muskeluppbyggnaden har varit lite sådär under den tiden. Kanske gått ner för snabbt.

Så min fråga är egentligen, ska jag skippa periodisk fasta och börja inta en proteinrik frukost? Kan det vara det som gör det? Hur viktig är frukosten egentligen? Vill gärna bränna fett och bygga muskler.
Citera
2017-12-06, 10:45
  #2
Medlem
GringaPuercas avatar
På det här området finns det inga entydiga forskningsresultat, däremot finns det många tvärsäkra åsikter. En del människor klarar sig prima på ett mål mat om dagen, andra hävdar att man måste äta minst fyra gånger per dag och att man går under utan frukost. Det bästa tipset är nog att du provar dig fram.
Citera
2017-12-06, 10:51
  #3
Medlem
Skämtar du? Du kan omöjligt bygga muskelmassa på underskott som natty.. Även med AAS är det svårt att bygga muskler och bränna fett samtidigt, om du inte använder höga doser av Tren förstås, kryddat med lite HGH och insulin

För dig är det bulk / deff som gäller. Börja med att bygga massa, bara dumt att börja deffa / ligga på underskott om du inte har några muskler, kommer se ut som skit. Bulka, räkna ut ditt kaloribehov och ligg på 500 kcal+ ett tag, ät cleant och träna tungt. När du är nöjd med det du byggt kan du börja tänka på att bränna fett.


Och SJÄLVKLART är frukosten viktig, ett av dagens viktigaste mål... Käka proteinrikt och komplexa kolisar som håller dina energinivåer och muskler tillfredsställda länge, ägg, kvarg, mjölk, havregryn etc etc

Lycka till
Citera
2017-12-06, 11:00
  #4
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cqo
Detta är vad jag försöker uppnå:
  • Gå ner cirka 8kg till sommaren 2018
  • Ligga på ett kaloriunderskott på cirka 0,2kg i veckan
  • Bygga så mycket muskelmassa som möjligt

Just nu kör jag periodisk fasta och har gjort det under ganska lång tid. Det har fungerat väldigt bra för viktnedgång, men känner att muskeluppbyggnaden har varit lite sådär under den tiden. Kanske gått ner för snabbt.

Så min fråga är egentligen, ska jag skippa periodisk fasta och börja inta en proteinrik frukost? Kan det vara det som gör det? Hur viktig är frukosten egentligen? Vill gärna bränna fett och bygga muskler.

Det går utmärkt att öka muskelmassan samtidigt som man minskar fettmassan, hur stor ökningen blir beror på och är svårt att svara på, du bör åtminstone behålla den. Det är styrketräning och proteinrik kost som gäller, huruvida själva tajmingen av intagen är av betydelse rent praktiskt vet man inte. Om jag får gissa, och detta är endast min personliga åsikt, så tror jag att det är bättre för muskeluppbyggnad att dela upp intagen av protein under dygnet istället för 1-2 större intag. Men som sagt, det är endast min gissning och skillnaderna är nog inte stora. Trivs du med periodisk fasta tycker jag absolut du ska hålla dig till detta och det är inget som kommer påverka negativt förutsatt att din kost är någorlunda sammansatt.
Citera
2017-12-06, 14:21
  #5
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpha-dawg
Skämtar du? Du kan omöjligt bygga muskelmassa på underskott som natty.. Även med AAS är det svårt att bygga muskler och bränna fett samtidigt, om du inte använder höga doser av Tren förstås, kryddat med lite HGH och insulin

För dig är det bulk / deff som gäller. Börja med att bygga massa, bara dumt att börja deffa / ligga på underskott om du inte har några muskler, kommer se ut som skit. Bulka, räkna ut ditt kaloribehov och ligg på 500 kcal+ ett tag, ät cleant och träna tungt. När du är nöjd med det du byggt kan du börja tänka på att bränna fett.


Och SJÄLVKLART är frukosten viktig, ett av dagens viktigaste mål... Käka proteinrikt och komplexa kolisar som håller dina energinivåer och muskler tillfredsställda länge, ägg, kvarg, mjölk, havregryn etc etc

Lycka till

Men lägg av för helvete, du har ju inte koll på någonting.

Muskelbygge och fettförbränning är beroende på hur långt i "träningskarriären" man kommit såklart, men är man nybörjare är det ju nästan omöjligt att inte bygga muskler och bränna fett hur man än gör. Senare blir det svårare men absolut möjligt. Det behövs inte steroider men såklart underlättar det då nu nämner det.

Och nej, frukosten är inte ett dugg viktig. Ät det om du känner för det, hoppa den och äta mer sen går lika bra.
Citera
2017-12-06, 15:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det går utmärkt att öka muskelmassan samtidigt som man minskar fettmassan, hur stor ökningen blir beror på och är svårt att svara på, du bör åtminstone behålla den. Det är styrketräning och proteinrik kost som gäller, huruvida själva tajmingen av intagen är av betydelse rent praktiskt vet man inte. Om jag får gissa, och detta är endast min personliga åsikt, så tror jag att det är bättre för muskeluppbyggnad att dela upp intagen av protein under dygnet istället för 1-2 större intag. Men som sagt, det är endast min gissning och skillnaderna är nog inte stora. Trivs du med periodisk fasta tycker jag absolut du ska hålla dig till detta och det är inget som kommer påverka negativt förutsatt att din kost är någorlunda sammansatt.

Kanske missade jag något. Jo jag missade något så sorry! Läste det som att TS gick upp o vikt.
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2017-12-06 kl. 15:09.
Citera
2017-12-06, 15:23
  #7
Medlem
Som-Gjutens avatar
Prova motionera innan du käkar din frukost i 2 veckor. utvärdera resultaten.
testa sedan att käka en mindre frukost och motionera sedan efteråt. 2 veckor. utvärdera resultatet.

det som funkar bäst för dig är det du ska köra med.
Citera
2017-12-06, 15:33
  #8
Medlem
Problemet ligger i träningsupplägget gissar jag på. Samt att du ligger på ett underskott av kalorier. Det är nämligen ingen idé att fokusera på vikter och muskeluppbyggnad när man ligger på ett kaloriunderskott.
Utan spara det tills du tänkt ligga på 0.2kg i överskott istället.
Sänk gärna kalorierna mer så du kan påbörja den andra fasen. Finns ingen vinst som jag ser det att ligga på - 0.2kg i veckan. När du är klar har jag redan gått ner samma vikt som dig och redan hunnit sätta nytt PB i bänk och mark sedan flera veckor tillbaka .
Citera
2017-12-06, 18:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Problemet ligger i träningsupplägget gissar jag på. Samt att du ligger på ett underskott av kalorier. Det är nämligen ingen idé att fokusera på vikter och muskeluppbyggnad när man ligger på ett kaloriunderskott.
Utan spara det tills du tänkt ligga på 0.2kg i överskott istället.
Sänk gärna kalorierna mer så du kan påbörja den andra fasen. Finns ingen vinst som jag ser det att ligga på - 0.2kg i veckan. När du är klar har jag redan gått ner samma vikt som dig och redan hunnit sätta nytt PB i bänk och mark sedan flera veckor tillbaka .

Alright, I see. Men om vi säger såhär då. Jag stannar på min vikt på 82,9kg dvs behåller vikten och den energimängden som krävs för min vikt, jag är 178cm lång. Sedan deffar loss på 8-10 veckor innan sommaren då?

Kommer jag kunna få en bra muskeluppbyggnad då? Eller måste jag lägga på mig mer energi ändå?
Citera
2017-12-06, 19:29
  #10
Medlem
Jag hade intagit protien sekunden du vaknar sedan ut jogga promenera ,sedan äta en "light frukost" hade ej uteslutit bara strypt kolhydrater
Citera
2017-12-06, 22:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cqo
Alright, I see. Men om vi säger såhär då. Jag stannar på min vikt på 82,9kg dvs behåller vikten och den energimängden som krävs för min vikt, jag är 178cm lång. Sedan deffar loss på 8-10 veckor innan sommaren då?

Kommer jag kunna få en bra muskeluppbyggnad då? Eller måste jag lägga på mig mer energi ändå?

Det som du beskriver kallas att träna på kaloribalans. Du kan söka på det om du vill läsa mer eller om du kanske redan vet allt om det?

Muskeluppbyggnad sker av en mängd olika faktorer. Det är en individanpassad fråga som du ställer och den går givetvis inte att svara på. Eftersom jag inte vet något om dig så kan jag bara ge en personlig åsikt eller generella råd. De väger inte speciellt tungt i detta fallet kanske då du behöver få bra råd som är riktade till dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback